مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که تاکنون ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با هدف مصرف بهینه آب و بهبود کیفیت تولید به سامانه آبیاری نوین مجهز شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ 13 December 2021

 

سید محسن کیاالحسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط دولت هزینه شده و قرار است به زودی ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای این طرح اختصاص داده شود.

به گفته وی گلستان در اجرای این طرح در رده اول استان های کشور قرار دارد.

وی اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین را اندک دانست و گفت: امسال برای توسعه این طرح در استان سه هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که آورده کشاورز برای اجرای طرح آبیاری نوین در هر هکتار حداقل ۱۵ درصد بوده و بقیه از محل تسهیلات دولتی تامین می شود.

وی بیان کرد: برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سامانه آبیاری نوین براساس تورم سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۳۵۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است.

کیاالحسینی ادامه داد: گلستان ۲۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد اجرای سامانه آبیاری نوین دارد که تاکنون در ۸۰ هزار هکتار از اراضی این طرح اجرا شده و در نتیجه معادل ۳۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.

وی گفت که برای تجهیز ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی باقی مانده به سامانه آبیاری نوین تخصیص ۷۰ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

سامانه آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی به روش های قطره ای، بارانی، ماشین های آبیاری و سامانه کم فشار با تخصیص اعتبارات سالانه به استان ها توسط دولت، پیگیری و اجرا می شود.

کاهش و صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های کارگری، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و افزایش تولید در واحد سطح از مهم ترین مزایای اجرای سامانه آبیاری نوین است که با توجه به کمبود منابع آبی و بروز پدیده خشکسالی طی سال های اخیر در گلستان، تجهیز زمین های کشاورزی به این طرح یک راهکار ضروری محسوب می شود.

استان گلستان با دارا بودن ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید ۹۲ محصول، از قطب‌های مهم تولیدات بخش کشاورزی کشور به شمار می رود که اکنون در تولید ۱۵ محصول رتبه های تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی قبل پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول کشاورزی در استان گلستان با فعالیت ۲۲۰ هزار بهره بردار تولید شد.

اقتصاد گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری بر پایه کشاورزی استوار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار