کسی نمی تواند نجات پیدا کند مگر این که اهل بصیرت باشد و حق را تشخیص دهد. حضرت علی (ع) به سربازان خود فرمودند مراقب باشید، چون جنگ و تشخیص حق دشوار است هرچه دستور داده می شود اجرا کنید و اگر مشکلی ایجاد شد زود قضاوت نکنید.
کد خبر: ۲۳۶۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 28 May 2016
آیت الله سید کاظم نورمفیدی،‌ در خطبه های نماز جمعه شهرستان گرگان،  ضمن قرائت خطبه 172 نهج البلاغه اظهار کرد: اولین بار بعد از رحلت پیامبر (ص) جنگ داخلی شروع شد و قبل از آن همیشه جنگ با دشمنان اسلام بود.
به گزارش تابناک گلستان ، اما جمعه گرگان  با بیان این که این جنگ برای اولین بار به صورت داخلی با اهل قبله بود، افزود: هر دو طرف ظواهر اسلامی را انجام می دادند اما در عین حال جنگ حق و باطل بود. این کار را بسیار مشکل کرد زیرا ظاهر یکی بود اما تشخیص این که حق و باطل کدام است سخت بود.
امام جمعه گرگان ادامه داد: کسی نمی تواند نجات پیدا کند مگر این که اهل بصیرت باشد و حق را تشخیص دهد. حضرت علی (ع) به سربازان خود فرمودند مراقب باشید، چون جنگ و تشخیص حق دشوار است هرچه دستور داده می شود اجرا کنید و اگر مشکلی ایجاد شد زود قضاوت نکنید.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: ایشان جمله ای دارند که فرموده اند زود قضاوت نکنید چون برای آن ادله ای وجود دارد. در جنگ نهروان 12 هزار نفر مقابل امیرالمومنین (ع) ایستادند و حضرت برای آن ها مساله را توضیح دادند و مورخین نوشته اند هشت هزار نفر بعد از شنیدن مسائل برگشتند.
وی اضافه کرد: حضرت فرموده اند هیچگاه عجله نکنید و بگذارید مطلب گفته و مسائل آن شکافته شود، شاید شما هم شنیدید و از منطق خود برگشتید.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: حضرت علی (ع) درباره دنیا هم گفته اند که خیلی چیزهای دنیا فریبنده است و جاذبه دارد. پول و ثروت چیزی است که انسان را به سمت خود می کشد. ایشان فرمونده اند دنیا ممکن است علاوه بر این ها چیزهایی را نشان دهند که ترساننده است، یعنی در عین جذابیت و زیبایی ترساننده و نازیبا است.
وی درباره خصوصیات دنیا توضیح داد: همان لحظه که کسی بر قدرت می نیشیند کسی از قدرت پایین می رود لذا قدرت نباید فریبنده باشد. در همان لحظه ای که کسی به ثروت می رسد جنازه اش به قبرستان می رود و این ها همان چهره واقعی دنیا است که امیرالمومنین (ع) بیان می کنند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این که چطور می توان به این دنیا که هم فریب می دهد و هم همه را می چسباند دل بست؟ تصریح کرد: حضرت می فرمایند این هایی که شما را می فریبد رها کنید زیرا خود عامل ترس هم هست و با هم برای رسیدن به زندگی آخرت با هم مسابقه دهید.
وی تلاوت قرآن را بسیار توصیه کرد و افزود: تلاوت قرآن حتی اگر تاثیر کمی هم روی انسان بگذارد مهم است. تلاوت اما وقتی برای مسائل دنیوی، مال و قدرت باشد بی فایده است اما اگر روی دل آدم اثر بگذارد مهم است، حتی اگر تاثیر آن کم باشد.
آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: روایات داریم در قیامت به افراد می گویند بخوان و برو بالا، یعنی به هر اندازه ای که قرآن در دلش آمده باشد بالا می رود. لذا قرآن آن نیست که فقط روی زبان آدم جاری شود.
امام جمعه گرگان اضافه کرد: در جنگ صفین حضرت گفتند قرآن های روی نیزه را بزنید زیرا این قرآن ها برای دنیا است. ظاهربین ها و سطحی نگرها وقتی قرآن را دیدند گفتند بپذیرید ولی هرچه حضرت علی (ع) فرمودند این قرآن ها بهانه است کسی باور نکرد و از همانجا خوارج شکل گرفت.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که اگر کسی بهشت و جهنم را بشناسد حاضر نیست کاری کند که بهشت را از دست بدهد و وارد جهنم شود، اظهار کرد: باید دل از این دنیا کند؛ البته این بدین معنی نیست که غار نشین شویم بلکه باید از وابستگی های دنیا دل بکنیم. حضرت علی (ع) بسیار کار کردند و حتی چشمه و چاه ها کندند، پس تلاش و آباد کردن وظیفه ما است ولی دلبستگی خطرناک است و ایمان و خدا را از آدم می گیرد.
وی در خطبه دوم نماز هم به دهه آخر ماه شعبان اشاره کرد و با بیان این که این ایام دهه تکریم و نوسازی مساجد است، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، ‌اقبال روزه داران و مسمانان به مساجد از همیشه بیشتر است. لذا مساجد از نظر ظاهری باید نظافت شود تا فضای مساجد مناسب حضور مومنان شود. از جنبه های معنوی هم هرکاری بتوان انجام داد تا فضای معنوی مساجد روحانی شود بسیار ثواب دارد چرا که در آیات و روایات درباره‌ آن دستور داده شده است و گفته شده خانه های خداوند را مسلمانان واقعی تعمیر می کنند.
امام جمعه گرگان به مسائل حج که این روزها مطرح است اشاره کرد و افزود: آل سعود اشکال تراشی می کنند و مانع از شرکت حجاج ایرانی می شوند. از این طرف هم مسئولان ما فعال هستند و خواسته هایی دارند وشرایطی گذاشتند تا زائر ایرانی از همه نظر مانند امنیت، اقامت و احترام شرایط خوبی داشته باشد.
آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: اگر واقعا این ها حاضر نباشند زوار خانه خدا را به عنوان مهمانان بپذیرند دیگر معنا ندارد این حج را بپذیریم. آن ها کاره ای نیستند و حتی لیاقت این که خادم هم باشند را ندارند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: کسی می تواند خادم حرمین شریفین باشد که شایستگی را داشته باشد اما جبر زمان کار را به اینجا کشاند. آن ها باید بپذیرند که به مهمانان خدا از هر نظر تکریم و احترام داشته باشند و اگر بخواهند سنگ اندازی کنند حج اتفاق نخواهد افتاد.
وی اضافه کرد: در هفته روز 13 خرداد را در پیش داریم و همان روزی است که حضرت امام (ره) در مدرسه فیضیه سخرانی تاریخی خود را انجام دادند و ایشان دستگیر و حادثه 15 خرداد رخ داد. امیدواریم خدای متعال که جز رضای خدا چیزی در وجودش نبود را با اجداد و پیامبر (ص) محشور بگرداند.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پنجمین دوره خبرگان رهبری هم افتتاح شد و دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم که ایشان هم بیانات حکیمانه و عالمانه درباره مجلس خبرگان و جایگاه و وظایفش مطرح فرمودند. آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: یکی از نکات این بود که در دنیا رسم است اتحادیه های مختلف درست می کنند که هر کدام یک زمینه فعال است ولی هیچ کدام پشتوانه مردمی ندارند.
وی بیان کرد: خبرگان هم نوعی اتحادیه است که پشتوانه مردمی دارد و خیلی می تواند به سلامت نظام کمک کند.
وی افزود: فردا هم مجلس شورای اسلامی افتتاح می شود. این مجلس جایگاه خیلی مهمی دارد. من به همه نماینده ها گفتم شما نماینده یک شهر نیستید بلکه نماینده کل مردم هستید.
آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: مردم باید بدانند وظیفه اصلی نمایندگان مجلس آسفالت کوچه نیست. مقام معظم رهبری فرموده اند مجلس شورای اسلامی ریل گذاری است. راه آهن وقتی ریل گذاری می شود مسیرش مشخص می شود.
امام جمعه گرگان با تاکید بر این که  مجلس مسیر توسعه کشور را مشخص می کند، تصریح کرد: مجلس باید قانون تصویب کند و کشور روی این قانونی که مجلس تصویب کرده حرکت کند. مجلس وظیفه ندارد کوچه آسفالت کند بلکه وظیفه اصلی آن ریل گذاری است.
وی اظهار کرد: کشور خیلی به ریل گذاری نیاز دارد. در روابط خارجی باید مشخص شود که چطور و با چه کسی ارتباط بگیریم. مشکلات مملکت هم زیاد است و در مسائل داخلی هم باید برنامه ریزی و اولویت بندی کرد. مجلس باید مشکلات ریشه ای را پیدا کند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این که مشکل ما اقتصادی است، افزود: بیکاری و اشتغال را همه احساس می کنند اما ریشه این مشکل کجاست. تا این ریشه ها را شناسایی نکنیم و از بین نبریم مشکلات ما حل نمی شود. مردم باید مطالبات خود را مسائل کلان بگذارند.
وی تصریح کرد: چرا وضع تولید اینگونه است؟ اگر تولید رونق یابد و هم داخل و هم خارج را تامین کند آیا مشکل ما حل نمی شود؟ مگر همه باید در ادارات بروند؟
آیت الله نورمفیدی با بیان این که تولید باید رونق پیداکند، خاطرنشان کرد: کارخانه ها باید توسعه یابند و جنس خوب تولید کنند. باید جنس داخلی تولید شود اما تولید کننده هم باید جنس خوب تولید کند. از طرفی باید بازارهای جهانی را هم دید. چین بازارهای جهانی بخصوص آمریکا را گرفته است. اگر اینگونه دنبال حل مشکلات برویم بسیاری از مشکلات ما حل شده است.
امام جمعه گرگان اظهار کرد: سرمایه گذار نباید وام بگیرد و پول را جای دیگر هزینه کند. تولید باید امتیاز شود. بانک ها باید وضعشان عوض شود زیرا نقش مهمی در تولید دارند. قوه قضائیه خیلی می تواند در این رابطه نقش داشته باشد و باید با مفاسد با قاطعیت برخورد کند.
وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات ما حل شود. فقط با فریاد زدن مشکلات کاری حل نمی شود. باید همانطور که امسال نام گذاری شده وارد میدان عمل شد و اقدام کرد. قاچاق سرطان اقتصاد ماست و میلیون ها دلار سالانه قاچاقی وارد کشور می شود. امیدوارم با همفکری و همراهی مشکلات کشور حل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار