رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اهمیت‌ترین بخش کار‌های دانش‌بنیان و تحقیق را انتقال یافته‌های علمی به بهره‌برداران دانست و گفت: انتقال هرچه سریعتر دانش روز به کشاورزان یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵ 16 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ یکی از وظایف مهم و خطیر وزارت جهاد کشاورزی را حراست از امنیت غذایی کشور دانست و افزود: در بحث امنیت غذایی باید از مرحله تولید تا بازار مصرف براساس دانش و علم روز دنیا حرکت کنیم تا به خطر مواجه نشود.

وی در ادامه جمع آوری یافته‌های علمی تمام مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور در بخش‌های مختلف و انتقال آن به بهره برداران و کشاورزان را یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری محصولات و نهایتا امنیت غذیی کشور عنوان کرد و گفت: به همین منظور کاروان‌های ترویج این وزارتخانه در سطح کشور متشکل از محققان، کارشناسان، متخصصان موضوعی و همچنین افراد با تجربه و خبره استانی و کشوری راه اندازی شده است.

به گفته وی این کاروان هر هفته یا ۲ هفته یکبار به یک استان سفر می‌کنند و در سرزمین‌های کشاورزی، باغی، شیلات و دامداری‌ها دانش فنی روز را به کشاورزان و مدیران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها آموزش و منتقل می‌کنند.

مویدی، نتیجه انتقال دانش به کشاورزان را تولید پایداری محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری آنان دانست و گفت: رسوخ علم و دانش در مزارع منتج به افزایش و پایداری محصولات و فرآوری آن‌ها می‌شود و در نهایت امنیت غذای کشور تامین می‌گردد که برای همه این مراحل برنامه‌ریزی شده است.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه پژوهش‌های خیلی خوبی در سطح کشور در حوزه کشاورزی انجام شده و در دست اقدام است، گفت: پیام مقام معظم رهبری در بحث دانش بنیان این است که کشاورزی سنتی را از حال وابستگی به کود و نهاده‌ها به سمت وابستگی به علم و دانش پیش ببریم و هرچه سریعتر و بیشتر دانش در مزارع رسوخ پیدا کند؛ قطعا زودتر به پایداری در تولیدات دست پیدا می‌کنیم.

مساله‌یابی مشکلات کشاورزان از اهداف راه‌اندازی کاروان‌های آموزشی ترویجی است

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه یکی از اهداف مهم راه اندازی کاروان‌های ترویجی وزات جهاد کشاورزی را کمک به ارتقاء بهره وری محصولات اعلام کرد و افزود: به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی یک نهضت جهادی ترویج را برای شناسایی مسائل و مشکلات کشاورزان مناطق مختلف کشور راه اندازی کرده است.

وی یکی از مهمترین خروجی و دستاورد راه اندازی کاروان‌های آموزشی - ترویجی را مساله یابی مشکلات کشاورزان مناطق مختلف و ارایه راهکاری فنی و علمی برای حل آن‌ها دانست و افزود: با کمک پژوهش مروجان مراکز علمی کشاورزی که در این کاروان‌های ترویجی حضور دارند مشکل کشاورزان مناطق احصا و برای آن‌ها راهکار اریه می‌شود، مانند اینکه در منطقه‌ای مزارع گندم خوب محصول نمی‌دهد، که بررسی و آزمایش می‌شود و رقم گندم متناسب با آن محیط به کشاورزان توصیه می‌گردد.

این مقام مسئول ارشد در وزات جهاد کشاورزی در ادامه یکی از مهم‌ترین جنبه سفر کاروان‌های آموزش و ترویج را همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مدیران مراکز جهاد کشاورزی هر منطقه عنوان کرد و گفت: در این همراهی، تمام مشکلات کشاورزی به کارشناسان، متخصصان منطقه احصاء می‌شود و برای حل آن‌ها مراکز علمی دست به تحقیقات می‌زنند.

مویدی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه اولین استان کشور است که کاروان‌های آموزشی - ترویجی در آن راه اندازی شده است، گفت: این کاروان‌ها ظرف ۶ روز با کمک ۱۵ کارشناس ملی و ۵۰۰ کارشناس و متخصص استانی در ۵۵ مرکز جهاد کشاورزی استان در تمام شهرستان ها، سفر و در کنار آموزش ترویجی انتقال آخرین دانش روز، مشکلات کشاورزان را مساله یابی و در نهایت به آن‌ها راهکار ارایه می‌دهند.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحد‌های بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار