مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که حدود یکصد هزار واحد مسکونی کم دوام موجود روستاهای استان با وام‌های قرض الحسنه پیش بینی شده توسط دولت و با تلاش بنیاد مسکن طی یک برنامه ۱۰ ساله مقاوم سازی می شوند.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 26 December 2021

رسول حسام عصر روز یکشنبه در حاشیه افتتاح ۷۱۰ واحد مسکونی مقاوم سازی شده در مناطق روستایی شهرستان گنبدکاووس به خبرنگاران اظهار داشت که گلستان یکی از استان‌های حادثه‌خیز به ویژه در بحث زلزله است و از گذشته تاکنون شاهد زمین لرزه‌های قابل توجه و نیز خسارت مالی و جانی این بالای طبیعی در استان بوده‌ایم.

وی افزود:  با تدبیر دولت و تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده با باز پرداخت طولانی مدت، بستر مناسبی برای مقاوم سازی منازل مسکونی کم دوام گلستان فراهم شده است و روستاییان می‌توانند از این فرصت جهت نوسازی مسکن خود اقدام کنند.

حسام با قدردانی از زحمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در طرح مقاوم سازی مسکن روستایی از سایر نهادها بویژه فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای استان درخواست کرد تا نسبت به تشویق و ترغیب مردم برای نوسازی مسکن شان اقدام نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ابراز امیدواری کرد تا با همراهی مردم طی ۱۰ سال آینده بساط خانه‌های کم دوام در مناطق روستایی استان برچیده شود.

وی با قدردانی از تلاش بانک‌های عامل گلستان در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی، برلزوم استمرار این همکاری‌ها همانند ایام سیل سال ۹۸ تاکید کرد و بیان داشت: در جلساتی که با بانک‌های استان داشتیم آنها هیچ مشکلی برای پرداخت وام ندارند و متقاضیان باید با تکمیل به‌موقع مدارک و ضمانت‌های زنجیره‌ای نسبت به دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

خانه‌های کم دوام روستایی گلستان طی ۱۰ سال مقاوم سازی می‌شوند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افتتاح ۷۱۰ واحد مسکونی مقاوم سازی شده در مناطق روستایی گنبدکاووس به مناسبت گرامیداشت حادثه دلخراش (زمین لرزه) پنج دی ۸۲ بم و به منظور ترویج فرهنگ نوسازی مسکن روستایی که اولویت دولت است، صورت گرفت که این واحدها ظرف یکسال گذشته ساخته شده است.

سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن گلستان از ابتدای سال ۸۳ تاکنون و در قالب طرح مقاوم سازی مسکن روستایی ۸۶ هزار خانه را با مشارکت مردم و شبکه بانکی نوسازی کرده است که قابل تقدیر است، افزود: گلستان جزو پنج استان‌ نخست و حادثه خیز کشور است و هر ساله حوادث زیادی این استان شمالی را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی گلستان کم دوام بوده و نیاز به نوسازی دارد که در سال جاری حدود هفت هزار واحد آن با همکاری مردم و شبکه بانک‌ها مقاوم سازی خواهند شد.

حسینی گفت: با مشارکت مردم درمناطق روستایی تمام هفت هزار واحد شناسایی شدند و تاکنون برای نوسازی پنج هزار و ۵۰۰ واحد توسط دهیاری‌ها پروانه ساخت صادر شده و پرونده جهت دریافت وام به بانکهای عامل معرفی شده است که از این تعداد تا امروز سه هزار نفر موفق به انعقاد قرارداد با بانک‌ها شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با قدردانی از همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و با تاکید بر استمرار این همکاری‌ها از متقاضیان درخواست کرد تا پس از ارسال پرونده آنها به بانک در اسرع وقت نسبت به انعقاد قرارداد با بانک و تامین وثیقه اقدام نمایند.

وی با اشاره به برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر افزایش تسهیلات وام مسکن روستایی گفت: برحسب این اخبار برخی افراد برای بهره‌مندی از تسهیلات بیشتر سرعت عملیات اجرایی ساخت مسکن خود را کُند کردند که باتوجه به فرارسیدن فصل سرما و بعضا گرانی مصالح ساختمانی، صحیح نیست.

حسینی افزود: تمام متقاضیان تسهیلات مسکن درسال جاری مطمئن باشند در صورت افزایش سقف وام مسکن روستایی این افزایش شامل حال آنها در هر مرحله‌ای از ساخت خانه که باشند، خواهد شد لذا دلیلی برای کُندی عملیات اجرایی نداشته باشند.

وی همچنین گفت که از مجموع تقریبی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کم دوام در استان گلستان ۲۰ درصد آن متعلق به مناطق روستایی گنبدکاووس است که از صاحبان این واحدها درخواست داریم با مراجعه به بنیاد مسکن و تشکیل پرونده از وام قرض الحسنه یک میلیارد ریالی مسکن با کارمزد چهار یا پنج درصد استفاده و خانه‌ای ایمن برای خود و خانواده خویش بسازنند.

حسینی اضافه کرد: بنیاد مسکن گلستان در نظر دارد تا افق ۱۴۱۰ درقالب ۲ برنامه پنج ساله با مشارکت اهالی روستاهای این استان کل واحدهای کم دوام را مقاوم سازی نماید.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۶.۶ درصد آن در ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار