یکی از راه های کاهش قیمت در کنار اطمینان بخشی به مصرف کننده برای اصالت و کیفیت کالا ، استفاده از برخی ظرفیت هایی مانند سامانه "بازرگام" است که به صورت اینترنتی و با نظارت مستقیم دولت اقدام به توزیع کالا می کند .
کد خبر: ۱۰۳۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ 08 April 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند روزی است که بحث تورم بالا در استان تیتر اول برخی رسانه ها و فضای مجازی است ، تورمی که با دلیل های عجیب و به نظر غیر واقعی برخی مسئولان استانی ، توجیه می شود ! دلایلی مانند نبود کارگاه تولیدی ، افزایش هزینه حمل و نقل و برخی موارد دیگر مطرح می شوند اما واقعیت این است که این دلایل اصلا نمی تواند مورد قبول افکار عمومی و رسانه قرار گیرد چرا که از هیچ مبنای درستی برخوردار نیستند که برخی از این موارد درگزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مورد بررسی قرار گرفت ! "نرخ بالای تورم در استان و دلیل های عجیب برخی مسئولان ! "
هر چند در استان کارشناسان اقتصادی که بتوانند به صورت رسمی برای رسانه ها و عموم ، وضعیت موجود را تشریح و راهکار ارائه دهند وجود ندارد و معمولا تجزیه و تحلیل ها بیشتر برگرفته از رصد میدانی است اما به راحتی می توان تشخیص داد و یا اثبات کرد که ضعف مدیریتی در حوزه اقتصادی استان موج می زند !
واقعیت این است که رهاترین بازار استان مربوط به شهر یاسوج است و احتمالا بخش اعظمی از نرخ بالای تورم استان مربوط به این شهر است . تعدد قیمت برخی اقلام با وجود عدم تنوع در کیفیت یکی از بارزترین نمونه های بی نظمی در بازار یاسوج است به گونه ای که مثلا قیمت یک نوع خاص از پرتقال با یک کیفیت را می توان از 25 هزار تومان تا 35 هزار تومان در میوه فروشی های یاسوج ، مشاهده کرد. (روز تنظیم این خبر)!
بنابر ادعای برخی مسئولین استان ، میوه و تره بار یکی از اقلام تاثیرگذار در بالا بردن نرخ تورم استان است و یکی از راهکارهای ارائه شده راه اندازی میدان میوه و تره بار عنوان ، که در شهر یاسوج هم راه اندازی شده است اما هم اکنون هم اگر سری به بازار یاسوج بزنید چندان تاثیر این میدان در کاهش قیمت یا افزایش کیفیت را نمی بینید !
یکی از راه های کاهش قیمت در کنار اطمینان بخشی به مصرف کننده برای اصالت و کیفیت کالا ، استفاده از برخی ظرفیت هایی مانند سامانه "بازرگام" است که به صورت اینترنتی و با نظارت مستقیم دولت اقدام به توزیع کالا می کند .
نکته بسیار مهم در خصوص اینگونه ظرفیت ها ، علاوه بر بحث اطمینان خوبی که برای مصرف کننده ایجاد می کند ، نقشی است که می تواند در تنظیم بازار داشته باشند . به عنوان مثال عرضه خوب برخی اقلام مانند برنج ، گوشت قرمز ، مرغ ، تخم مرغ ، میوه و بسیاری اقلام دیگر ، در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید توانست دغدغه بسیاری از مردم شهر یاسوج برای تهیه اقلام خوراکی را مرتفع کند . ضمن اینکه لیست اقلام موجود این سامانه روز به روز افزایش یافت و تقریبا عمده کالاهای اساسی و مورد نیاز را شامل شده است .
اما به نظر می رسد این ظرفیت هم دچار سوء مدیریت شده و مدتی است که برخی اقلام مهم مانند گوشت قرمز و برخی میوه ها در سبد کالایی موجود نیست و زیر بسیاری از اسامی در این لیست ، برچسب "تمام شد" درج شده است !
اینکه دلیل عدم وجود این اقلام بسیار مهم که برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد با صدرنشینی در نرخ تورم کشور ، می تواند یک راهکار موثر و مفید باشد ، چیست ، مشخص نیست اما به نظر می رسد مسئولین استانی حتی در صورت سهمیه بندی و یا کمبود این کالاها در سطح کشور ، باید مسئولین کشوری را به همکاری در جهت افزایش سهمیه این اقلام به دلیل رکوردداری تورم استان در سطح کشور و نقش این اقلام در کاهش آن ، مجاب نمایند .
در پایان باید گفت ، وضعیت بازار استان مناسب نیست و حتما افرادی که باید پاسخگوباشند و یا اینکه به مردم و رسانه ها گزارش دهند که دلیل چیست و چه باید کرد ، مسئولین اقتصادی خصوصا معاون اقتصادی استاندار به عنوان هماهنگ کننده و بالاترین ناظر تخصصی استان در این حوزه است که متاسفانه در این خصوص تاکنون واکنش خاصی از وی دیده نشده است !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار