کد خبر: ۱۳۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 16 November 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا علی عموزاد مهدیرجی روز یک شنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان در گرگان اظهار کرد: وزارت بهداشت برای جبران این کمبود با احداث 2 مرکز درمانی موافقت کرده و با پیدا کردن مکان مناسب یک بیمارستان هزار تختخوابی در گرگان و بیمارستان 800 تختخوابی در گنبد ساخته می شود.
وی بیان کرد: مقدمات اولیه مربوط به جانمایی این بیمارستان ها تا پایان امسال به پایان می رسد و تلاش می کنیم از ابتدای سال آینده عملیات ساخت آن ها را آغاز کنیم. 

افزایش تخت های مراقبت ویژه در گلستان 
معاون توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزایش تخت های مراقبت ویژه را یکی از اقدامات موثر و مهم این دانشگاه برای از میان رفتن دغدغه های مردم دانست و گفت: تعداد این تخت ها از آغاز طرح تحول سلامت تاکنون به دو برابر افزایش یافته است. 
عموزاد مهدیرجی ادامه داد: تخت های مراقبت ویژه گلستان تا پیش از اجرای طرح نظام تحول سلامت 210 تخت بود اما از آن زمان تاکنون و با پیگیری های مجدانه مسوولان ذیربط 200 تخت دیگر به بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها و مراکز درمانی استان اضافه شد. 
وی گفت: وزارت بهداشت برای کل کشور 930 تخت مراقبت ویژه در نظر گرفت که از این تعداد 200 تخت معادل 18 درصد به استان گلستان اختصاص یافت. 
معاون توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: هزینه هر تخت مراقبت های ویژه به همراه امکانات مورد نیاز آن 155 میلیون تومان است که علاوه بر آن 4 میلیارد تومان دیگر هم برای توسعه فضای فیزیکی بیمارستان ها پیش از استقرار تخت ها هزینه شد. 
عموزاد مهدیرجی همچنین افزایش تعداد تخت های دیالیز گلستان را یکی از ثمرات و نتایج توجه ویژه وزارت بهداشت به استان دانست و گفت: در شرایطی که تعداد این تخت ها تا اواخر سال 91 در کل استان 199 تخت بود اما از ابتدای آغاز طرح تحول نظام سلامت تاکنون تعداد این تخت ها به دو برابر در 13 بیمارستان افزایش یافت. 
وی همچنین به افزایش امکانات و تخت های شیمی درمانی در گلستان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که این استان از جمله استان های مستعد بیماری سرطان در کشور است، وجود امکانات درمانی و پزشکی بخش زیادی از دغدغه بیماران را کاهش می دهد. 
معاون توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: تخت های ارائه دهنده خدمات شیمی درمانی در استان طی یک سال اخیر از شش به 30 تخت افزایش یافت که امیدواریم این افزایش 5 برابری بتواند موجبات جلب رضایت و نظر گلستانی ها را فراهم کند. 

توسعه خدمات درمانی در روستاها
عموزاد مهدیرجی توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاهای گلستان را یکی از اهداف و برنامه های اصلی این دانشگاه دانست و گفت: با صرف اعتبار 17 میلیارد تومان همه مراکز بهداشتی درمانی روستاهای گلستان خریداری و مالکیت آن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت. 
وی بیان کرد: همچنین با هدف بیشتر شدن خدمات درمانی به روستانشینان گلستان آذرماه امسال عملیات ساخت 19 مرکز بهداشتی درمانی آغاز می شود و تلاش می کنیم همزمان با هفته دولت سال آینده شاهد بهره برداری از آن ها باشیم. 
معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: می کوشیم با توزیع عادلانه امکانات و بودجه سهم بری روستاهای استان از خدمات توسعه زیرساخت در حوزه بهداشت و درمان را ارتقا دهیم. 

لزوم استفاده بیشتر از توان خیرین سلامت
عموزاد مهدیرجی خیرین سلامت را یکی از ارکان مهم توسعه زیرساخت های درمانی در استان دانست و گفت: توجه جدی دولت به رفع نیازهای درمانی مردم و تلاش فراوان برای رسیدن به این هدف، میزان مشارکت های خیرین سلامت استان را به میزان قابل توجهی افزایش داد. 
وی بیان کرد: در سال 92 خیرین سلامت گلستان 36 میلیارد ریال به این بخش کمک کردند اما از شروع طرح تحول سلامت و از 16 ماه قبل تاکنون این افراد 230 میلیارد ریال از دارایی خود را به توسعه و تجهیز بخش های درمانی استان اختصاص دادند. 
معاون توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: اگر چه این کمک ها به صورت میانگین در استان افزایش یافته است اما در برخی شهرها هنوز این فرهنگ میان صاحبان سرمایه نهادینه نشده که لازم است نهادهای اجتماعی در رسیدن به این هدف یاری رسان حوزه سلامت باشند. 
عموزاد مهدیرجی ادامه داد: پرداخت این مبالغ از طرف نیکوکاران بخشی از فضای اعتماد دوطرفه ایجاد شده میان دولت و خیرین است که امیدواریم شاهد تداوم این شرایط مطلوب برای تحقق کامل اهداف درمانی و بهداشتی استان گلستان باشیم.

برخی از نتایج مثبت اجرای طرح تحول نظام سلامت در گلستان
وی افزایش تخت های بیمارستانی را یکی از نتایج اجرای طرح تحول نظام سلامت در گلستان دانست و گفت: پیش از شروع این طرح تعداد تخت های فعال بیمارستان های دولتی استان هزار و 640 تخت بود که این تعداد تا پایان امسال و با افزایش 600 تخت دیگر به 2 هزار و 240 تخت می رسد.
عموزاد همچنین توسعه اجرای طرح های عمرانی مرتبط با حوزه سلامت و افزایش سرانه بهداشتی را از دیگر فواید و ثمرات اجرای این طرح دانست و گفت: در سال 94 و با نگاه وزارت بهداشت برای جبران کمبودهای درمانی استان 105 هزار متر مربع فعالیت های عمرانی با اعتبار 204 میلیارد تومان در گلستان اجرا می شود. 
وی گفت: بخشی از این فعالیت های عمرانی به پایان رسیده و بخش دیگر آن نیز تا پایان سال تکمیل و طرح های در دست ساخت آماده بهره برداری خواهد بود. 
معاون توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: تکمیل کتابخانه و سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، ساخت مرکز گوارش و کبد، بیماری های عفونی و قلب و عروق گرگان، تکمیل بیمارستان 155 تختخوابی مینودشت و توسعه تخت های بیمارستانی کلاله از جمله این طرح ها است. 

رفع نیازهای دارویی بیماران سرطانی 
عموزاد به برنامه های جامع و گسترده دانشگاه علوم پزشکی گلستان در کنترل و درمان بیماری های سرطان اشاره کرد و گفت: راه اندازی داروخانه تخصصی و فوق تخصصی گرگان و ارائه داروهای مورد نیاز این بیماران بخشی از خدمات مرتبط با بیماران سرطانی استان بود. 
وی بیان کرد: وزارت بهداشت ماهانه 25 میلیارد ریال تنخواه برای تهیه داروهای مربوط به هزینه شیمی درمانی بیماران سرطانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار می دهد که این داروها از طریق داروخانه بیمارستان 5 آذر به آن ها ارائه می شود. 
معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: یکی از مشکلات بیماران سرطانی شرق استان دور بودن مسافت دسترسی به داروخانه گرگان است که برای رفع این مشکل داروخانه ای کوچک تر در بیمارستان گنبد مستقر می شود تا بیماران شرق استان نیازهای دارویی خود را از این طریق تامین کنند. 
شهرستان گرگان مرکز استان گلستان در فاصله 400 کیلومتری تهران قرار دارد.
گلستان 1.850 میلیون نفر جمعیت در سطح 14 شهرستان و 27 بخش دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار