مدیرکل شیلات گلستان:
سید جواد قدس علوی با اشاره به بازدید وزیر کشور از طرح های درآمدزای شیلات استان به اجرای مجتمع پرورش میگو گمیشان در دو فاز اشاره کرد و افزود: فاز اول این طرح در قالب 4 هزار هکتار اجرایی شده و بخشی از آن در حال بهره برداری بوده و فاز دوم این مجتمع 6 هزار هکتار است.
کد خبر: ۲۸۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 30 August 2016
 مدیرکل شیلات گلستان گفت: اجرای طرح های پرورش میگوی گمیشان، ماهیان خاویاری، پروش ماهی در قفس و نیز با استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی است.

 سید جواد قدس علوی با اشاره به بازدید وزیر کشور از طرح های درآمدزای شیلات استان به اجرای مجتمع پرورش میگو گمیشان در دو فاز اشاره کرد و افزود: فاز اول این طرح در قالب 4 هزار هکتار اجرایی شده و بخشی از آن در حال بهره برداری بوده و فاز دوم این مجتمع 6 هزار هکتار است.
پرورش ماهیان خاویاری و میگو راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی در گلستان
وی اضافه کرد: مجتمع پرورش میگو گمیشان در مجموع دو فاز 1 و 2 آن 10 هزار هکتار است که طی برنامه ای تا افق 1404 با بهره برداری از این مجموعه ،سالانه بالغ بر 17 هزار تن میگو برداشت خواهد شد.
به گفته وی، 80 درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.
وی گفت: در سال جاری که ششمین سال فعالیت مجتمع پرورش میگو گمیشان است، بالغ بر 8500 نفر اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. 
قدس مفیدی افزود: این مجتمع در سال جاری در سطح مفیدی حدود 400 هکتار در حال بهره برداری می باشد که نسبت به سال گذشته 50 درصد سطح بهره برداری افزایش یافته که پیش بینی می شود حدود 1300 تن میگو برداشت شود که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش داشته و از این میزان 80 درصد به بازارهای جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین، ویتنام ) صادر می شود که بالغ بر 6 میلیون دلار ارزی آوری به همراه دارد.
وی در خصوص طرح اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر دریای خزر و به منظور حفظ برند استان در بخش پرورش ماهیان خاویاری تلاش شده تا با استفاده از اراضی ساحلی مستعد در حوزه استان در زمینه پرورش این ماهیان اقدام شود.
به گفته وی براین اساس شیلات استان ضمن صدور مجوزهای انفرادی و در راستای مطالعات ارزیابی شناخت در خصوص شناسایی اراضی مستعد حدود 400 هکتار در شمال رودخانه گرگانرود، فاز اول آن را به مساحت 220 هکتار به ظرفیت 800 تن گوشت و 400 تن خاویار شناسایی کرد که در سال 94 با اختصاص اعتبار تملک دارایی سرمایه ای استانی،مطالعات اجرایی این پروژه شروع و در حال انجام می باشد.
قدس علوی با تاکید بر طرح پرورش ماهی در قفس بیان داشت: طرح ملی پرورش ماهی در قفس که مصوب ستاد فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور بوده به استان ابلاغ شده است و مقرر گردید براساس برنامه افق 1404 میزان تولید استان به هشت هزار تن برسد، که برای اولین بار در روزهای آینده طرح پرورش ماهی در قفس در پهنه دریای خزر در استان گلستان افتتاح خواهد شد.
مدیر کل شیلات گلستان پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی را نیز یکی از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی دانست.
وی اظهار کرد: وجود حدود 18هزار حلقه چاه کشاورزی موجب شده که یکی از سیاست های شیلات استان استفاده بهینه از این منابع در قالب پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی باشد ،لذا در همین راستا با فرهنگ سازی و ترویج استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی با کمک و یاری کشاورزان استان مبادرت به پرورش ماهی در استخرهای احداثی در مجاورت این چاهها شده است.
قدس علوی یادآور شد: در اجرای این طرح ها اهدافی شامل بهره گیری بهینه از آب شور دریای خزر، احیا و حفظ گونه های ارزشمند دریای خزر و کاهش فشار صید، ایجاد اشتغال مولد، توسعه صادرات غیر نفتی و ارز آوری و رونق اقتصاد ساحل نشینان و مردم منطقه پیگیری می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار