مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: بر اساس دستورالعمل اضطرار آلودگی هوا،‌ آلودگی در ۴۸ ساعت آینده باید ماندگار باشد تا مدارس و مراکز دولتی تعطیل شود؛ ولی بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، آلودگی هوا در استان قم ماندگار نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 17 May 2022

به گزارش تابناک قم، محسن اروجی افزود: در حال حاضر شاخص آلودگی هوای قم بیشتر از حد استاندارد است، ولی سازمان هواشناسی برای قم شرایط نارنجی اعلام نکرده است.

وی اضافه کرد: شرایط آلودگی هوای قم بر اساس دستورالعمل اضطرار آلودگی هوا، باید در ۲۴ ساعت گذشته نیز بیشتر از حد مجاز باشد و همچنین بر اساس پیش‌بینی هواشناسی این آلودگی باید در ۴۸ ساعت آینده ماندگار باشد تا منجر به تصمیماتی از جمله تعطیلی مدارس و مراکز دولتی شود که در آن مقطع گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های آلودگی هوا، در ۲۴ ساعت گذشته هوای قم پاک بوده و وضعیت زرد برای این استان اعلام شده است؛ از سوی دیگر اداره کل هواشناسی وضعیت هوای قم را در ۴۸ ساعت آینده رو به بهبود پیش‌بینی کرده است.

اروجی تاکید کرد: بنابراین طی این شرایط تنها چیزی که از طریق مرکز بهداشت و کمیته اضطرار اطلاع‌رسانی می‌شود این است که بیماران قلبی و ریوی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی در مقابل آلودگی هوا دارند، باید از قرار گرفتن در فضای باز به مدت طولانی خودداری کنند.

به گفته اروجی، افرادی که به هر دلیل ناچار هستند در بیرون از منزل تردد کنند باید از ماسک‌های مناسب استفاده و از ورزش‌های سنگین و کارهای طولانی‌مدت در فضای باز خودداری کنند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نیز سازمان هواشناسی برای قم شرایط نارنجی اعلام نکرده است، گفت: شاخص آلودگی هوا در نقاط مختلف استان قم متفاوت است، ولی در حال حاضر این شاخص در شهر قم ۳۰۰ PPM قم است.

هوای قم در وضعیت خطرناک قرار دارد

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر شاخص کیفیت هوای شهر قم ۳۱۲ بوده و در وضعیت خطرناک قرار دارد.

سید محمدرضا بهشتی پور افزود: امروز نیز همچون برخی از روزهای گذشته، با ورود توده عظیم گرد و غبار از غرب کشور، میزان گرد و غبار در شهر قم نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط افراد باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند، اظهار داشت: اعلام تعطیلی مدارس، دانشگاهها، ادارات و مراکز عمومی بر اساس معیارها و شاخص هایی همچون میزان آلوگی و پایداری هوا انجام می شود و مسؤولیت آن با استانداری است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست قم با اشاره به تعداد روزهای سالم و ناسالم در سال جاری، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته ۶ روز پاک، ۳۸ روز قابل قبول، ۱۰ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۳ روز ناسالم برای عموم بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه با توجه خشکسالی های مستمر و بارش های حداقلی در سال گذشته و امسال، امکان بروز پدیده گرد و غبار از کانون های داخلی در شرق و غرب قم نیز در تابستان بسیار محتمل بوده و این بحران زیست محیطی باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار