با توجه به نزدیکی عید سعید قربان
محمدرضا وفایی در این زمینه به کسانی که دام قربانی تهیه می کنند، توصیه کرد که تهیه دام قربانی از مناطق و میادین دام مجاز و شناخته شده انجام گیرد.
کد خبر: ۲۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 28 August 2016
 مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به نزدیکی عید سعید قربان و افزایش نقل و انتقال دام از مناطق دیگر به میادین دام استان، دامداران در مورد احتمال شیوع بیماری های واگیر دامی بویژه تب برفکی در دامهای استان توجه داشته باشند.

محمدرضا وفایی در این زمینه به کسانی که دام قربانی تهیه می کنند، توصیه کرد که تهیه دام قربانی از مناطق و میادین دام مجاز و شناخته شده انجام گیرد.
وی بر خرید نکردن دام از افراد ناشناخته و دام هایی با منشاء نامعلوم و نامشخص تاکید کرد و افزود: رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای و استفاده مرتب از مواد ضد عفونی در درب دامداری و ضد عفونی مرتب محوطه دامداری از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.
دکتر وفایی اضافه کرد: ورود و خروج دام در منطقه باید با مجوز دامپزشکی انجام شود و ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود به دامداری و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه متفرقه به دامداری ضروری بوده از وارد شدن افراد متفرقه به خصوص دلالان به محوطه دامداری ممانعت شود.
وی بر پرهیز از تردد غیر ضروری دامدار به دامداری های دیگر و محل تجمع دامداران نیز تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در دام، مراتب را به اطلاع ادارات دامپزشکی محل برسانند.
به گزارش ایرنا بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین و مهمترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان و سم و پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است. 
این بیماری در قلب نوزاد دام ها یعنی گوساله ها، بره ها و بزغاله ها ممکن است ایجاد نکروز و مرگ بافتی نماید و باعث تلفات آنها شود، بنابراین هنگامی که بیماری در فصل زایش گوسفندان و بزها شایع شود، باعث تلفات و خسارت در بره­ها و بزغاله ها می شود. 
ویروس تب برفکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دام های سالم سرایت می کند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار