کد خبر: ۱۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱ 03 March 2015
  1. توسعه مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی امسال تهدید خشکسالی را در فارس به فرصتی برای تولید ماهی تبدیل کرد به گونه ای که تولید در واحد سطح از 25 به 40 کیلوگرم رسید.
استان فارس با داشتن دریاچه های طبیعی و رودخانه ها، قنات ها، چشمه های آب شیرین و شور و مزارع بزرگ کشاورزی ظرفیت خوبی برای پرورش آبزیان محسوب می شود .
در حال حاضر در استان فارس 100 مزرعه سردآبی، 20 مزرعه گرم آبی و 428 استخر سرپوشیده ماهی وجود دارد که می تواند علاوه بر مصرف داخلی ارزآوری نیز به همراه داشته باشد.
معاون شیلات جهاد کشاورزی فارس می گوید: امسال با افزایش 50 درصدی، میزان تولیدات آبزی پرورشی فارس به 10 هزار تن رسید.
آقای سهامی به افزایش 3 برابری میزان صادرات شیلات فارس اشاره می کند و می افزاید: امسال 385 تن ماهی خاویار، قزل آلا و تزیینی به ارزش 3 میلیون و 500 هزار دلار از استان فارس به کشورهایی همچون ترکیه، عراق، کویت، قرقیزستان و ارمنستان صادر شد.
وی با تاکید بر لزوم ماشینی شدن آبزی پروری، این امر را زمینه ساز تولید بیشتر بیان و اضافه می کند: با استفاده از تجهیزات ماشینی می توان میزان اکسیژن را در آب افزایش، ذرات معلق را حذف و آمونیاک آب را کاهش داد و آبی که در آبزی پروری مصرف می شود با کیفیت اول به طبیعت برمی گردد.
مدیر شیلات فارس می گوید: در استان فارس مزارع کشاورزی یا دارای استخر آب هستند یا تمایل به ایجاد این استخرها دارند که با توجه به قطب کشاورزی بودن استان فارس می توان از این استخرهای آب برای پرورش آبزیان استفاده کرد .
آقای سعادت می افزاید: این شیوه و ایجاد آبزی پروری درکنار کشاورزی نیازمند آموزش کشاورزان است که سبب افزایش تولید آبزیان در فارس می شود .
وی با اشاره به اینکه امسال 880 استخر ذخیره آب کشاورزی در فارس ماهی‌دار شدند، می گوید: آبزی پروری درکنار کشاورزی سنتی و مدرن موجب می شود تا کشاورز از مزرعه خود استفاده بهینه کرده و درآمدش فقط به بخش کشاورزی وابسته نباشد.
امسال یک میلیون و 300 هزار قطعه بچه ماهی کپور، فیتوفاگ، بیگ هد و آمور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی فارس رهاسازی شد که می تواند تولید ماهی خوبی به همراه داشته باشد.
در آبزی پروری فارس ازجمله تولیداتی که مورد توجه قرار گرفته پرورش ماهی خاویاری است.
مدیرکل شیلات جهاد کشاورزی فارس می گوید: پرورش ماهیان خاویاری با توجه به محدودیت صید آن مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و دراین باره با راه اندازی استخرهای پرورش این گونه ماهی توانسته تولیدات خوبی داشته باشد.
هم اکنون بزرگترین مزرعه پرورش ماهی خاویار کشور با پرورش هفت گونه ماهی در شهرستان استهبان قرار دارد.
این مزرعه با ظرفیت تولید 45 تن انواع ماهی و 200 کیلوگرم خاویار، بزرگترین مزرعه پرورش ماهی کشور است.
دومین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری فارس در شهرستان مرودشت توان تولید سالانه 30 تن ماهی دارد .
به گفته آقای سعادت امسال 80 تن گوشت ماهی خاویاری در فارس تولید شد که شاهد روند افزایشی تولید این ماهی در استان هستیم.
کارشناس پرورش ماهیان خاویاری اداره کل شیلات فارس پیش بینی می کند که تا پایان سال 500 کیلوگرم خاویار در استان حاصل شود که این تولید می تواند حدود 3 میلیارد تومان درآمد نصیب فارس کند.
آقای یعقوب علی پور می گوید: شیب ماهی، استرلیاد، اوزن برون، قره بیرون، سیبری و فیل ماهی از گونه های پرورش یافته در مزارع فارس هستند.
علاوه بر آن در سالهای اخیر حرفه آبزی پروری به خصوص در بخش ماهیان زینتی مورد توجه جوانان و افزایش اشتغال شده است.
امسال در فارس با تولید بیش از 6 میلیون قطعه ماهی زینتی شاهد افزایش بیش از 20 درصدی این گونه دریایی هستیم به طوریکه حدود 2 میلیون قطعه ماهی زینتی از فارس به کشورهای ترکیه ، عراق، آذربایجان و کویت صادر شد و هموطنان در استان های یزد ، چهار محال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، کرمان، تهران و کهکیلویه و بویر احمد نیز از ماهی زینتی فارس استقبال خوبی داشتند .
استان فارس با 25 مرکز پرورش ماهی زینتی در شهرستان های شیراز، فسا، اقلید و داراب توانسته است زمینه اشتغالزایی 200 نفر را فراهم کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد مهدی افتخار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
با سلام.علاقه مند هستم در زمینه پرورش ماهی فعالیت کنم.لطفا منو راهنایی کنید.با تشکر افتخار شیراز
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
با سلام
خشکسالی تمام استان رو تحت تاثیر قرار داده بعد شما میگین تاثیری نداشته ؟؟ مکانیزه با یک پمپ برگشت آب؟؟؟ شما که علم این کارو نداری و معنی مکانیزه رو نمیدونی پس آمار دروغ نده. بالای 70% مزارع یا خشک هستن یا با ظرفیت پایین کار میکنن. آقای مدیر تا کی سیاه نمایی؟ آمار دروغ؟
اشكان زارعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
ادرس مزرعه مرودشت ميشه لطف كنيد بفرستيد
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
سلام میخام در زمینه پرورش ماهی زینتی فعالیت کنم لطفا راهنمایی کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار