رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان:
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: این استان با بهره‌گیری از توان محققان باتجربه و سابقه مبارزه چند دهه‌ای با ملخ مراکشی ، آماده انتقال تجربه مبارزه با این آفت به کشورهای دیگر است.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ 10 August 2022

به گزارش تابناک گلستان، محمد برزعلی در این باره  افزود: در این استان ظرفیت راه اندازی سایت اجرای مبارزه با ملخ مراکشی و برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی مبارزه با این آفت فراهم است.

وی گفت : امسال مبارزه با ملخ مراکشی در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان بدون وارد کردن خسارت به محصول و با موفقیت انجام شد.

برزعلی ادامه داد : کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان از اسفندماه پارسال با استفاده از دیدبانی چوپانان و گزارش‌دهی به موقع آنان اقدام به مبارزه با ملخ مراکشی کردند.

آفت ملخ مراکشی هر ساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و در صورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌ها وارد می‌کند.

عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی برای اولین بار در سال ۱۳۰۵ در گلستان آغاز شد و از آن پس این طرح همه ساله از ارتفاعات خشت‌لی در شمال شرقی مراوه تپه آغاز شده و در سایر مناطق ادامه می‌یابد.

گمیشان، آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه واقع در شمال، کلاله در شرق و مینودشت،آزادشهر، رامیان و گرگان در جنوب استان بیش از بقیه مناطق گلستان درگیر آفت ملخ مراکشی هستند.

گلستان در انتظار ابلاغ اجرای طرح کشاورزی قراردادی

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان اشاره کرد و گفت: این سازمان در انتظار ابلاغ اجرای این طرح برای کشت محصولات کشاورزی پاییزه در سال زراعی آینده به ویژه گندم و کلزا است .

برزعلی ادامه داد: کشت قراردادی گندم طرحی در راستای حمایت از بهره‌برداران و رونق تولید است که این استان می‌تواند از این ظرفیت به خوبی در رفع دغدغه بهره‌برداران و افزایش تولید استفاده کند.

وی گفت: در سال زراعی جاری این طرح برای کشت قراردادی در ۲۸ هزار هکتار گندمزار و ۱۲ هزار هکتار شالیزار گلستان اجرا شد.

گلستان در تولید گندم رتبه دوم و کلزا رتبه اول کشور را دارد و نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور در این محصول ایفا می کند.

کشاورزی قراردادی از ابتدای امسال برای سه محصول پنبه، سویا و برنج انجام می‌شود و در پاییز با آغاز سال زراعی جدید کشت کلزا و گندم هم به این فهرست اضافه خواهد شد.

دولت در اجرای کشاورزی قراردادی علاوه بر تامین نهاده ها، خرید محصول کشاورز را نیز تضمین کرده است.

لحاظ پیوست فرهنگی برای اجرای طرح های کشاورزی در گلستان

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت : از این پس برای اجرای طرح های کشاورزی استان در قرادادها پیوست فرهنگی در نظرگرفته خواهد شد.

برزعلی افزود: ترویج در قالب پیوست فرهنگی از ابتدای شهریور ماه و یک ماه قبل از آغاز سال زراعی برای افزایش آگاهی کارشناسان، بهره برداران و رونق تولید گندم و کلزا به اجرا در خواهد آمد.

استان گلستان دارای ۲۱۴ بهره بردار بخش کشاورزی است که ۳۸ درصد اشتغال خالص استان را در خود جای داده است .

گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار عرصه مرتعی دارد که از این ظرفیت در تولید دانه های روغنی، مرغ، توتون و خاویار رتبه اول، پنبه، گندم و خرمالو رتبه دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان خاویاری، جو و زتیون استفاده می شود.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی گلستان

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان از حمایت همه جانبه این سازمان از شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی خبر داد و گفت : برخی از این شرکت ها در آبیاری، تولید نهال، بذر ، خوراک دام، مکمل خوراک طیور در استان مشغول فعالیت هستند.

برزعلی اضافه کرد: براساس نیاز می توان برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فناوری بلک چین، در بخش کشاورزی استان سرمایه گذاری کرد .

اقتصاد اصلی استان گلستان با ۲ میلون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.

کشت قراردادی گندم در ۲۷ هزار هکتار از اراضی آبی گلستان اجرا شد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار