معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عدم آگاهی از پیامدهای تک فرزندی نقش مهمی بر رواج این پدیده دارد.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ 16 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: در حال حاضر ۱۹ درصد خانواده های کشور تک فرزند هستند، در خیلی از موارد غفلت از فرزند آوری به موقع باعث می شود که خانوده ها نتوانند به تعداد فرزندان دلخواه خود دست یابند.
وی یادآورشد: احتمال تک فرزندی با افزایش تحصیلات و اشتغال زنان افزایش می یابد، اما تک فرزندی از جنبه های مختلفی در سطح خانوده و جامعه قابل بررسی است.
وی تاکید کرد: تنها بودن و نداشتن تعامل با خواهر یا برادر، فشار مضاعف برای موفقیت در درس توسط اعضای خانواده و برخوردار نبودن از آزادی های لازم و متناسب نبودن با سن، تمایل بیش از حد به برقراری با اسباب بازی و حیوانات و داشتن اعتماد به نفس کمتر تنها چند نمونه از معایب تک فرزندی از بُعد خانواده است.
دکتر علیمحمدی ادامه داد: کاهش جمعیت کشور، پیر شدن جامعه و کاهش شادابی و جوانی و پویایی جامعه، وارد آمدن خسارات به ابعاد اقتصادی و فرهنگی و غیره، احتمال افزایش نیاز به خانه سالمندان با توجه به عدم تقبل مسئولیت والدین توسط تک فرزندان از جمله معایب تک فرزندی از دیدگاه و بُعد جامعه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: افزایش احتمال چاقی در مقاطع مختلف سنی و افزایش احتمال بیماری روماتیسم مفصلی در جوانان از تبعات منفی تک فرزندی بر سلامت جسم و افزایش احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری، پایین تر بودن سطح شاخص های بهداشت روان از مهمترین تبعات منفی این پدیده بر سلامت روانی است.
وی همچنین رواج فرزندسالاری، بلوغ زودرس، کم شدن روابط اجتماعی، کاهش انسجام خانواده ها و جایگزینی رسانه با کم شدن ارتباطات کلامی را از آسیب های تک فرزندی با رویکرد روانشناسی و علوم تربیتی دانست.
دکتر علیمحمدی گفت: همه زوج ها در اولین فرصت ممکن به تعداد فرزند دلخواه خود دست یافته و از تاخیرهای بدون دلیل پرهیز کنند به یاد داشته باشیم که از دست دادن فرصت های خوب، همیشه قابل جبران نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار