به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی
هر چند که ارزیابی از عملکرد شخص یا مجموعه باید از طریق نظرسنجی جامعه هدف باشد، اما حال که این مهم صورت نمی‌گیرد و یا شاخص مدونی وجود ندارد که به صورت عینی عملکرد‌ها را مورد سنجش قرار دهد، اما به هر جهت نبودن هیچ ملاکی ولو شخصی و خود ارزیابی نشانه‌ای از بی توجهی محض به این جایگاه است.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ 17 May 2022
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نام گذاری شده است تا همانند دیگر مشاغل و یا مناسبت‌های ملی و مذهبی، یادی از این جایگاه بسیار مهم و راهبردی برای دستگاه‌ها، سازمان‌ها، ادارات و حتی بخش‌های تجاری و صنعتی و هر مجموعه‌ای که نیازمند حضور در اجتماع است، شده باشد.
بحث‌های کلیشه‌ای در خصوص روابط عمومی‌ها در این روز معمول است و پیام‌های تبریک و یادداشت‌هایی که عمدتا به تبیین وظایف این جایگاه مهم است، منتشر می‌شود، اما نکته مهم که کمتر به آن توجه می‌شود ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها است که متاسفانه در این زمینه سنجش خاصی صورت نمی‌گیرد و به تبع آن تغییری متناسب با این ارزشیابی هم در کار نیست.
هر چند که ارزیابی از عملکرد شخص یا مجموعه باید از طریق نظرسنجی جامعه هدف باشد، اما حال که این مهم صورت نمی‌گیرد و یا شاخص مدونی وجود ندارد که به صورت عینی عملکرد‌ها را مورد سنجش قرار دهد، اما به هر جهت نبودن هیچ ملاکی ولو شخصی و خود ارزیابی نشانه‌ای از بی توجهی محض به این جایگاه است.
در کهگیلویه و بویراحمد، حکایت روابط عمومی‌ها خود حساب و کتاب دیگری دارد. از نوع انتخاب افراد تا نوع اقدامات این افراد در دستگاه‌ها و نهایتا شیوه تعامل با رسانه‌ها و جامعه به عنوان روابط عمومی همه قابل بحث و نقد است.
یکی از مهمترین موارد مربوط به انتصابات در این جایگاه است و بسته به درک مدیر دستگاه، افراد با توانایی‌های متفاوت در این واحد سازمانی منصوب می‌شوند که نمونه‌های عینی آن در برخی دستگاه‌ها خصوصا پس از تغییرات سیاسی مشهود است. برای مثال پس از تغییر دولت شاهد برخی تغییرات در انتصابات بوده ایم که تعدادی بسیار موفق و باعث تحرک جدی در عملکرد دستگاه و برخی هم باعث افت شدید در این عملکرد شده است!
به خود چه نمره‌ای می‌دهید؟
متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد، نقد و تخریب با نیت‌های متفاوت با هم قاطی شده و نمی‌تواند بدون عوارض و واکنش‌های منفی در نقد، اقدام کرد، اما حداقل خودارزیابی می‌تواند گزینه‌ای برای یک شخص یا واحد شاغل در سازمان باشد. در خصوص روابط عمومی هم برخی ملاک‌ها وجود دارد که پیشنهاد می‌شود مسئولین روابط عمومی‌ها و مدیران دستگاه‌ها با لحاظ این شاخص‌ها، به خود ارزیابی از عملکرد روابط عمومی دستگاه خود بپردازند که بی شک می‌تواند قدمی رو به جلو برای بهبود کیفیت عملکرد دستگاه باشد.
بر اساس برخی مقالات و یاداداشت‌های منتشر شده در مجامع دانشگاهی برخی شاخص‌های استاندارد مشخص شده که می‌تواند مورد خودارزیابی روابط عمومی‌ها از عملکرد خود قرار گیرد:
گرچه مجموعه وظایف یک روابط عمومی، به روش‌های کلیشه­ای دنیای ارتباطات و تبلیغات ختم نمی­شود و هرگز نمی­توان آن­ها را محدود و محصور در یک سری رفتار و برنامه­ها کرد، اما روابط عمومی برای وصول به موفقیت سارمانی، نباید بدون برنامه حرکت کند، بلکه باید خیلی هدفمند و منظم باشد تا بتواند در راستای انجام وظایف، موفقیت حاصل نماید. دراینجا به بعضی از وظایف یک روابط عمومی با رویکرد نوین و متمایل به صورت مختصر پرداخته می­شود:
۱- ارائه مشاوره‌های مؤثر به مدیران ارشد سازمان
۲- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدید‌ها و ... این در حالی محقق می‌شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
۳- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
۴- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
۵- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاریها، وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها
۶- توجه به اطلاع رسانی آنلاین و داشتن حداقل یک سایت و یا وبلاگ تخصصی برای سازمان و اداره
۷- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
۸- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
۹- روابط عمومی موفق، نه، «توجیه گر» است، نه «تبیین گر»، بلکه «تحلیل گر» است.
۱۰- صداقت درکار روابط عمومی، نقش بسیار مهم و سازنده‌ای دارد وسبب جلب اعتماد می‌شود. پس نباید «صداقت کاری» را حتی برای یک لحظه از نظر دورنگه داشت.
۱۱- روابط عمومی، مهندسی ارتباط رضایت مندانه و پایدار است. پس مسئول روابط عمومی باید در برقراری «ارتباط رضایت مندانه» بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.
۱۲- روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه می­باشد؛ بنابراین نباید «بزرگ نمایی» ویا «کوچک نمایی» پیشه کرد، بلکه بایستی، مسائل وتنگنا‌ها را «همان گونه که هست» منعکس نمود.
۱۳- چاپ بروشور پیام‌های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده­های سازمانی.
۱۴- خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»
۱۵- برای شرکت در مراسم و مناسبت‌های مختلف دعوت از خبرنگاران فراموش نشود.
۱۶- موضع گیری شخصی و سیاسی در تنظیم خبر دخالت داده نشود.
۱۷- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود.
۱۸- باید به تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران آن‌ها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی خبرنگاران نسبت به روابط عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد.
۱۹- این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه‌ها از آن‌ها به نفع سازمان بهره ببرد.
۲۰- مسئول روابط عمومی باید با تنظیم اخبار در حجم کم، و بیان اصلی­ترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید.
۲۱- خوش برخورد بودن، لازمۀ کار روابط عمومی است.
۲۲- سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحرانی، عامل بسیار مهمی در موفقیت وکارآمدی یک روابط عمومی است.
۲۳- مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن
۲۴- برقراری تعامل مطلوب وسازنده بین اداره یا سازمان مربوطه با سازمانها، ادارات، نهاد‌ها و اشخاص حقیقی وحقوقی
۲۵- تهیه گزارش فعالیت واحد‌ها و جمع­بندی آن به صورت گزارش ماهانه، فصلی و سالانه
۲۶- پاسخگو کردن دستگاه اداری و خصوصی در برابر مخاطبان و قائل شدن احترام برای ارباب رجوع و افکارعمومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار