رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان گفت: امسال برای جلوگیری از توزیع بذر تقلبی در استان، بذرهای پنبه تجاری‌سازی شده است.
کد خبر: ۲۳۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 26 May 2016
قربان‌علی روشنی ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: این بذرهای استاندارد، دارای برچسب و مورد تأیید مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و براساس برنامه اجرایی تعیین شده در مرحله اول حدود 50 درصد آن توسط تولیدکنندگان بذر به کارگزاری‌های مجاز در تمام شهرستان‌های استان حمل و بقیه نیز در مراحل بعدی تا حصول سطح کشت نهایی توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: دو سال پیش دو رقم بذر پنبه به نام‌های ارمغان و گلستان به کشاورزان گلستانی پیشنهاد شد متأسفانه در همان زمان عده‌ای از افراد سودجو از استان‌های دیگر بذرهای تقلبی و بی‌کیفیت با نام ارمغان و گلستان وارد استان کردند و باعث عدم غوزه‌بندی پنبه شد البته همان زمان اطلاع‌رسانی‌های وسیعی انجام شد که این بذرها خاصیت ارقام معرفی شده را ندارند.

توزیع 620 تن بذر اصلاح‌شده در گلستان

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: 620 تن بذر اصلاح شده پنبه در ارقام و طبقات مختلف برای کشت سال جاری تهیه شده است امسال پیش‌بینی کشت پنبه در استان  20 هزار هکتار است اما با توجه به بارندگی‌های خوبی که در استان اتفاق افتاد افزایش کشت پنبه و تولید این محصول انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای احیای مجدد کشت پنبه، تمام زیرساختهای طبیعی و حتی کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی بی‌شماری در استان موجود است، گفت: اگر این محصول احیا شود هر صنعت مرتبط با این محصول می‌تواند در استان ایجاد شود از طرفی در سال‌های اخیر استان با خشکسالی و کاهش میزان بارندگی مواجه شده است بنابراین کشاورزان مجبور می‌شوند تا کشت محصولاتی چون پنبه که نیاز به آب کمتری دارد را در الگوی کشت خود قرار دهند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان خاطر نشان کرد: زمانی به دلیل حمایت های مناسب از پنبه‌کاران، این محصول در میان اکثر کشاورزهای استان جایگاه مناسبی داشت اما رفته رفته حمایت های مالی کم شد و کارخانه های پنبه پاک‌کنی نیز به ورطه ورشکستگی رسیدند از طرفی گسترش خرده مالکی مشکلات موجود را مضاعف کرد چرا که کشت پنبه در اراضی کوچک توجیه اقتصادی نداشت.

پنبه یک محصول استراتژیک و مهم در دنیا است

روشنی پنبه را یک محصول استراتژیک و مهم در دنیا عنوان کرد و گفت: این محصول در تهیه مواد اولیه 50 صنعت وابسته بالادستی نقش دارد و دارای یک‌هزار و 300 درصد ارزش افزوده است پنبه یک محصول صنعتی است که بیش از 70 فرآورده از آن گرفته می‌شود در واقع در بسیاری از کشورهای دنیا که شاخص رشد اقتصادی بالایی دارند به این محصول توجه زیادی می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از کشورها یارانه مستقیم به پنبه‌کاران پرداخت می‌شود و دولت از کشاورز خود حمایت می‌کند چرا که اگر کشاورز حمایت مالی نشود ترجیح می‌دهد محصولات ساده‌تر و با هزینه کمتری هم چون شالی، گندم، جو و ... بکارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور تاکید کرد: برای احیای مجدد پنبه در سرزمین گلستان باید حمایت کافی از پنبه‌کاران انجام شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار