معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بروز نشانه‌هایی از وجود پشه آئدس در برخی استان‌های مرزی نظیر هرمزگان و خراسان، اعلام کرد که موردی از بیماری تب دانگ که به دلیل گزش این نوع از پشه بروز می‌کند، در فارس مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶ 16 May 2022

تابناک فارس به نقل از برنا: عباس رضاییان زاده در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت مناسبت‌های اردیبهشت از جمله هفته سلامت و هفته ملی جمعیت، بیان کرد: این نامگذاری‌ها و توجه ویژه به این مناسبت‌ها به این دلیل اهمیت مقوله بهداشت و پیشگیری و لزوم پرداختن هرچه بیشتر به این مسائل است.
معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید نگاه اصلی ما در عرصه سلامت پیشگیری باشد اما در کشورهای در حال توسعه این نگاه تبیین نشده و شاید بحث درمان ارجحیت بیشتری دارد.
رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بیماری‌های مزمن و غیرواگیر به دلیل آنکه این بیماری‌ها علت اصلی مرگ در جوامع مختلف محسوب می‌شود، شده است؛ گفت: این دلیل فراموش کردن بیماری‌های واگیر نیست و پاندمی کرونا هم مصداق این موضوع است؛ اگرچه بعد از ۲ سال از بروز کرونا، هم عادت کرده‌ایم و هم راه مبارزه با آن را فرا گرفته‌ایم.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: درست است که نباید بیماریهای عفونی و واگیر را فراموش کنیم که می‌توانند معضلات جدی داشته باشند اما ٨٥ درصد از بیماریها در دنیا غیرعفونی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دسته قابل توجهی از بیماری‌های مزمن را می‌توان با دقت و مراقبت پیشگیری و یا در صورت رخداد از عوارض آنها کاست، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز مصر است که بیش از پیش با برنامه ریزی دقیق تر در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مزمن و واگیر و غیرواگیر دقت لازم را اعمال کند.
رضاییان‌زاده به روز ملی فشارخون(۲۷ اردیبهشت) هم اشاره و ضمن تاکید بر لزوم پایش وضعیت فشار خون افراد جامعه به شکل روتین و مداوم، به اجرای پیمایش اختلالات روان هم اشاره و عنوان کرد: هرچقدر جلوتر می‌رویم، با صنعتی تر شدن جوامع مشکلات اختلالات روان بیشتر هم می‌شود و لذا لزوم انجام این پیمایش، بیش از پیش مشخص می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین و بروز نشانه‌هایی از پشه آئدس در استان‌های مرزی از جمله هرمزگان و خراسان هم اشاره و بیان کرد: کارگاه آموزشی برای پرسنل و سایر دانشکده‌ها در فارس در این باره برپا شده است.
به گفته رضاییان‌زاده، این پشه عفونی و ویروسی است و بیماری تب زرد را منتقل می‌کند اما تاکنون در فارس مشاهده نشده است.
او همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در فارس، گفت: از فروردین ماه شاهد روند نزولی در موارد مثبت مبتلا به کرونا در استان هستیم. پیش از آغاز سال جدید روزانه تا٤٠٠ نفر مورد مثبت هم داشتیم و مجددا پس از ١٣ فروردین ماه امسال شاهد یک روند افزایش ناگهانی و کوچک بودیم اما بیش از ٤ تا ٥ روز طول نکشید و سیر نزولی تاکنون ادامه داشته است.
رضاییان‌زاده گفت: موارد مثبت روزانه بین ٤٠ تا ٦٠ نفر رسیده و حدود ١٢ روز هم فوتی ناشی از این بیماری نداشتیم.در حال حاضر ۱۲۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ١٤ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.
او ادامه داد: سیر نزولی علی‌رغم بازگشایی مدارس در جریان است اما نمی‌توانیم علی‌رغم اینکه سیر نزولی داریم و شیراز هم در وضعیت آبی به سر می‌برد، توصیه برای رعایت پروتکل‌ها نداشته باشیم.باید یک زمان قابل توجهی بگذرد و تا افت شیوع این بیماری به ثبات نرسد نمی‌توانیم اعلام کنیم که پروتکل‌ها برداشته نشود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آمادگی وجود دارد که در صورت بروز جهش دیگری به موقع مقابله کنیم، عنوان کرد: برخی از کشورها به دنبال سیاست مورد مثبت صفر نرفتند و با آن موافق نبودند.چین در برخی ایالت‌ها به گونه‌ای عمل کرد که حتی یک مورد هم مشاهده نشد.در ایران هم با واکسیناسیون و ابتلای تعداد زیادی از افراد به یک ایمنی نسبی رسیدیم.

برچسب ها: تب دانگ ، فارس ، پشه آئدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار