رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: اقدام دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی و واریزی یارانه نقدی به هر نفر در دهک های اول تا دهم دستمریزاد دارد که در واقع برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱ 16 May 2022

به گزارش تابناک گلستان، علی محمد چوپانی روز دوشنبه در نشست خبری، افزود: این در حالی است که اتاق بازرگانی کار کارشناسی کرده بود به ازای هر نفر باید 2 میلیون و ۵۰۰ ریال کمک نقدی بابت اصلاح ارز ترجیحی توسط دولت پرداخت شود.
وی ادامه داد: پیش بینی از اجرای طرح مزبور این است که به سود کشور بوده و برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور است.
چوپانی بر حمایت همه جانبه از دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی تاکید  و اضافه کرد: پوشش کامل این طرح سبب حذف قاچاق کالای اساسی یارانه دار به کشورهای همسایه، فراهم شدن زمینه بازسازی صنعت تولید از محل صرفه جویی در واردات کالاهای اساسی به کشور، حمایت از بنگاه های اقتصادی از جمله مزایای موثر آن است.
   

   اصلاح ارز ترجیحی برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور است

لزوم سرمایه گذاری در راه آهن اینچه برون - شاهرود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان در بخش دیگری گفت: تسریع در ایجاد راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود و اتصال کشورهای آسیانه میانه به جنوب کشور بسیار ضروری است.
چوپانی افزود: اجرای این طرح در مقایسه با ایجاد راه آهن اینچه برون - گرمسار ، صرفه جویی کلان در تخصیص اعتبار داشته و فقط با ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری، دسترسی مازندران و گلستان را به شاهرود و جنوب کشور فراهم می کند.
چوپانی، کوتاه شدن ۵۲۰ کیلومتر مسیر ریلی، کاهش حمل بار از ۲۵ روز به پنج روز، کاهش چشمگیر هزینه اتصال اینچه برون به شاهرود، جابجایی سالانه ۲۴ میلیون تن کالا به صورت رفت و برگشت از طریق این خط ریلی را از مهم ترین مزایای اجرای ساخت راه آهن اینچه برون - شاهرود برشمرد..
به گفته وی تا قبل از این توسعه و برقی سازی راه آهن اینچه برون - گرمسار از جمله طرح های مشترک ایران و روسیه بود تا با پشتوانه ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه اجرایی شودکه با پیگیری این اتاق در دولت دوازدهم متوقف شد.
این خط آهن در مرز اینچه برون به راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان متصل می شود.

اصلاح ارز ترجیحی برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور است

الویت صادرت کالا به کشورهای همسایه
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: الویت تقویت سرمایه گذاری در حوزه صادرات کالا از این استان به کشورهای همسایه است.

امیر یوسفی افزود: شرکت در نمایشگاه های تجاری در کشورهای همسایه از جمله قزاقستان و ترکمنستان  و معرفی ظرفیت ها و محصولات تولیدی و دعوت از هیات های تجاری برای حضور در استان از جمله برنامه های مهم و در دست اجرا این اتاق با همکاری دستگاه های مرتبط است.
وی تاکید کرد: گلستان با داشتن گمرک اینچه برون و همسایگی با ترکمنستان و ورود به کشورهای آسیانه میانه، فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان، برقراری پرواز گرگان  - آکتائو، تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله ظرفیت ها برای توسعه صادرات کالا به شمار می رود.
 به گفته وی پارسال برغم شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها در صادرات کالا، ۲۰۳ میلیون دلار کالا از گلستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۹۹ از ۴۶ درصد رشد داشته است.

تقویت کمیسیون های اتاق بازرگانی
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت:  امسال کمیسیون های اتاق بازرگانی استان به منظور شتاب دادن به توسعه منطقه ، تقویت خواهند شد.
رضا مبصری افزود: اکنون ۹ کمیسسیون تخصصی اتاق گلستان از جمله کشاورزی، سرمایه گذاری، انرژی، بانوان،دانش بنیان، جوانان، گردشگری و صنعت دایر شد و کمیسیون های گردشگری  و صنعت که جزو الویت های اصلی اتاق برای توسعه استان به شمار می رود، به زودی فعال تر خواهد شد.
به گفته وی اکنون ۱۰ عضو اتاق بازرگانی گلستان در کمیسیون های اتاق بازرگانی ایران عضو فعال بوده که نایب رییسی کمیسیون کشاورزی و رییس کمیسیون صادرات از آن جمله است.
فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از ظرفیت های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی  استان گلستان به شمار می رود که اکنون این عده با ۳۰ کشور دنیا و به طور عمده با کشورهای همجوار آسیای میانه، صادرات کالا را انجام می دهند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.
این استان شمالی در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.
 گلستان علاوه بر ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی ، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، بیش از یک هزار واحد پرورش مرغ،۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است و نقش به سزایی در رونق کشاورزی و گردشگری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار