این سفر فرصت مناسبی بود تا وزیر اقتصاد معضلات اقتصادی گلستان را از نزدیک بررسی و برنامه‌های دولت را تشریح کند.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ 27 November 2021

به گزارش تابناک گلستان، دکتر احسان خاندوزی به معضل خام فروشی محصولات کشاورزی نشان داد که از  بزرگترین موانع پیشرفت اقتصادی استان یعنی کمبود صنایع تبدیلی آگاهی کافی دارد.سفر  وزیر اقتصاد و امور دارایی به گلستان

وی اقتصاد استان گلستان را اسیر خام فروشی معرفی کرده و می گوید: مهمترین راه رهایی استان از فقر را افزایش سرانه درآمد مردم گلستان را در گرو داشتن استراتژی صنعتی است.

خاندوزی با بیان طرحهای دولت برای رشد اقتصادی استان گلستان از برنامه ریزی برای رسیدن به نرخ رشد ۷وسه دهم درصدی اقتصادی استان خبر می دهد.

نگاه وی به منطقه آزاد اینچه برون به عنوان نسل دو مناطق آزاد همراه با انتخاب نخستین مدیر اجرایی این منطقه و اختصاص۷میلیارد تومان برای تهیه طرح جامع اینچه برون حکایت از چند گام مهم در مسیری است که راه را برای سرمایه گزاری بخش خصوصی در این بخش باز می کند.سفر  وزیر اقتصاد و امور دارایی به گلستان

خاندوزی می گوید: مناطق آزاد جدید کاملا صادرات محور و تولید محور خواهند بود و در راستای آشتی با اقتصاد بومی منطقه شکل خواهد گرفت.

وی در این سفر از برنامه ریزی برای راه اندازی گمرک گرگان خبر می دهد که می تواند نقش عمده ای در افزایش صادرات از استان ایفا کند.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به واگذاری بخشی از اختیارات قیمت گذاری محصولات زراعی به وزارت جهاد کشاورزی می گوید: با تهیه پیش نویسی؛ برای سال آینده گامهای خوبی در زمینه اصلاح قیمتهای خرید برداشته می شود.سفر  وزیر اقتصاد و امور دارایی به گلستان

احسان خاندوزی می گوید: توجه ویژه به خرید انواع مرغوب گندم در استانی مانند گلستان نیز یکی از محور‌های پیگیری ماست.

 

استفاده از ظرفیتهای قرارگاه خاتم برای تسکین  پسرفت آب خلیج گرگان

وی با اشاره به راهکار های تسکین این مشکل می گوید: در راستای حل معضل خلیج گرگان قرار شد فعلا از طریق پمپاز این مشکل تسکین پیداکند و در آینده با همکاری سازمان بنادر و محیط زیست و با استفاده از بودجه‌های مدیریت بحران برای لایروبی اساسی آن اقدام کرد.سفر  وزیر اقتصاد و امور دارایی به گلستان

خاندوزی توسعه کشت جایگزین و اقتصادی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه صنایع تبدیلی، بهره مالکانه معادن و اختصاص مازاد مالیات به استان را از جمله راهکار‌های رشد گلستان با مشارکت بخش خصوصی می داند.

توسعه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آباد کتول برای حل مشکل کمبود برق این استان که از تصمیمات سفر خاندوزی بود از نیازهای زیرساختی برای توسعه اقتصاد استان  است که بهار و تابستان امسال گلستانی ها با آن درگیر بودند.سفر  وزیر اقتصاد و امور دارایی به گلستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید: قرار است در بودجه سال۱۴۰۱ اختیارات مدیران استانی وزارتخانه‌ها افزایش پیدا کند و بودجه در اختیار استانها قرار بگیرد و در مقابل پاسخگویی و نظارت بر آن‌ها بیشتر شود تا شاهد کم شدن بیکاری و تورم باشیم.

تعویق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  

وزیر اقتصاد می گوید: دولت سیزدهم به سمت کاهش بار مالیاتی موثر بر تولیدکنندگان و افزایش مالیات فعالیتهای غیرتولیدی حرکت می‌کند.

وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه بود و نبود ارز ۴۲۰۰تومانی در نوع واردات و نوع محصولات تولیدی داخل تعیین کننده است افزود: دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید حذف آن به تعویق خواهد افتاد.

تعیین تکلیف طرحهای نا تمام

خاندوزی همچنین با اشاره به وجود تعداد زیادی پروژه‌های نیمه تمام در کشور  تصریح کرد: اگر در روند اختصاص اعتبار به پروژه‌های نیمه تمام به شکل فعلی ادامه یابد برای اتمام این پروژه ها ۲۷سال زمان نیاز داریم و دولت برای اتمام آنها به کسب منابع درآمدی نوین از جمله شرکای خارجی نیازمند است.

وزیر اقتصاد می گوید: یکی از شیوه های تامین کسری منابع دولت، تعیین تکلیف اموال تملیکی است.

خاندوزی می گوید: امیدواریم تکلیف همین منابع راکد و اموال مازاد و مستغلات دولتی به زودی با همکاری نهاد‌های مختلف مشخص شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به وجود مقررات و مجوز‌هایی که از عوامل تاخیر در راه اندازی فعالیت‌های اقتصادی هستند می افزاید: هیئت مقررات زدایی و تسهیل محیط کسب و کار که متولی آن وزارت امور اقتصادی و دارایی است در مسیر اصلاح این قوانین قرار گرفته و باید درگاه ملی مجوز‌ها را آنقدر قوی کنیم که اکثر مجوز‌های کشور را از طریق این درگاه صادر شود.

او با بیان اینکه مشکل پنجره واحد، سرمایه گذاری داخلی و خارجی را می توانیم حل کنیم می گوید: وقتی این مسائل نادیده گرفته می شود چرخ اقتصاد سخت می گردد و به اینجا می رسد که گلستان در هفت ماه فقط ۹۰میلیون دلار صادرات داشته باشد.

گلستان در شاخص‌های عمده جزء ۵ استان آخر کشور است و به عنوان مثال در رده صنعت در رتبه بیست و هفتم قرار دارد، این در حالیست که در زمینه داشتن استعداد‌های طبیعی و مواهب خدادای جزء ده استان برتر کشور به شمار می‌رود و باز کردن هر یک از گره های مسیر می تواند با ارتقاء شاخص های اقتصادی رتبه استان گلستان را افزایش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار