مديركل راه و شهرسازي:
وی گفت: در حال حاضر مطالعات بهسازي بافت تاريخي سه شهر گرگان، گنبدكاووس و آزادشهر آغاز شده و مطالعات بهسازي اين بافت ها در سه شهر ديگر استان در دست تهيه است.
کد خبر: ۲۸۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 29 August 2016
 مديركل راه و شهرسازي گلستان با ارائه گزارشي از اقدامات انجام شده در بافت هاي تاريخي استان، گفت: در حال حاضر مطالعات بهسازي بافت تاريخي سه شهر گرگان، گنبدكاووس و آزادشهر آغاز شده و مطالعات بهسازي اين بافت ها در سه شهر ديگر استان در دست تهيه است.

مهندس"ابراهيم مبارك قدم" عصر روز يكشنبه در مراسم بهره برداري از چهار پروژه عمراني شركت عمران و بهسازي ايران در بافت هاي تاريخي گرگان به مناسبت هفته دولت، ميزان بافت تاريخي واجد ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي شهر گرگان را، 150 هكتار بيان كرد و افزود: موضوع بازآفريني اين بافت ها در اقدام و انعقاد سندي مشترك مابين اداره كل راه و شهرسازي، استانداري، ميراث فرهنگي و شهرداري گرگان و با هدف پيوند مراكز محلات از طريق گذرهاي تاريخي اين بافت ها در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته وي، رفع خطر، استحكام بخشي و مرمت پيرامون گذرها، بهسازي جداره ها و رفع تمامي آسيب هاي بصري از اقداماتي است كه در جهت ارتقاي كيفيت زندگي و كاربري هاي جديد در اين محلات در قالب چندين قرارداد كاري در حال انجام است.

دبيرستاد بازآفريني بافت هاي تاريخي گلستان، اقدام ديگر در اين زمينه را، برگزاري كارگاه آموزشي "بازآفرينی شهری،گامی به سوی شهر انسانی" نام برد و گفت: اين كارگاه با حضور نمايندگاني از ستاد بازآفريني محلات هدف كشور و اساتيد بنام در اين مقوله برگزار شد كه روند بازآفريني شهرهاي اصفهان و رشت جهت بهره مندي از تجربيات آنان مورد بررسي قرار گرفت.

مبارك قدم ادامه داد: به دليل وجود قابليت هاي منحصر به فرد در داخل بافت تاريخي و محلات منجسم گرگان كه قدمت 400 ساله از لحاظ برگزاري مراسم مختلف مذهبي از جمله آداب سنتي ايام محرم را دارند، بخشي از اقدامات بازآفريني به احياي تكاياي اين شهر اختصاص پيدا كرده است.

وي گفت: شركت عمران و بهسازي شهري ايران تاكنون 450 ميليون تومان براي احياي اين تكايا در استان گلستان هزينه كرده است.

مبارك قدم با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري و مقام عالي وزارت راه و شهرسازي به انديشه هاي به كار رفته در معماري شهري ايران، تصريح كرد: خانه شعربافان در محله سرچشمه گرگان نمونه اي از معماري تاريخي عاميانه است كه براي حفظ، حراست و احياي آن؛ پروژه مرمت، احيا و بهسازي اين خانه به عنوان پروژه محرك توسعه به اجرا درآمده است.

 مبارك قدم به پروژه مرمت خانه تاريخي كبير نيز به عنوان نمونه اي ديگر از اين دست اقدامات اشاره كرد و گفت: معماري اين خانه از نوع معماري اعياني است كه شركت عمران و بهسازي شهري ايران، بهسازي و نوسازي و مرمت آن را به صورت مشاركتي و متناسب با نيازهاي كاربري اجرا كرده كه بخشي از آن به اتمام رسيده و بخشي ديگر در دست اجرا مي باشد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان در بخش ديگري از سخنانش گزارشي هم از وضعيت بافت هاي ناكارآمد شهري ارائه داد و گفت: 16 شهر استان به مساحت دو هزار و 800 هكتار داراي بافت فرسوده هستند كه 405 هكتار از اين ميزان در هشت نقطه از شهرهاي گرگان و گنبد واقع شده اند.

وي، جمعيت ساكن در اين مناطق را 280 هزار نفر و معادل 4/30 درصد جمعيت شهري استان بيان كرد و افزود: اين آمار، اهميت پرداختن به اين موضوع را دو چندان ساخته چرا كه 1/14 درصد مساحت شهري استان به اين بافت ها اختصاص يافته است.

اين مقام اجرايي گلستان خاطرنشان كرد: با اين اوضاع و براي جلوگيري از روند رو به رشد اين مناطق و با توجه به اولويت ها و توجه مسوولان وزارت راه و شهرسازي، از ابتداي سال جاري اقداماتي در استان اجرا شده كه برگزاري دو كارگروه به رياست اداره كل تعاون و چهارجلسه به رياست معاونت سياسي امنيتي استانداري از جمله آنها مي باشد.

مبارك قدم در پايان سخنانش، اشاره اي كوتاه به تسهيلات اعطا شده در طول برنامه پنجم توسعه كشور به واحدهاي مسكوني واقع در بافت هاي ناكارآمد شهري داشت و گفت: تاكنون 9 هزار و 81 واحد مسكوني استان توانسته اند از اين تسهيلات بهره مند شوند و به دليل عدم پرداخت يارانه به اين بخش، بيش از نيمي از واحدهايي كه تقاضاي بهره مندي از اين تسهيلات را داشته اند، هنوز موفق به دريافت اين تسهيلات نشده اند.

چهار پروژه بهره برداري شده شركت عمران و بهسازي شهري ايران در استان گلستان در اين مراسم، شامل بهسازي و مرمت تكاياي عقيلي و شاهيني در محله سبزه مشهد، تكيه اصطبار در محله دوشنبه اي و خانه تاريخي شعربافان در محله سرچشمه بوده كه كار مرمت، بهسازي و احياي آنها با هزينه 5 ميليارد و 500 ميليون ريال از محل منابع ملي وزارت راه و شهرسازي به اجرا درآمده است.

اين مراسم بصورت متمركز در خانه تاريخي شعربافان در محله سرچشمه گرگان و با حضور عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازي شهري ايران و نمايندگان ديگري از اين نهاد زير مجموعه وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

بازديد از خانه هاي تاريخي گرگان از جمله خانه كبير و پروژه هاي در دست اجراي ديگر اين حوزه راه و شهرسازي از برنامه هاي ديگر اين مراسم بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار