گرگان- مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: میانگین روزهای بارانی با بارش موثر در ۱۰ سال گذشته در گلستان، ۱۰۰ روز بود اما در سال گذشته به ۲۰ روز رسید.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴ 08 November 2021

نوربخش داداشی شامگاه یکشنبه در جمع مدیران گلستان اظهارکرد: میانگین روزهای بارانی در ۱۰ سال گذشته در گلستان، ۱۰۰ روز بود اما در سال گذشته به ۲۰ روز رسید.

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: حداکثر بارش های ۲۴ ساعته سال به سال هم بیشتر شده و این نشان از تغییر اقلیم و بارش های رگباری است به عنوان مثال در مینودشت در ۲۴ ساعت ۱۷۲ میلی متر بارش گزارش شد که برابر با بارندگی سالانه سه استان در کشور است.

وی بیان کرد: میانگین بارش استان در سال گذشته ۲۸۳ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت به سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشتیم.

داداشی از افزایش یک و نیم درجه دما هم خبر داد و گفت: دمای ۵۰.۲ درجه ای در گنبدکاووس به ثبت رسیده است و همچنین تعداد دمای بالاتر از ۴۰ درجه در گنبدکاووس ۳۰ روز و در گرگان ۱۹ روز بوده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان همچنین افزایش میزان تبخیر در سال آبی قبل خبر داد و گفت: میانگین بارش در سال آبی جاری (۴۵ روز)، ۶۲.۶ میلی‌متر بوده که طی پنج سامانه بارشی اتفاق افتاد و افزایش ۲۸ درصدی بارش ها را نسبت به بلندمدت و افزایش ۱۰۰ درصدی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در ۱۵ روز آینده دو سامانه بارشی به استان خواهیم داشت که بارش های قابل ملاحظه ای ندارند.

داداشی اضافه کرد: در زمستان افزایش ۰.۵ الی ۱.۵ درجه ای دما نسبت به سال قبل شاهد خواهیم بود که این امر سبب کاهش ذخیره برفی می شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: رادار هواشناسی با ۲۵ میلیارد تومان توسط سازمان هواشناسی خریداری شده و در مرکز مستقر است و در حال ایجاد ساختمان محل استقرار این رادار در گنبدکاووس هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار