موسسه مردم نهاد خیرین سبز اندیش منابع طبیعی استان گلستان، دومین موسسه ای است که بعد از هرمزگان با هدف حفظ ، و احیا و توسعه جنگل و منابع طبیعی و نشر فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم، در اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۲۸۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ 28 August 2016
اولین موسسه مردم نهاد منابع طبیعی گلستان با عنوان خیرین سبز اندیش در شهرستان گالیکش با هدف افزایش مشارکت مردم در زمینه حفظ و توسعه منابع طبیعی افتتاح شد.

 موسسه مردم نهاد خیرین سبز اندیش منابع طبیعی استان گلستان، دومین موسسه ای است که بعد از هرمزگان با هدف حفظ ، و احیا و توسعه جنگل و منابع طبیعی و نشر فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم، در اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان به ثبت رسیده است. 
در آیین افتتاح این موسسه مردم نهاد، فرماندار شهرستان گالیکش از جنگل به عنوان ظرفیت بزرگ کشور و عامل بقا و تداوم زندگی انسان ها وسایر جانداران یاد کرد و افزود: با از بین رفتن جنگل خطر بزرگی بشریت را تهدید خواهد کرد.
حسن خسروی گفت: موسسین این تشکل مردمی چون از اولین ها هستند باید به عنوان الگو، مسائل را به صورت جدی پیگیری کرده و به نتیجه برسانند تا موفقیت ها نمود پیدا کنند.
خسروی پیشنهاد کرد که برای تامین معیشت حاشیه نشین های جنگل، قسمت هایی از مناطق طبیعی به روال سابق توسط خود مردم قرق شود تا از محصولات آن با نظارت کامل برای استفاده معیشتی خود بهره مند شوند.
مراسم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز در این مراسم گفت: حوزه فعالیت این تشکل که شاید در کشور دومین تشکل مردم نهاد منابع طبیعی باشد، می تواند کل استان را تحت پوشش قرار دهد و از ظرفیت های نهادهای دولتی و خیرین کشور برای حفظ و توسعه منابع طبیعی استفاده کند.
ابوطالب قزلسفلو افزود: حاشیه نشینان جنگل ها اکثرا از نظر مالی ضعیف هستند از این رو هر طرح و پروژه ای نظیر تبدیل اراضی شیبدار و یا اراضی مورد اختلاف مردم با منابع طبیعی در قالب ماده 3 و کمسیون ماده 56 درختان مثمر کاشته می شود، تا با حفظ اراضی برای مالکیت برای منابع طبیعی، از عایدات آن به نفع مردم استفاده شود .
قزلسفلو خاطرنشان کرد: قطع درختان با تبر تنها خطری نیست که جنگل را تهدید می کند،بلکه چرای دام در جنگل و فشاری که از این ناحیه به جنگل وارد می شود، کوبیده شدن زمین در کف جنگل که باعث از بین رفتن نهال ها می شود و آفات و بیماری ها از دیگر تهدیدات جدی جنگل محسوب می شوند.
حسن فرامرزی مدیر عامل موسسه مردم نهاد خیرین سبز اندیش هم گفت: مراحل تاسیس این موسسه حدود دو سال به طول کشید و در این مدت اعضا بیکار ننشستند و اقداماتی از قبیل کاشت زیتون و گردو در سطح شش هکتار، برگزاری 10 دوره کلاس های آموزشی و ترویجی، برگزاری نشست های هم اندیشی با روحانیون منطقه جهت تقویت و انتشار فرهگ منابع طبیعی در منطقه ،اعزام دو نماینده برای شرکت در همایش های ملی و کارگاه های آموزشی در کرج ، راه اندازی گروه خیرین در شبکه های مجازی و اجتماعی و به کار گیری 2 نیروی حفاظتی به مدت چهار ماه در منطقه تنگراه را انجام داده اند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش نیز گفت: با توجه به وسعت زیاد جنگل ها، حفظ منابع طبیعی به تنهایی از عهده نیروهای اندک و امکانات کم این اداره خارج است و خیرین و مردم می توانند بایاری رساندن و اهتمام بیشتر، ما را در حفظ و توسعه جنگل ها برای نسل های بعدی کمک کنند.
منصور ممشلی افزود: 18 نفر نیروی اداری و حفاظتی، شش دستگاه خودرو اطفای حریق و 60 دستگاه آبپاش پشتی از جمله امکانات حفاظتی و اطفای حریق در حدود 52 هزار هکتار از اراضی منابع ملی حوزه این شهرستان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار