کارگاه تفکر طراحی معماری با حضور پروفسور ایرج اعتصام با هدف فهم چگونگی تفکر در معماری در گرگان برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 10 May 2016
کارگاه تفکر طراحی معماری به مدت دو روز (۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) با حضور پروفسور ایرج اعتصام فهم چگونگی تفکر و کار طراحان در گرگان برگزار شد. سیر پژوهش های فرایند طراحی و طراحی به عنوان تفکر، تفکر طراحی و مقایسه تطبیقی شیوه طراحی در مدارس ایران و غرب در دوره معاصر، مقایسه تطبیقی سبک طراحی مدارس بوزار و باهاوس، تشریح و تفکر طراحی لویی کان، تفکر طراحی سیحون، تفکر طراحی دهه ۴۰ و ۵۰معماری ایران و تفکر طراحی میرمیران و معماران معاصر ایران موضوعاتی بودند که در این کارگاه دو روزه به نقد و بررسی پرداخته شد.

در واقع در این کارگاه استاد اعتصام به تحلیل تطبیقی اندیشه ها و فرآیند طراحی معماران معاصر و آموزش معماری پرداخت.

به گزارش تابناك گلستان به نقل از مهر، ایرج اعتصام در بهمن ۱۳۰۹ در گرگان متولد شد و در سال ۱۳۲۹ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل معماری شد. وی سپس برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت و در سال ۱۳۳۹ به عنوان نخستین دانشجوی ایرانی دکترای معماری خود را از دانشگاه فلورانس دریافت کرد.

 استاد اعتصام بیش از نیم قرن مشغول تربیت و آموزش طیف عظیمی از دانشجویان معماری و شهرسازی در داخل و خارج از مرزهای کشور بوده است.

مجموعه فرهنگی حضرت شاهچراغ شیراز، پارک ملت تهران، پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، طرح های جامع شهری در شیراز، کازرون، زنجان، ساری و گرگان، چندین ساختمان اداری و آموزشی در آمریکا و فرانسه، مجموعه ساختمانی حجاج در مدینه  جزئی از پروژه های طراحی شده توسط پروفسور ایرج اعتصام است.

در یکی از بخش های این کارگاه به تفکر طراحی سیدهادی میرمیران پرداخته شد. ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، فرهنگستان ایران، مجموعه ورزشی رفسنجان جزء پروژه های طراحی شده توسط سید هادی میرمیران است.

سید هادی میرمیران سرآغاز نسل جدید معماری ایران

به نظر ایرج اعتصام، سید هادی میرمیران سرآغاز نسل جدید معماری ایران بود. اعتصام در رابطه با این معمار برجسته گفت: در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد سنتی که میرمیران عمیقا آن را می شناخت و به آن عشق می ورزید ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نشد بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس کرد و به آن بها داد و خواه نا خواه در محصولات معماری خود منعکس کرد.

مهندس علی حسنی از دیگران سخنرانان این همایش هم در رابطه با تفکر میرمیران در این کارگاه گفت: سید هادی میرمیران از معماران فضاگرایی بود که از دنیای طراحی و اجرا به دانشگاه وارد شده و تجربیات عینی خود را تئوریزه کرده است.

حسنی افزود: نتایج علمی میرمیران دربرگیرنده تجربیات علمی و مباحث نظری است و او معتقد بود که مفاهیم و مضامین فرهنگی نباید به شکل مستقیم در معرض خلاقیت فضایی قرار گرفته و به اثر معماری تبدیل شود؛ بلکه باید در یک روند خلاقیت فکری از یک روند تجریدی عبور کند و به یک بیان یا ایده معمارانه تبدیل شوند و خلاقیت فضایی پس از آن به تلاش برای تحقق بخشیدن به ایده معمارانه برخیزند.

وی تصریح کرد: فرآیند طراحی میرمیران نوعی طراحی نمادین است و از مفاهیم و عناصر نمادین معماری تاریخی در کارهای خود استفاده می کند.

حسنی افزود: اگر امروز شیخ بهایی زنده بود و می خواست برای ما مدرسه ای بسازد دیگر مانند گذشته نمی ساخت و از شیوه هایی که در زمان خودش استفاده می کرد دیگر استفاده نمی کرد چرا که در معماری روح زمان مهم است و هر بنایی باید در زمان خودش ساخته شود.

در اسلاید های آموزشی که توسط استاد حسنی نقد می شد تعدادی از معماری هایی که با مطالعه یک بیت شعر به ذهن معمار خطور کرده بود و یا بر اساس یک افسانه قدیمی شکل گرفته بود چگونگی مفهوم عینیت در تفکر معماری را نشان داد.

حسنی تصریح کرد: یک بیت شعر از ناصرخسرو در ذهن معمار پرورش می یابد و مفهومی می سازد که تبدیل به طرح کتابخانه ملی شده است. مفهوم عینی در زمان معاصر تبدیل به جزئیاتی شده که در کار استفاده می شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار