مشروح سخنان استاندار گلستان در نشست خبری؛
حسن صادقلو، استاندار گلستان امروز ( یکم شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به برخی از پروژه های مصوب سفر رئیس جمهور به استان گفت: در آن سفر 121 پروژه مصوب شد که 61 درصد آن اجرایی شده و باقی طرح ها نیز در دست اقدام قرار دارد.
کد خبر: ۲۸۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 22 August 2016
 استاندار گلستان گفت: راه آهن گرگان- گنبدکاووس به عنوان بخش نخست از مسیر خط ریلی گرگان- مشهد در حال برگزاری مناقصه است.

حسن صادقلو، استاندار گلستان امروز ( یکم شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به برخی از پروژه های مصوب سفر رئیس جمهور به استان گفت: در آن سفر 121 پروژه مصوب شد که 61 درصد آن اجرایی شده و باقی طرح ها نیز در دست اقدام قرار دارد.
وی افزود: منطقه آزاد اینچه برون، طرح گردشگری آشوراده، راه آهن گرگان – مشهد، سد چایلی و زهکشی 22 هزار هکتار در این سفر به عنوان تصمیمات ویژه به تصویب رسید.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای زهکشی اراضی کشاورزی استان افزود: دولت اجرای 22 هزار هکتار را مصوب کرده بود که مقدمات اجرایی 10 هزار هکتار در حال اتمام است و به زودی آغاز می شود. برای اجرای طرح در بقیه اراضی تعهد شده نیز به دنبال سرمایه گذار هستیم از سویی دیگر با توجه به اهمیت موضوع زهکشی 50 هزار هکتار را با سپاه سد توافق کرده ایم.
استاندار در خصوص راه آهن گرگان – مشهد بیان کرد: این طرح در کلان کشوری دچار مشکل است و دولت قراردادی در این زمینه با آستان قدس دارد که در حال رفع مشکلات آن است.
استاندار تصریح کرد: اخیراً طی توافقی که با آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی انجام شده، بنا شد تا این خط ریلی از استان گلستان آغاز شود. خط ریلی گرگان به گنبد بخش نخست این خط ریلی است که در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد و در صورت انتخاب پیمانکار تا 24 کیلومتر اولیه در نزدیکی علی ابادکتول اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به موافقت کلی سازمان حفاظت محیط زیست با طرح گردشگری آشوراده هم گفت: وظیفه ما مطالعه براساس مباحث و مسائل زیست محیطی بود که سازمان حفاظت محیط زیست موافقت اولیه خود را اعلام کرده است و در سفر خانم ابتکار که روز آینده ( 2 شهریور) صورت می گیرد بر روی جزئیات آن توافق می شود.
تصویب 744 میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی استان
استاندار یکی از طرح های مهم دولت در راستای اقتصاد مقاومتی را طرح رونق تولید و خروج از رکود اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود اعلام کردند که 60 درصد بنگاه های اقتصادی در کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل است که دولت باتوجه به این مسئله یکی از اقدامات اساسی خود را بازگشایی این بنگاه ها قرار داد و قرار شد 7 هزار و 500 واحد تولیدی کشور که دچار رکود شده است با اعتبار 16 هزار میلیارد تومان، مشمول این طرح شود که سهم گلستان از این اعتبارات 422 میلیارد تومان بود.
وی افزود: پس ابلاغ این طرح به استان، کارها به سرعت انجام شد چراکه می توانستیم با این اقدام، به تسهیلات بیشتری دست پیدا کنیم. از واحدهای تولیدی که مشکل تأمین منابع مالی داشتند خواسته شد تا در سامانه بهینه یاب ثبت نام کنند که یکهزار و 360 واحد تولیدی مبادرت به این کار کردند که از این نظر در جایگاه سوم کشور قرار گرفتیم.
صادقلو بیان کرد: پس از بررسی واحدهای ثبت نامی، پرداخت 744 میلیارد تومان تسهیلات به 710 واحد تولیدی استان مصوب و این واحدها به بانک ها معرفی شدند.
وی به عدم تطابق منابع و مصارف بانکی هم اشاره کرد و گفت: استان از نظر منابع اعتباری، ضعیف است و در برخی از سال ها میزان مصارف نسبت به منابع 199 درصد بیشتر بود که الان با تزریق اعتباراتی که از بیرون انجام شده است، این نسبت به 113 و در برخی مواقع به 122 درصد رسیده است.
به گفته وی، تاکنون 45 میلیارد تومان از تسهیلات خروج از رکود به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.
صادقلو به کند بودن پرداخت تسهیلات و راهکارهای حل مشکلات واحدهای تولیدی برای دریافت آن هم اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی طی روزهای اخیر دستورالعملی برای پرداخت تسهیلات به بانک ها ابلاغ کرده که براساس آن باید تمامی واحدهای معرفی شده، تعیین تکلیف شوند. از طرفی برای اینکه این تسهیلات در مسیر درست هزینه شود کمیته ویژه ای برای رصد پرداخت و هزینه کرد این تسهیلات در استان تشکیل شده است. اگر تسهیلات دریافتی واحدهای تولیدی منجر به بازگشایی آن، اشتغال و رونق تولید نشود نمی توانند از یارانه 6 درصدی تسهیلات بهره مند شوند.
وی با اشاره به تسهیل شرایط پرداخت وام به واحدهای تولیدی بیان کرد: در گذشته واحدهایی که چک برگشتی و یا معوقه بانکی داشتند نمی توانستند این تسهیلات را دریافت کنند، برخی از واحدها نیز به دلیل معوقات بانکی به مراجع قضایی معرفی شدند که ما از بانک ها خواستیم واحدهای تولیدی که معوقه دارند تا یکسال مشمول جریمه نشوند و تا یکسال هم هیچ واحد تولیدی به مراجع قضایی معرفی نشود و اگر برخی از واحدها هم در مرحله اجرای احکام قرار دارند، اجرای آن متوقف شود.
وی با بیان اینکه به بانک ها تذکرات لازم داده شده است، اظهار کرد: اگر بانک ها طبق دستورالعمل بانک مرکزی اقدام نکنند به طور قطع با آنان برخورد خواهیم کرد.
100 واحد تولیدی تعطیل، بازگشایی شد
استاندار با بیان اینکه پیش از اجرای طرح رونق تولید، اقدامات دیگری برای بازگشایی واحدهای صنعتی عمومی و کشاورزی در استان انجام شده است، اعلام کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان با جدیت اقدامات خود را از ابتدای سال آغاز کرد و 100 واحد صنعتی که به دلیل بدهی تعطیل شده بودند، بازگشایی شدند، هم چنین این کارگروه بیش از هزار مصوبه برای رفع رکود واحدهای تولیدی استان داشته است
وی ابراز امیدواری کرد: طی دو تا سه ماه آینده این واحدها فعال شده و شاهد تحرک و تحول در شرایط اقتصادی استان خواهیم بود.
دولت به تعهدات خود برای ایجاد منطقه آزاد عمل کرد
صادقلو با بیان اینکه دولت تدبیرو امید اقدامات زیادی را برای توسعه استان انجام داده است به لایحه منطقه آزاد اینچه برون هم اشاره کرد و گفت: این لایحه در مجلس قبل به تصویب نرسید و طبق روال باید کنار گذاشته می شد اما دولت مصمم بود تا این تصمیم را به نتیجه برساند که در مجلس دهم این لایحه ابتدا با دو فوریت و سپس یک فوریت در صحن علنی مطرح و به تصویب رسید و در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز کلیات و جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امیدواریم به زودی در مجلس مصوب شود.
وی افزود: دولت به تمام تعهدات خود برای ایجاد منطقه آزاد عمل کرده و امیدواریم با همت جمعی منطقه آزاد اینچه برون پس از تصویب در مجلس، هرچه سریعتر راه اندازی شود.
استاندار با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل ظرفیت معافیتی در منطقه آزاد نسبت به منطقه ویژه اقتصادی، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای ورود به آن را دارند برای همین این منطقه را در اولویت نخست خود قرار دادیم. از طرفی سرمایه گذار خارجی نیز رغبت بیشتری برای حضور در منطقه آزاد تجاری دارد.
وی گفت: در منطقه ویژه اقتصادی دولت وطیفه دارد زیرساخت ها را فراهم کند اما به دلیل عدم جاذبه برای حضور سرمایه گذار، اتفاق خاصی در آن منطقه نیفتاده است. یکی از موضوعاتی که در منطقه ویژه شکل گرفت، طرح پتروشیمی بود که یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن آن، همین مسئله بود.
پتروشیمی صرفه اقتصادی ندارد
صادقلو درباره پتروشیمی و عدم صرفه اقتصادی آن گفت: آن زمان که باید این طرح به نتیجه می رسید، اتفاقی نیفتاد و همین مسئله موجب شد که زمان از دست برود و شرایطی ایجاد شد که این طرح دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به تولیدات این مجتمع که اوره و آمونیاک است، افزود: نیاز کشور به کود شیمیایی سالانه 2.5 میلیون تن بوده در حالیکه میزان تولید 5 میلیون تن است. از سویی دیگر رویکردها در کشاورزی به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک است که موجب شده این پروژه صرفه اقتصادی نداشته باشد.
استاندار با اشاره به سرمایه گذاری 28 میلیارد تومانی 93 هزار نفر سهامدار این پروژه گفت: این پروژه متعلق به بخش خصوصی است و دولت فقط تعهد دارد که خوراک آن را تأمین کند. در برهه ای از زمان 12 درصد سهام این پروژه به بانک ها واگذار شد تا آنها هم در احداث آن مشارکت داشته باشند که به دلیل عدم توجیه اقتصادی به این پروژه ورود نکردند. این طرح برای تکمیل شدن نیاز به حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که برای بخش خصوصی و هیچ موسسه ای جذابیت سرمایه گذاری ندارد. با این حال برای اینکه مردم در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند به دنیال این هستیم تا با توافق استانداری، ایدرو و بانک صنعت و معدن تبدیل گازطبیعی به پروپیلن و mto را ایجاد کنیم که 80 درصد سرمایه گذاری را بانک و 20 درصد آن را ایدرو متعهد شده است که البته اگر بخش خصوصی همکاری کند این اتفاق خواهد افتاد.
دیدار با مقام معظم رهبری با موضوع اجلاسیه 4 هزار شهید گلستان
استاندار در پاسخ به سوالی درباره برگزاری اجلاسیه 4 هزار شهید استان گفت: به طور قطع یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان برگزاری این اجلاسیه است. در راستای این رویداد بزرگ فرهنگی، المپیاد استانی را تشکیل دادیم که تبدیل به یک مدل کشوری شد. اقدامات دیگری همچون طراحی و اجرای دهکده مقاومت نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در آبان و یا آذرماه، دیداری با مقام معظم رهبری با موضوع این اجلاسیه برنامه ریزی شده است که می توانیم از فرمایشات و حمایت های معنوی معظم له بهره مند شویم. هم چنین پیشنهادتی در خصوص نامگذاری یک روز در تقویم به نام استان گلستان را داریم که هنوز در مرحله پیشنهاد قرار دارد. تألیف خاطرات رزمندگان و ایثارگان و طراحی المان ها از دیگر برنامه های در دست اقدام است.
صادقلو درپاسخ به سوال دیگری درباره فسادهای مالی در غله بیان کرد: تصمیم براین شد تا همه افراد به ویژه بخش خصوصی دارای شناسنامه خاص و مشخصی شوند. بدهی های گذشته نیز تسویه شد و رصد مستقیم انبارها و سیلوها و مراکز خرید نیز با استقرار دوربین های مداربسته در حال اجراست.
لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان
استاندار با اشاره به دستورات عمومی و اختصاصی که برای توسعه استان در سفر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از آقای نوبخت گرفته شد، بیان کرد: 40 دستور عمومی و 4 دستور خاص برای استان گرفته شد که کمیته ویژه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پیگیری این دستورها شکل گرفت و همواره در حال پیگیری و رصد است و به آقای نوبخت گزارش داده می شود.
وی با بیان اینکه یکی از دستورات مهم و ویژه نجات خلیج گرگان بود، افزود: کمیته ای در این زمینه تشکیل شده و قرار شد در مرحله نخست برای لایروبی کانال های خزینی و چاپقلی به عنوان اقدام کوتاه مدت، 5 میلیارد تومان اعتبا در نظر گرفته شود که تا 50 میلیارد تومان هم قابل افزایش است.
ممنوعیت قانونی برای سفر رئیس جمهور سابق به استان وجود ندارد
استاندار در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا جلوی سفر رئیس جمهور سابق به استان گرفته می شود یا خیر، هم اظهار کرد: شخصیت های زیادی در این سه سال اخیر به استان آمدند و ما لوی کسی را نگرفتیم. تا زمانی که افراد در مدار قانون حرکت کنند، برگزاری هر مجلسی ازاد خواهد بود و به هیچ عنوان محدودیتی وجود نخواهد داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار