تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
از ۱۵ هزار دانش آموز رشته علوم تجربی در استان تنها یک هزار نفر موفق به راهیابی در دانشگاه‌های مرتبط با این رشته شده اند و حدود ۱۴ هزار نفر از این دانش آموزان عملا از تحقق اهداف خود در انتخاب رشته تحصیلی تجربی باز مانده اند!
کد خبر: ۱۰۴۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۹ 19 April 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از ۱۵ هزار دانش آموز رشته علوم تجربی در استان تنها یک هزار نفر موفق به راهیابی در دانشگاه‌های مرتبط با این رشته شده اند و حدود ۱۴ هزار نفر از این دانش آموزان عملا از تحقق اهداف خود در انتخاب رشته تجربی باز مانده اند! و بدتر اینکه این دانش آموزان به دلیل نداشتن هیچگونه مهارتی، به جامعه جوانان بیکار افزوده می‌شوند! این سخنان مسئولین استانی و شهرستانی آموزش و پرورش است که در کارگاه آموزشی مدیران و مشاورین مدارس متوسطه اول در راستای توزیع متوازن رشته‌ها یا همان هدایت تحصیلی ، در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد مطرح و به شدت در مورد تبعات آن هشدار داده شده است .
تلاش عجیب خانواده ها برای بیکار کردن فرزندان خود!
حق شغل یک حق طبیعی است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این کارگاه توجیهی با اشاره به نامگذاری سال ازسوی رهبری، گفت: برگزاری این نشست با نامگذاری سال بی مناسبت نیست چرا که یکی از پایه‌های اصلی تولید، پژوهش و سرمایه نیروی انسانی است که این سرمایه از مدارس رشد پیدا می‌کند.
کورش دلشاد افزود: در بحث اشتغال هم یکی از مهمترین خاستگاه‌ها مربوط به آموزش و پرورش در خصوصا در مراکر فنی و حرفه ای و هنرستان‌ها است.
دلشاد ادامه داد: توزیع متوازن رشته‌ای از جمله مباحث بسیار مهم در مدارس است که اگر هدایت تحصیلی درستی داشته باشیم به معنی توازن خوب در تعیین رشته‌ها است که در این زمینه مشاورین، بین اولیا، دانش آموزان و مدرسه نقش ارتباطی خواهند داشت.
وی افزود : حق شغل یک حق طبیعی است. نمی‌توان کسی را اجبار کرد که چه رشته تحصیلی را انتخاب کند، اما مشاورین باید برای اولیاء اقناع سازی کنند.
دلشاد گفت: یکی از مشکلات ما همین انتخاب رشته دانش آموزان است که نه بر اساس علاقه است و نه نیاز واقعی جامعه بلکه بر اساس برخی دخالت‌های خانواده یا تبلیغات زیاد برای برخی رشته‌ها است.
وی افزود: متاسفانه چنین روندی باعث شده است که در یک رشته ۱۵ هزار دانش آموز کنکوری در یک سال فقط هزار نفر پذیرفته می‌شود و بقیه عملا از رسیدن به اهداف خود برای انتخاب این رشته باز می مانند و به دلیل نداشتن هیچگونه مهارتی عملا به خیل جوانان بیکار می پیوندند.
دلشاد گفت: متاسفانه بسیاری از اولیا در خصوص انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود نقش منفی ایفا می‌کنند. گاهی هم تبلیغ سو برای برخی رشته‌ها می‌شود مثلا گفته می‌شود دانش آموز فنی و حرفه‌ای تنبل هستند! در حالی که اصلا اینگونه نیست.
وی ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش هر دانش آموز باید یک مهارت بیاموزد. در قران بار‌ها از کلمه کار و مهارت آموزی نام برده شده است.
دلشاد گفت: علم نافع که در آموزه‌های دینی ما از آن نام برده می‌شود، همین حوزه فنی و حرفه‌ای است چرا که کسی که مهارت نداشته باشد شغل ندارد، کسی که شغل ندارد درآمد ندارد، کسی که درآمد نداشته باشد نمی تواند تشکیل خانواده دهد و نهایتا هم این مشکلات منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود وباید گفت بیکاری ام الفساد است.
وی ادامه داد: نجات هر کشوری در تحقق آموزش مهارت است و اگر گفتمان درست صورت گرفت آن کشور موفق است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد، گفت: در بحث عدم توازن رشته‌ای، مشکل ما، مشاورین یا مدیران نیستند بلکه فشار‌های سنگین اولیا است، اما انتظار داریم که مشاورین و مدیران در اقناع سازی اولیا تلاش کنند.
دلشاد در پایان اظهار داشت: یکی از محور‌های ارزیابی مشاورین و مدیران همین بحث توازن رشته‌ای است که باید در این زمینه با دعوت از اولیا و بیان مثال و مصداق عینی واقعیت‌ها را برای آن‌ها تشریح کنند.
تلاش عجیب خانواده ها برای بیکار کردن فرزندان خود!
توصیه معاونت متوسطه به مدیران متوسطه اول
محمد جمالی افزود: طبق سند تحول هر دانش آموز در پایان تحصیلات در آموزش و پرورش باید حداقل یک مهارت را بیاموزد چرا که ممکن است دانش اموزی بنابر هر دلیلی ترک تحصیل کند. این دانش آموز مهارت برای کار و شاغل شدن دارد.
جمالی ادامه داد: وزارت تکالیفی را تحت عنوان توازن رشته‌ای مشخص کرده که باید انجام شود ضمن اینکه در خصوص گرایش به رشته‌ها اکنون کمی بیش از ۴ درصد در رشته ریاضی، ۲۲ درصد در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، ۵۱ درصد علوم انسانی و بقیه در رشته تجربی هستند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گفت: ۱۴ هزارنفر فقط در رشته تجربی از کنکور باز می‌مانند در حالی که در رشته انسانی هم خود مصیبتی است.
جمالی به نقش مدیران و مشاورین در توازن رشته‌ای اشاره کرد و بیان کرد: مدیر باید تاثیرگذاری بر دانش آموز داشته باشند و اینکه مدیری بگوید تاثیر ندارم، حرف قشنگی نیست. هر چند فرهنگ غالب جامعه و خود خانواده بر تصمیم گیری دانش آموز در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، اما مدیر و مشاور هم باید تلاش کنند که در این خصوص نقش تعیین کننده داشته باشند.
وی با اشاره به سیاست‌های آموزشی گفت: اجباری در کار نیست، اما ما باید مسیر را تبیین کنیم. شرایط فعلی ایجاد می‌کند که مسیر تغییر کند و دانش آموزان به سمت دو رشته ریاضی و فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند.
جمالی با ارائه نگاهی آماری و مقایسه‌ای نسبت به درصد گرایش به رشته‌های تحصیلی، بیان کرد: میانگین کشوری در رشته فنی و حرفه‌ای ۳۸ درصد است، اما در استان ما این عدد ۲۳ درصد دانش آموزان است که باید با برنامه ریزی و تلاش همکاران این عدد تغییر کند.
وی گفت: در سال گذشته در شهرستان بویراحمد از حدود ۳هزار و ۹۰۰ دانش آموز چیزی حدود هشتصد و ۸۰ نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش ثبت نام کرده اند که نشان دهنده این است ، باید مدیران مقطع متوسطه اول و مشاوران تلاش بیشتری انجام دهند. ضمن اینکه امیدواریم با سیاست‌های تشویقی در شهرستان بویراحمد این وضعیت تغییر کند و قدم مثبتی برداریم.
جمالی با بیان اینکه ما باید جذابیت‌هایی را در جهت استقبال دانش آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در هنرستان‌ها ایجاد کنیم گفت: خوشبختانه تیم جدید در اداره کل با حمایت مدیر کل برنامه‌هایی برای تغییر این شاخص‌ها داریم که امیدواریم موفقیت‌های خوبی داشته باشیم.
متقاضیان پزشکی که به کار در پمپ بنزین رضایت می دهند!
حسین زاده رئیس اداره فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش گفت: متاسفانه هجوم دانش آموزان مستعد به رشته تجربی و عدم موفقیت تعداد زیادی از این دانش آموزان عملا به هدر رفتن این همه استعداد است.
حسین زاده افزود: دانش آموزی را که پس از ورود به دانشگاه، لیسانس جغرافیا، تاریخ و و .. می‌گیرد را مقایسه کنید با دانش آموزی که فقط دیپلم برق بگیرد مقایسه کنید ببینید کدام یک در آینده برای پیدا کردن شغل مشکل کمتری دارد؟!
وی گفت: اکثر خانواده‌ها پس از عدم موفقیت دانش آموزان خود در کنکور یا پیدا کردن کار ، دچار مشکلات آنان هستند که تلاش می‌کنند پس از عدم موفقیت در کنکور حتی در یک پمپ بنزین بکار گرفته شوند! که باید از این اولیاء پرسید آیا بهتر نبود دانش آموزان حرفه‌ای یاد می‌گرفتند و وارد بازار کار می‌شدند؟!
حسین زاده افزود: در نظام ۶-۳-۳ مشکلاتی بود که برداشته شد و الان فارغ التحصیلان فنی و حرفه‌ای و کاردانش هیچ منعی برای شرکت در کنکور ندارند و می‌توانند متناسب با رشته تحصیلی خود از رشته‌های کنکوری استفاده کنند.
وی با اشاره به تربیت نیروی متخصص در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش، گفت: کشور به سمت توسعه و صنعتی شدن می‌رود، بخش خصوصی پای کار می‌آید و بخش دولتی هم که توان اینکار را ندارند و بخش خصوصی عهده دار می‌شود و حتما بخش خصوصی برای نیرویی هزینه می‌کند که متخصص باشد.
حسین زاده با انتقاد از اصرار اولیاء برای حضور دانش آموزان در برخی رشته‌های گفت: این چه نگرشی است که ما فرزندان خود را بسیج کنیم به سمتی که مشکلاتی برای آنان ایجاد شود؟!
وی در پایان اظهار داشت: انتظار داریم مدیران و مشاوران پای کار بیایند و به عنوان پیش قراولان و دانش آموزان هم به عنوان آینده سازان مسیر را برای توسعه کشور هموار کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار