مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان: یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی استان برای ثبت ملی آماده‌ شده است.
کد خبر: ۲۴۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 19 June 2016
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با بیان این‌که برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان نیز در حال تلاش هستیم، گفت: یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی استان برای ثبت ملی آماده‌ شده است.
ابراهیم کریمی، ظهر دیروز در جلسه‌ی شورای اداری استان گلستان با بیان این‌که تا کنون 16 هزار و 500 پروانه‌ی تولید انفرادی صنایع‌دستی در استان گلستان صادر شده است، اظهار داشت: هم‌چنین 440 پروانه‌ی تولید صنایع‌دستی گروهی نیز در استان گلستان صادر شده است.
وی افزود: 24 رشته‌ی صنایع‌دستی بومی و 87 رشته صنایع‌دستی غیربومی نیز در استان گلستان فعالیت می‌کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: در سال گذشته 2 میلیون و 553 هزار دلار صادرات صنایع‌دستی از استان گلستان داشتیم.
کریمی گفت: 9 رشته‌ی صنایع‌دستی در استان گلستان ثبت آثار ناملموس شدند و استاندارد ملی 4 رشته و استاندارد 8 رشته در استان گرفته ‌شده است.
به گفته وی، هم‌اکنون 44 کارگاه فعال و 20 هزار هنرمند فعال صنایع‌دستی در استان گلستان وجود دارند که از این تعداد به دلیل کمبود اعتبارات تنها 4 هزار نفر بیمه هستند و به‌شدت با مشکل فروش محصولات خود روبه‌رو هستند.
کریمی اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز تخصصی صنایع‌دستی در شهرستان‌ها، احداث و افتتاح 2 بازارچه صنایع‌دستی در علی‌آباد و کردکوی، راه‌اندازی پایانه‌ی صادرات صنایع‌دستی، ایجاد و راه‌اندازی مؤسسه‌های صادراتی و راه‌اندازی خوشه‌های صنایع‌دستی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در بخش صنایع‌دستی است.
وی افزود: توسعه بازار فروش، تهیه‌ی هدایای ادارات از صنایع‌دستی استان گلستان، تهیه‌ی مواد پذیرایی جلسات از شیرینی‌های سنتی استان، تزئین اتاق کار مدیران با صنایع‌دستی و توسعه‌ی بازار صنایع‌دستی باید در دستور کار قرار گیرد.
کریمی تصریح کرد: فرش ترکمن با وجود موازی‌کاری‌های موجود در حال نابودی است و باید تعیین تکلیف شود، همه‌ی هنرمندان فعال در عرصه تولید فرش در زمینه‌ی گلیم و جاجیم نیز فعالیت دارند اما موضوع فرش به‌صورت تلفیقی و تعاملی بین میراث فرهنگی و سازمان صنایع و معادن استان گلستان حل‌وفصل می‌شود که این موضوع در کلان کشوری باید مشخص و تعیین تکلیف شود.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون در استان گلستان یک اثر ثبت جهانی شده، 667 اثر ملی داریم و برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان نیز در حال تلاش هستیم و هم‌چنین یک هزار و 500 اثر دیگر نیز برای ثبت ملی آماده‌اند و تا پایان امسال یک هزار اثر را ثبت ملی می‌کنیم.
کریمی اظهار کرد: 8 موزه رد استان گلستان فعال است و موزه‌ی روستایی قرق نیز در حال واچینی و انتقال است، یکی از مهم‌ترین مشکلات ما تخریب ساختمان‌های تاریخی است.
وی تأکید کرد: 230 ساختمان تاریخی شناسایی‌شده‌اند که در حال تخریب هستند، جنگل‌ها و دشت‌های استان گلستان نیز در معرض حفاری غیرمجاز است و ما نیرو و منابع کافی برای حفاظت نداریم.
کریمی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی موزه‌ی باستان‌شناسی شمال و شمال شرق، ثبت جهانی دیوار گرگان و احیای بخشی از آن، ایجاد دومین ژئوپارک کشور در قلعه میران از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار ما است.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون 30 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری، 50 بسته‌ی گردشگری و 8 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری دارای موافقت‌نامه در استان گلستان داریم.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار