رییس پارک ملی گلستان گفت: سرمای هوا و در بعضی مواقع کمبود غذا، گونه‌های حیات وحش را به نزدیکی روستاهای حاشیه این پارک می‌کشاند که اهالی این مناطق از آنها محافظت و مواظبت کنند.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ 16 February 2022

به گزارش تابناک گلستان، مهدی تیموری روز چهارشنبه در این باره اظهارداشت: هر ساله با تغییر شرایط اقلیمی مانند افزایش سرمای هوا، بارش برف و یا باران شدید شماری از گونه‌های جانوری ساکن پارک ملی گلستان از جمله آهو، خرس، پلنگ، گراز و مارال یا پرندگانی مانند قرقاول برای یافتن غذا از ارتفاعات به مناطق پایین دست و محدوده روستاهای حاشیه این پارک می‌آیند.

وی افزود: در بارش برف و باران هفته‌های اخیر تعدادی از گونه‌های جانوری ساکن پارک ملی گلستان به روستاهای حاشیه آمدند که با اطلاع اهالی ۶ مورد از آنها به طبیعت بازگرداننده شدند.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر سردتر شدن هوا و بارش برف در هفته‌های پیش‌رو و احتمال پناه آوردن دوباره حیات وحش به روستاهای حاشیه پارک از ساکن این مناطق درخواست می‌شود به محض مشاهده گونه‌های مختلف جانوری به پاسگاه‌های محیط بانی اطلاع دهند.

تیموری بیان کرد: حضور به موقع نیروهای محیط بانی در محل برای انتقال این حیوانات به زیستگاه‌های خود در پارک ملی گستان، مانع از تلف شدن آنها توسط شکارچیان و افراد سوء استفاده‌گر می‌شود.

وی گفت: با توجه به وجود انبار برای ذخیره سازی علوفه در تمام پاسگاه‌های محیط بانانی، در صورت پیش بینی اعتباری معادل پنج میلیارد ریال امکان تامین و نگهداری علوفه به میزان لازم برای توزیع میان حیات وحش پارک ملی گستان در زمان سرما و یخبندان وجود دارد.

تیموری از رانندگانی که از جاده‌ میان‌گذر پارک ملی گلستان تردد می‌کنند خواست در مکان‌هایی که با تابلو به عنوان محل زیست و عبور حیوانات مختلف مشخص شده با حداقل سرعت حرکت کنند تا از بروز تلفات جاده‌ای جلوگیری شود.

وی گفت: بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش پارک ملی گلستان با محوریت گونه‌های علفخوار ۹ هزار و ۵۷۹ راس قوچ و میش، کل و بز و آهو در این پارک شناسایی و شمارش شد که در مقایسه با پنج هزار راس سال گذشته، افزایش نزدیک به ۲ برابری را نشان می‌دهد.

تیموری جمعیت حیات وحش پارک ملی گلستان در دهه پنجاه را بیش از ۱۸ هزار راس اعلام و اضافه کرد: امید است تداوم همراهی خوب مسوولان و دوستاران طبیعت و مردم بومی در حمایت از حیات وحش، باعث افزایش قابل توجه جمعیت گونه‌های جانوری این پارک در سال‌های آینده شود.

طبق اعلام محمود شکیبا رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، امسال ۵۷ حیوان وحشی از گونه‌های مختلف به دلیل تصادف جاده‌ای در این استان تلف شدند که بیشترین مرگ گونه‌های حیات وحش با ۲۳ مورد مربوط به شغال و گراز است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تلفات گونه‌های جانوری مربوط به حیات وحش پارک ملی گلستان است که در حین عبور از جاده میان‌گذر با خودروهای در حال تردد برخورد می‌کنند.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار