نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: معارف اسلامی در زمینه‌های مناسب می‌تواند منشا تمدن بزرگ باشد و از سوی دیگر زمینه‌ای که می‌تواند تمدن نوین را بوجود آورد تقریب است.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳ 13 October 2021

آیت ‌الله سیدکاظم نورمفیدی روز چهارشنبه در اولین همایش بین‌المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی با بیان این که اگر جامعه گرفتار جنگ باشد، تمدن شکل نخواهد گرفت، افزود: همگرایی و تقریب همه ریشه‌شان عقلانیت است و اگر همگرایی، تقریب و عقلانیت هر زمان با هم باشند، تمدن اسلامی می‌تواند رشد کند.

وی با اشاره به این که مساله تقریب از دیر باز مطرح بوده و مساله تازه‌ای نیست، تصریح کرد: اندیشمندان، متفکران و حوزه‌ها باید کاری کنند که تقریب به فرهنگ عمومی تبدیل شود و تا زمانی که تقریب، همدلی و وحدت امت اسلامی همگانی نشده، جنگ و دعوا بین مسلمان وجود خواهد داشت.

آیت‌الله نورمفیدی تصریح کرد: در قرن ۱۶ به مدت ۳۰ سال که قدرت‌ها و دولت‌های اروپایی به شدت جنگ کردند، نتیجه آن جمع کردن بساط دین و به سمت دیگر رفتن سیاست شد و امروز سیاست قبل برای جمع کردن بساط دین در غرب آسیا و منطقه ما در حال پیاده شدن است.

به گفته وی اختلافی از جهت علمی در خصوص اصل و مبنای جریان اسلامی وجود ندارد همه مسلمانان و فِرَق اسلامی تلاش‌شان برای رسیدن به امر و مشیت الهی است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در کتاب و سنت اختلافی بین مسلمانان وجود ندارد اما از نوع و روش راه رسیدن به سنت رسول خدا، در بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد شده اما حرکت همه به یک سَمت است.

وی یادآور شد: در اجماع هم همه اصل مساله را قبول دارند اما بحث بر سر چگونه و بر چه مبنا رسیدن اختلاف بین مسلمانان ایجاد شد.

آیت‌الله نورمفیدی ادامه داد: بین همه مسلمانان راه‌های رسیدن به رسول خدا مشترک است و اختلافات جزیی باعث نشده تا همه نیروها در مقابل هم قرار بگیرند و اگر عقل وسط میدان باشد مشکلی دیگر بین شیعه و سنی نخواهیم داشت و اگر جهود وارد شود وضعیت بدتر و خراب‌تر خواهد شد.

امام جمعه گرگان گفت: بزرگان جهان اسلام باید جلسه‌ای بین خود برگزار کنند و تحت تاثیر قدرت‌ها و سلطه‌گران قرار نگیرند و همه بدون واهمه و ترس و استرش حرف بزنند.

آیت‌الله نورمفیدی اضافه کرد: برخی به نام اسلام، گروه‌های تکفیری و داعش ایجاد کرده و آبروی پیامبر (ص) و همه را می‌برند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: هلال شیعی در واقع برای جنگ بین شیعه و سنی مطرح شد و در واقع برای قرار دادن ایران، عراق، سوریه در یک سو و کشورهای دیگر در سوی دیگر ایجاد گردید.

خطیب جمعه گرگان تاکید کرد: اگر مسلمانی نسبت به این مساله بی تفاوت باشد، بدون شک از دین خارج است و باید مسلمانان حواسشان را جمع کنند که این توطئه‌ای که توسط دشمن طراحی شده، پیاده و اجرا نشود.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی گفت: ۱۷۹ مقاله پس از بررسی در کمیته های ۹ گانه زیر پوشش دبیرخانه این همایش برای ارایه پذیرش مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عزالدین رضا نژاد در محل برگزاری این همایش در سالن اجتماعات جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان افزود: در فراخوان دبیرخانه این همایش، ۳۵۷ مقاله و چکیده ارسالی، ۱۰۰ مقاله چکیده نداشت و از رقابت کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: از ۲۵۷ مقاله دارای چکیده نیز ۱۳ مقاله نیازمند اصلاح و ۱۰ مقاله به دلیل نداشتن شرایط از شرکت در همایش کنار گذاشته شد و ۷۸ مقاله نیز سطح علمی را دارا نبوده و ۸۲ چکیده مقاله مورد قبول کمیته های ارزیابی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار