در بازدید خبرنگاران از پروژه راه و شهرسازی گلستان مطرح شد؛
علیرضا لیاقی رئیس اداره نظارت بر راه های اصلی و فرعی استان گلستان در جمع خبرنگاران حاضر در بازدید از پروژه بهسازی محور آزادشهر – خوش ییلاق گفت: خوش ییلاق یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی استان گلستان است و هر روزه کامیون های بسیار با بارهای سنگین از این محور رفت و آمد می کنند.
کد خبر: ۲۸۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 20 August 2016
خبرنگاران گلستانی از روند بهره برداری بزرگراه آزادشهر شاهرود و همچنین مرمت آثار بافت تاریخی گرگان زیر نظر راه و شهرسازی گلستان بازدید کردند.

 با همت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان خبرنگاران و اصحاب رسانه در سفری یک روزه برای بازدید از پروژه بهسازی محور آزاشهر – خوش ییلاق به آزادشهر سفر کردند.

قبل از آغاز تور رسانه ای، ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه از بهره برداری و افتتاح۱۱۰ پروژه راه و شهرسازی استان گلستان خبر داد و گفت: این پروژه ها با یک‌هزار و ۹۲ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال با حضور مقامات استانی و کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از افتتاح دو هزار و ۲۶۶ واحد مسکن مهر در هفته دولت امسال خبر داد و افزود: تا پایان امسال یا ۶ ماه نخست سال آینده پرونده مسکن مهر در استان گلستان بسته خواهد شد و طرح مسکن اجتماعی اجرائی می‌شود.

پس از پایان نشست خبری، خبرنگاران به همراه چند نفر از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان به آزادشهر رفتند و از پروژه بهسازی محور آزادشهر - خوش ییلاق بازدید کردند.

محور آزادشهر – خوش ییلاق، به دو بخش سرسبز و کوهستانی تقسیم  می شود.  بخش کوهستانی این مسیر، به دلیل وجود سخره های بزرگ و قدیمی از نظر عمرانی بسیار کار سختی را پیش روی راه و شهرسازی گذاشته است. از سوی دیگر به دلیل بارندگی ها و فرسایش خاک، سنگ های بزرگی کنار جاده و در دامنه کوه وجود دارد که کار را دشوار و مسیر را خطرناک کرده اند.

اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان باتوجه به نیز توسعه مسیر خوش ییلاق و همچنین افزایش ایمنی مسیر، با توجه به سیل های که در سال های گذشته در این محور رخ داد و خسارت های زیادی نیز به منابع آبی وارد کرد، تصمیم به انجام عملیات بهسازی و تعریض محور آزادشهر - خوش ییلاق گرفت. اما این کار تنها عملیات بهسازی نیست بلکه به گفته رئیس اداره نظارت بر راه های اصلی و فرعی استان گلستان قرار است این مسیر به بزرگراه آزادشهر – شاهرود تبدیل شود.

علیرضا لیاقی رئیس اداره نظارت بر راه های اصلی و فرعی استان گلستان در جمع خبرنگاران حاضر در بازدید از پروژه بهسازی محور آزادشهر – خوش ییلاق گفت: خوش ییلاق یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی استان گلستان است و هر روزه کامیون های بسیار با بارهای سنگین از این محور رفت و آمد می کنند.

وی ادامه داد: در همان ابتدای کار حدود ۳۷۵ میلیارد تومان هزینه برای ۵۸ کیلومتر این محور برای تبدیل جاده فعلی به بزرگراه برآورد شد.

وی افزود: در حال حاضر عرض جاده هفت متر و ۳۰ سانتی متر است که با عملیات بهسازی و تعریض به ۲۴ متر تغییر می کند. حدود ۲۰ هزار مترمکعب خاک برداری و ۲۲ هزار مترمکعب خاک ریزی در این محور انجام می شود تا مناطقی که پایین تر از جاده هستند، با جاده همسطح شوند.

لحظه به لحظه کامیون های حامل خاک به منطقه می آمدند تا خاک ریزی را انجام دهند که عملیات با سرعت پیگیری شود. مسئولین کاهش سرعت در انجام این عملیات را طولانی شدن پروسه اداری برای اخذ مجوز عنوان می کنند اما خوشبختانه به گفته آنها اداره منبع طبیعی همکاری خوبی در این زمینه داشته است.

لیاقی تصریح کرد: در بعضی از مکان هایی که دره وجود دارد، پل احداث می شود و با انجام عملیات خاک ریزی، دره از خاک پر شده و با سطح جاده همسطح می شود. پل هایی زیادی برای این پروژه احداث خواهد شد که یکی از آن ها در یک پیچ قرار دارد و مساحت آن نیز ۳۲ متر است که با ۱۸ متر خاک ریزی همسطح جاده می شود.

وی اضافه کرد: حدود ۲۴ میلیارد تومان برای عملیات بهسازی و تعریض این محور توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت و حدود هفت میلیارد نیز تخصیص داده شده است.

خبرنگاران پس از بازگشت از شهرستان آزادشهر، به خانه تاریخی کبیر واقع در محله دوشنبه ای گرگان رفتند و از روند مرمت این اثر تاریخی بازدید کردند.

خانه تاریخی کبیر  در ملحه دوشنبه ای و در بافت قدیمی گرگان واقع شده است که مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تاریخ هشت اسفند سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در حوزه بازآفرینی شهری محلات و محدوده های هدف احیاء و بهسازی گفت: برنامه ها و سیاست های ما ارتقای کیفیت بازآفرینی شهری است و برای اجرایی شدن این مسئله نیز اداره عمران و بهسازی تاسیس شده است.

رقیه منوچهر اظهار کرد: در سال ۹۵ تعدادی از تکیه ها به همراه بعضی از خانه های تاریخی و آثار دیگر در محله های مختلف شهرستان گرگان مانند دوشنبه ای و اوزینه مورد مرمت قرار می گیرند که در این رابطه در اواخر سال گذشته قراردادهایی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان بسته شد.

او افزود: در فرودین ماه سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه ای بین استانداری گلستان، شهرداری گرگان، اداره کل میراث  فرهنگی و راه و شهرسازی استان گلستان امضاء شد و این نهادها تعهد کردند تا منابع مالی خود را تا حد امکان بر روی بافت  تاریخی گرگان متمرکز کنند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۷۰۰ مورد اعطای تسهیلات به خانه های تاریخی برای مرمت آنها داشته ایم و تا مردادماه سال جاری نیز حدود ۵۰۰ مورد تسهیلات ارائه شده است.

منوچهر با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری در کشور ما یک نام جدید است، گفت: بافت تاریخی و خانه های ارزشمند تاریخی شهرستان گرگان جایگاه بالایی برای ما دارند و به همین دلیل هزینه های زیادی برای حفظ و مرمت آنها تعلق گرفته است.

او گفت: به محض اینکه وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند، خانه های تاریخی دیگر نیز خریداری می شوند و زیر نظر دولت اداره می شوند تا حفظ و مرمت شوند. هرساله عزاداری ایام محرم و صفر با حضور بیش از ۷۰۰ نفر در خانه کبیر برگزار می شود که یکی از برنامه های فرهنگی این خانه در طول سال است.

در ادامه، حسین کتولی، مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان هم به تشریح پروژه های این دفتر که زیر نظر شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران فعالیت می کند، پرداخت و گفت: یکی از اهداف مرمت این پروژه ها واژه جدید بازآفرینی شهری است و گرگان هم پایلوت کشوری این طرح در ایران است.

وی با تاکید بر این که در بازآفرینی شهری، به جای تخریب و ساخت بنای جدید، دنبال احیاء و استفاده مجدد از فضاهای موجود هستیم، گفت: در همین راستا چندین تکیه و اثر تاریخی در گرگان با این هدف مرمت شدند.

کتولی با بیان این که اقدامات انجام شده در زمانی رخ داد که دولت از نظر مالی در شرایط بسیار بدی بود، ادامه داد: این که توانستیم در چنین شرایطی با پیگیری های خوب راه و شهرسازی گلستان برای این پروژه ها اعتبار جذب کنیم، اقدام ارزشمندی است.

وی در توضیح پروژه خانه کبیر هم گفت: مرمت اضطاری این اثر ارزشمند که در شمال کشور بی نظیر است، با اولویت احیاء و بهسازی سقف این اثر در حال انجام است و مراحل پایانی خود را طی می کند.

وی خواستار تلاش رسانه ها برای جلب مشارکت بخش خصوصی در مرمت و ایجاد کاربری جدید، برای آثار تاریخی کرد و گفت: در طرح های قبلی نقش رسانه ها بسیار چشمگیر بود و امیدواریم این روند با شدت بیشتری ادامه داشته باشد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار