دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:
اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی در بحث کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و پیشگیری از وقوع جرم، دعاوی خانوادگی، طلاق و احساس امنیت، اثرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸ 16 May 2022

دکتر نگین تاجی رئیس کل
اولین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جدید با حضور مسئولان قضایی ، اجرایی ، سیاسی و انتظامی برگزار شد.
در این نشست در خصوص بررسی و تعیین تکلیف وضعیت جایگاه پسماندهای ساختمانی شهریاسوج، تعیین تکلیف وضعیت قبرستان ها و واگذاری زمین به آنها، بررسی علت ثبت آبراهه های فصلی و متروک در بافت مسکونی ، بررسی راهکارهای تسهیل در اجرای ماده ۵۴ اراضی دولتی و ملی و گزارش اجرای کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک استان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه در خصوص سرقت‌های خرد تصمیماتی گرفته شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل این دادگستری در سخنانی از اجرای موفقیت آمیز طرح کاداستر اراضی ملی در استان خبر داد و گفت: قریب ۴۰ درصد از دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در استان با اجرای این طرح حل می شود.

حسن نگین تاجی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از اعتراضاتی که در رابطه با کمیسیون ماده ۵۶ می باشد به علت اجرای قانون حدنگار یا کاداستر در استان در خصوص اراضی ملی و منابع طبیعی است به علت آن است که اراضی ملی و اراضی نسقی مشخص نیست و مشکلاتی دارند و اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی به سازمان های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری، در جهت شناسنامه دار شدن اراضی ملی و کشاورزی است.
قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مالکیت بر اراضی کشاورزی با اجرای این طرح تثبیت می شود، افزود: باید صاحبان اراضی با نمایندگان ادارات و مجریان این طرح همکاری مطلوبی داشته باشند تا مالکیت آنها بر اراضی کشاورزی سریع تر ثبت شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه مشاهده شده که در محاکم افراد بیشتر از نسق های زراعی خود زمین دارند اظهار داشت: در برخی موارد میزان نسق ها منطبق با واقعیت نیست و با اجرای این طرح مشکلات حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه خیلی از نزاع‌های منتهی به تشکیل پرونده در محاکم، ناشی از اختلافات ملکی است، تصریح کرد: دعاوی که در این خصوص رخ می‌دهد به خاطر آن است که نسق ها و حدود منابع طبیعی مشخص نیستند و اختلافات مالکیت و دعاوی خانوادگی که در بین اعضای خانواده، ورثه و در خیلی از طلاق ها ،ناشی از مشخص نبودن اراضی کشاورزی است.

مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست ضمن تصریح به این نکته که عدم همکاری مسئولان در این زمینه باعث تضییع حقوق مردم خواهد شد ،به مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تأکید کرد که کم کاری مسئولان را جهت معرفی به دادستان اعلام نمایند.
نگین تاجی بیان داشت: اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی در بحث کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و پیشگیری از وقوع جرم، دعاوی خانوادگی، طلاق و احساس امنیت، اثرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش آمار سرقت های خرده از خودروها و طراحی محیطی در شهر یاسوج گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش خرده سرقت ها نداشتن پارکینگ مناسب در شهر یاسوج است و باید شهرداری در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

نگین تاجی تأکید کرد: لازم است شهرداری ها در حوزه عمرانی با کمیسیون های ماده ۱۰0و نظام مهندسی نسبت به تأمین پارکینگ نهایت دقت را نمایند که پارکینگ ها در ساختمان ها حذف نشود.

قضایی

در ادامه ی این نشست سید عیسی حسنی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، در سخنانی اظهار داشت: اولین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان که یکی از شوراهای بسیار مهم در بحث اجرای مقررات هم صیانت از انفال و هم کمک به مدیران در راستای خدمت رسانی می باشد برگزار شد.

حسنی گفت:در این نشست چند دستور کار بسیار مهم داشت که تعیین تکلیف پسماندهای ساختمانی بود پسماندهای ساختمانی جلوه ی نازیبای به شهر داده و جای معینی برای تخلیه آنها وجود نداشت که محلی تعیین شده و قرار است کارگروهی از منابع طبیعی و شهرداری یاسوج با هم همکاری نموده و مکانی را مشخص کنند تا پسماندها به آنجا منتقل شوند و شرکتی دانش بنیان پیگیر موضوع است که این نخاله های ساختمانی را به مواد درجه یک مصالح ساختمانی تبدیل نماید که یک تحول عظیمی در استان شروع خواهد شد محصول فوق العاده و با قیمت روز به بازار عرضه خواهد شد .
معاون قضایی دادگستری استان در خصوص آرامستان ها ی محدوده شهر ها و روستا ها نیز اظهار داشت: سال گذشته مصوب کردیم که هیچگونه اراضی انفالی حق واگذاری برای آرامستان را ندارند به جزء موارد قانونی که آنها به منابع طبیعی و آنها هم از مبادی قانونی مثل دادستان‌ها و نمایندگان معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مراجعه نمایند و چنانچه مشکلی نداشته باشند نسبت به احداث آرامستان اقدام شود و چنانچه اختلافی بین افراد رخ دهد، مصوب شد منابع طبیعی به عنوان متولی انفال ورود کند و این اختلاف را حل کند.

حسنی به موضوع سیلاب ها که در سالهای اخیر هنگام بارندگی باعث آسیب و ایجاد خسارت به مردم و انفال گردید، گفت: عدم ثبت آبراهه ‌های فصلی و بعضاً دائم که مسحدثاتی در آنها ایجاد شده و با سیلاب های سالیانه، برخی از آنها دچار مشکل شدند و دولت متضرر شده و خسارت پرداخت کرد، مقرر شد اداره ثبت و آب منطقه‌ای و سایر نهادهای متولی موضوع آبراهه ها و انفال، نسبت به ثبت این موارد اقدام بکنند و حریم و بستر این ها را مشخص کنند .
معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه وبویر احمد به موضوع ثبت اراضی کشاورزی با اجرای طرح کاداستر در استان اشاره نمود و افزود: با اجرای این طرح در فاصله ی 3 سال دیگر چیزی به عنوان نسق زراعی نخواهیم داشت و تثبیت مالکیت های مردم از طریق اجرای طرح کاداستر انجام می شود.
وی افزود: من از همه ی مردم استان در روستاها و شهرها خواهش می کنم، که با نمایندگان ادارات ثبت اسناد، جهاد کشاورزی و امور اراضی همکاری داشته باشند تا مالکیت های آنان ثبت شود و مشکلی در آینده نداشته باشند.

معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به عدم پارکینگ در ساخت و سازهای چند طبقه در مرکز استان اشاره نمود و گفت: متأسفانه در سنوات گذشته در حوزه شهر یاسوج، به مقوله پارکینگ توجهی نشده و در شهرهای بزرگ استان هم همینطور است عدم تأمین پارکینگ سبب پارک شدن در خیابانها شده و موجب بروز سرقت های خرد در داخل خودرو ها می شودکه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را را درگیر کرده و برای مردم دردسر برای ایجاد می‌کند.
معاون قضایی دادگستری استان در ادامه اظهار داشت: در همین رابطه می توان به روشن سازی محیطی است و دوم اینکه در شهرداری و نظام مهندسی به شدت با موضوع به کارگیری و تغییر کاربری پارکینگ توجه شده و توجه شده و بویژه درکمیسیون ماده صد و در حوزه شهری بحث روشنایی سازی صورت بگیرد.

حسنی ایجاد و راه اندازی پلیس محله ای را با همکاری نیروی انتظامی در پیشگیری از وقوع جرم را مؤثر دانست و تصریح کرد: این طرح در سراسر کشور اجرایی شده و یک منطقه از یاسوج را به عنوان منطقه ویژه برای اجرای طرح پلیس محله که خود مردم پای کار بیایند و افرادی تحت نظر نیروی انتظامی، به عنوان پلیس محله از محل سکونت شان حراست می کنند.
سید عیسی حسنی معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان در خصوص برخی شایعاتی در خصوص اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی تأکید کرد: مردم به شایعات در خصوص اجرای طرح کاداستر و اراضی کشاورزی توجه نکنند.
وی افزود: برخی با راه انداز شایعاتی دروغ، در خصوص اینکه دولت میخواهد مالکیت مردم را با اجرای این طرح ازآنها بگیرد و یا با نمایندگان اجرا کننده همکاری ضعیفی دارند، توجه نکنند و هر جایی سؤالی و ابهامی وجود داشت به مدیر کل ثبت استان یا رؤسای ادارات ثبت اسناد در استان مراجعه کنند.

قضایی

شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان مرکز استان در ادامه این نشست در سخنانی از دستگاه قضایی استان تشکر کرد و گفت: کارهای بزرگی در جلوگیری از وضع نامطلوبی که وجود دارد که دستگاه قضایی در استان و شهرستان، و بابت جدیتی که در بحث حفاظت از مراتع و منابع ملی و بسترها و حریم های طبیعی دارند و اقداماتی که انجام داده اند تشکر مینمایم .

وی افزود: مجموعه دولت در مرکز استان ۱۰۰درصد اعلام آمادگی برای همراهی و همکاری با مجموعه ی دادگستری استان برای حفاظت و حراست از مراتع و منابع طبیعی و اجرای احکام قضایی در رفع تعارضاتی که صورت گرفته است، را دارد.
فرماندار شهرستان بویراحمد اظهار داشت: روند نامطلوبی که در تعرض به بستر ها و حریم های رودخانه ها وجود دارد، ناشی از اهمال کاری ها و غفلت ها و همکار ی های نا مطلوبی است که در بحث استعلام در حوزه اداری هستند و به جد تلاش می کنیم که شاهد آن نباشیم.
وی تصریح کرد: شایسته است همه ما در جلوگیری از تصرفات غیرقانونی جدی باشیم.

قضایی

زمان خوب مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان در این نشست در اجرای خصوص اجرایی این طرح اظهار کرد: همه ادارات و سازمان ها مؤظف هستند که نقشه های خود را به اداره ثبت اسناد و املاک استان تحویل دهند تا در سامانه کاداستر جانمایی وتثبیب شوند.
وی گفت: تحت هیچ عنوانی نقشه های ثبت شده در کاداستر امکان صدور سند جدید وجود ندارد. خوب افزود: کاداستر منابع ملی و آنچه در تعهد سازمان ثبت اسناد و املاک استان بود انجام شده است .
وی از وجود مشکل در اجرای برنامه کاداستر اراضی ملی در استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در قالب ماده ۵۴ یکی از برنامه های ثبت اسناد و املاک ثبت است اراضی کشاورزی که نقشه ی جامع وکاملی است .
خوب با اشاره به اینکه کاداستر زراعی به نحو مطلوب در استان پیش نمی رود، گفت: زمان اجرای این طرح3 سال است که یک سال از آن گذشته است و در شهرستان هم همکاری ها در حد صفر و منفی است.
خوب گلایه هایی نیز به ادارات شهرستان های استان داشت و افزود: ۵۰۰ پرونده را به شهرستان ها داده ایم اما اقدام لازم انجام نشده است.
وی افزود: با پایان یافتن این مهلت، نسق زراعی مردم ابطال می شود با اجرای این کار، زمین های زراعی به خاطر تقسیم بین وراث کوچکتر و جمعیت بیشتر می شود و چنانچه این موضوع انجام نشود باعث ایجاد اختلاف بین وراث خواهد شد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان در پایان گفت: از ۲۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان تنها ۱۵ هزار هکتار ثبت شده است.

قضایی

در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد از حمایت های بی دریغ دستگاه قضایی و رئیس کل دادگستری استان در اجرای طرح های شرکت آب منطقه ای استان، تشکر و قدردانی کرد.

مصلح گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد، یک درصد از مساحت کشور را دارد، اما ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه، در استان وجود دارد.
وی افزود: ۱۰ درصد از آبراهه های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: مطالعات تعیین حد و حریم بستر یک هزار کیلومتر از آبراهه ها انجام شده است و چهار مشاور در حال انجام کار هستند و در یکصد نقطه ی اضطراری شهرستان بویراحمد، در حال تعیین حریم بستر می باشند.
مصلح در پایان از آغاز عملیات های روپرگذاری، پاکسازی ،لایروبی آبراهه ها و تعیین حریم بستر رودخانه‌ها در استان خبر داد و گفت: اجرای این عملیات ها می‌توانند، در پیشگیری از وقوع جرم در حوزه آب منطقه ای موثر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار