آن‌ها مدعی هستند که در بازنشستگی بی‌پناه رها شده و حق‌وحقوق خود را کامل دریافت نمی‌کنند و حمایتی نمی‌شوند.
کد خبر: ۲۵۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 24 June 2016
کارخانه‌ی نئوپان گنبدکاووس از صادرکنندگان نمونه‌ی استان گلستان، با ۲۲۰ کارگر در حال فعالیت است اما رکود و بحران اقتصادی سبب کاهش تولید و به مزایده‌گذاشته‌شدن این شرکت شده است.
شرکت صنعت چوب شمال شهرستان گنبدکاووس با بیش از 40 سال قدمت یکی از صادرکنندگان نمونه‌ی استان گلستان محسوب و حدود 10 درصد تولیدات آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود اما این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و به‌دست سهام‌دار به فروش گذاشته شده است.
شماری از کارگران بازنشسته‌ی کارخانه‌ی نئوپان گنبدکاووس در اعتراض به عملکرد نامناسب کارفرما در پرداخت سنوات حقوق بازنشستگی‌شان در مقابل این شرکت تجمع کردند. 
آن‌ها مدعی هستند که کارگران در بازنشستگی بی‌پناه رها شده و حق‌وحقوق خود را کامل دریافت نمی‌کنند و حمایتی نمی‌شوند.
کارگران بازنشسته می‌گویند کارفرما پرداخت آخرین قسط مطالبات‌شان را پس از گذشت یک سال منوط به حضور در دفترخانه و امضای تعهدنامه محضری برای عدم پیگیری قانونی کرده است.
مدیر عامل کارخانه‌ی نئوپان گنبدکاووس با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: از سال 58 این شرکت مشغول به فعالیت است و نزدیک به 22 سال در بازارهای کشورترکمنستان حضور مستمر داشته و بیش از 90 درصد از تولیدات به مصارف داخلی و 10 درصد آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
مسلم فدایی افزود: در یک‌ سال گذشته حدود یک میلیون دلار به کشورهای ترکمنستان، افغانستان و عراق صادرات داشتیم که بیش‌تر صادرات به کشور ترکمنستان بوده و بیش‌ترین تولیدات ما در زمینه‌ی نئوپان خام در ابعاد مختلف، ملامینه در ابعاد و رنگ‌های مختلف و MDF در رنگ‌های متفاوت است.
وی اظهار کرد: ظرفیت تولید ما 82 هزار مترمکعب در سال است که در سال گذشته به علت رکود و بحران اقتصادی این ظرفیت به کم‌تر از 70 هزار مترمکعب رسیده است.
مدیر عامل کارخانه‌ی نئوپان گنبدکاووس ادامه داد: از 3 سال گذشته سهام‌دار شرکت، تصمیم به فروش این شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود مانند سیمان پیوند گلستان، شرکت گل چشمه، زمزم و نیروگاه برق علی‌آباد دارد که از 14 ماه پیش این موضوع در جلسه‌ی عمومی به کارکنان این شرکت ابلاغ شد.
وی افزود: خوش‌بختانه باتوجه به فعالیت‌های خوب شرکت و انجام تعهدات خود به سهام‌دار هنوز این شرکت به فروش نرفته ولی باتوجه به اشتغال‌زایی و صادرات نیاز است مسئولان شهرستان و استان گلستان برای عدم فروش آن تأمل و همکاری لازم داشته باشند.
فدایی درباره‌ی اعتراض بازنشستگان این شرکت گفت: همه‌ی حق‌وحقوق قانونی این کارگران بر اساس سنوات خدمت، بیمه و مازاد بر آن، به‌صورت پاداشی این افراد به‌صورت برگه‌ی تسویه حساب و به‌شکل چک بانکی در دفترخانه‌ی اسناد رسمی به ثبت رسیده و اگر این افراد شکایتی از عدم دریافت حق‌وحقوق قانونی خود دارند از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیر باشند.
مدیر عامل کارخانه‌ی نئوپان گنبدکاووس افزود: در بخش‌نامه‌ی سهام‌دار تعهدی جز پرداخت 30 روز حقوق و مزایا بر اساس سنوات خدمت نداریم و پاداش این افراد به نوعی قدردانی از این افراد بوده و تعهدی از سوی سهام‌دار برای پرداخت آن به شکل قانونی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون 220 نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که با توجه به اعتراض غیرقانونی افراد بازنشسته، نخستین نتیجه‌ی این عکس‌العمل، عدم پرداخت پاداشی از طرف سهام‌دار این شرکت به کارکنان در حال فعالیت خواهد بود.
فدایی اظهار داشت: برای استفاده از مزایای کار سخت و زیان‌آور برای کارکنان این شرکت، حدود 40 تا 50 میلیون تومان به عنوان عوارض به تأمین اجتماعی برای هر یک از کارکنان پرداخت شده تا مشمول بازنشستگی کار سخت و زیان‌آور شوند.
مدیر عامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس بیان کرد: به‌رغم نبودِ نقدینگی و بحران اقتصادی در چند سال اخیر نزدیک به یک میلیارد تومان از تعهدات سازمانی خود در مورد هزینه‌های جاری بوده که خوش‌بختانه به مرور زمان پرداخت کردیم و از سال 84 سهام دار شرکت تصمیم به پرداخت سنوات یک‌ماهه به کارکنان خود بوده که از آن زمان تا کنون این تصمیم براساس ماده‌ی 24 قانون کار لحاظ شده است.
بازنشستگان این شرکت نیز اعلام کردند که حقوق و مزایای آنان به‌صورت کامل پرداخت نشده و هم‌چنین این حقوق در چند مرحله پرداخت شده است.
مدیر عامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس در پاسخ گفت: اگر از نظر این افراد حقوق و مزایا به‌صورت کامل پرداخت نشده هرگونه اقدام قانونی، برای پس گرفتن حق و حقوق از دست رفته بلامانع است.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار