نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران گفت: نیلوفر؛ فُک خزری ماده که در تور صیادان ایستگاه میان‌قلعه شبه جزیره میانکاله گرفتار شده بود پس از نمونه‌برداری و تشخیص سلامتی کامل در پهنه آبی دریای خزر رها شد.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 20 November 2021

 

امیر شیرازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عمر این فُک خزری حدود سه سال تخمین زده شد و به سبب نوع دانه بندی و بافت تورهای صیادی مخصوص ماهیان خاویاری، جراحتی بر بدن این آبزی مشاهده نشده است.

فُک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فُک خزری یکی از کوچکترین فُک های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته های بزرگ مشاهده می شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ های آبی سبیل های آن است که او را قادر می سازد بدون حس بینایی و شنوایی به صید ماهی در زیر آب بپردازد.

فُک در آب زندگی می کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فُک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فُک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فُک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت های این گروه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار