پسروی آب خزر بخشی از داستان دنباله دار نابودی مناطع طبیعی، سواحل شمالی و منابع آبی است که از مدتها قبل آسیب آن آرام و بی صدا به خلیج گرگان نیز رسیده و اینک تا تبدیل این منطقه به دشتی لبریز از نمک و شوره زار راهی باقی نمانده است.
کد خبر: ۲۳۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 26 May 2016
مصیبت نامه خشک شدن تالاب ها و منابع آبی کشور در پی خشکسالی سالهای اخیر و نیز پسروی خزر در حوزه استان های شمالی، مدتی است که دامان خلیج گرگان در ساحل شرقی این دریا را گرفته و شرایط به گونه ای پیش می رود که محیط زیست باید آماده داغ ماندگار دیگری بر دل پرغصه اش باشد. 
خلیج گرگان محدوده کم عمقی در شرق خزر و در حوزه استان گلستان است و اینک با خشک شدن کانال خزینی (کانال ورودی آب خزر به خلیج گرگان) فقط از طریق کانال 'چپ اوغلی' به دریا وصل می شود و این روزها تشنگی بسیاری را تجربه می کند. 
به گفته کارشناسان محیط زیست، خلیج گرگان از آسیب پذیرترین مناطق دریای خزر است، چون شیب منطقه کم و حجم آورده های رسوبی زیاد است ،لذا نسبت به نوسانات دریای خزر تأثیر بیشتری دارد. 
مدیرکل محیط زیست گلستان دراین زمینه معتقد است که با توجه به شرایط کنونی خلیج گرگان ،سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه در انتظار آن است و باید فکری عاجل برای رفع مشکلات و کم آبی این خلیج شود. 
اسماعیل مهاجر در نشست کارگروه مخاطرات زیست محیطی گلستان اضافه کرد که در فرایند نابودی خلیج گرگان به دلیل کم عمق بودن، شوری آب بسیار بیشتر از خود دریاچه خزر خواهد بود. 
به گفته وی خلیج گرگان دارای مساحت40 هزار کیلومتر مربعی است که پیش از این عمیق‎ترین بخش آن سه متر بود و اکنون این عمق به یک و نیم تا دو متر تقلیل یافته است. 
مدیرکل محیط زیست گلستان با یادآوری این که 95 درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا تامین می شود، افزود: بخشی از مشکل خلیج گرگان خارج از مرزها و بخشی نیز به دلیل تغییرات اقلیمی و عوامل محیطی است. 
وی با ابراز نگرانی از شرایط کنونی خلیج گرگان ادامه داد: درسفر اخیر معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت وبرنامه‎ریزی کشور، نامه‎ای برای حل عاجل این مشکل به وی تقدیم شد و دکتر نوبخت نیز این موضوع را تائید و مورد تاکید قرارداد. 
از سوی دیگر به گفته کارشناسان، مشهود بودن تغییرات تراز آبی دریای خزر در خلیج گرگان می تواند ناشی از خصوصیات زمین شناختی دریای خزر باشد. 
اما آن چه بیش از همه موضوع خشک شدن خلیج گرگان را دارای اهمیت و نگرانی را بیشتر می کند ، نقش موثر آن در شکوفایی اقتصادی منطقه و ظرفیت های بالقوه پنهان مانده و استفاده نشده این خلیج است. 
خلیج گرگان و دریای خزر دو فرصت ویژه شمال کشور محسوب می شوند که ثمره و مزایای آن در ابعاد متعددی همچون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی غیرقابل انکار است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار