آنان که در همایش توسعه اقتصادی روستاهای گلستان در گرگان حضور داشتند، همچنین بحث تامین سرمایه برای انجام فعالیت های اقتصادی، فعال نبودن سازمان های حمایت کننده و اخذ مجوز برای کسب و کارهای کوچک را از دیگر مشکلات خود بیان نمودند.
کد خبر: ۲۸۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 30 August 2016
جمعی از دهیاران و روسای شوراهای روستایی گلستان بر پیگیری مسائلی همچون فعال کردن اقتصاد روستاها، امنیت شغلی، توسعه گردشگری، ایجاد بازار فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی، تقویت توانمندی ها و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این مناطق تاکید کردند.

 آنان که در همایش توسعه اقتصادی روستاهای گلستان در گرگان حضور داشتند، همچنین بحث تامین سرمایه برای انجام فعالیت های اقتصادی، فعال نبودن سازمان های حمایت کننده و اخذ مجوز برای کسب و کارهای کوچک را از دیگر مشکلات خود بیان نمودند. 
استان گلستان واقع در شمال ایران حدود یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و یکهزار و هفت روستا زندگی می کنند، 
جمعیت روستایی گلستان افزون بر 879 هزار نفر هستند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند. 
به گزارش ایرنا دهیار روستای محمدآباد گرگان در این همایش گفت: دهیاران به عنوان سربازان سازندگی روستاها حقوق مناسبی ندارند و امنیت شغلی، مهمترین دغدغه آنان است. 
محمدعلی دیلمی افزود: هر برنامه ‎ریزی توسعه ای نیازمند شناخت جوامع روستایی است و در این راستا دهیاران کمک کننده هستند. 
وی همچنین نگاه دولت به روستاها را کاربردی و عملکردی بیان نمود و تصریح کرد: امروزه روستاهای ما در مسیر توسعه قرار گرفته اند و با وجود محدودیت های اعتباری ،خدمات خوبی از سوی دولت تدبیر و امید به مناطق روستایی ارایه می شود. 
دیلمی به واگذاری ماشین آلات به روستاها اشاره کرد و گفت: شناخت و پتانسیل ‎های روستاهای استان مساله مهمی در اقتصاد مقاومتی است و دولت باید از ظرفیت روستاها برای احیای اقتصاد ملی کمک بگیرد. 
به گفته وی، باید حمایت ویژه‎ ای از گردشگری روستایی ، توسعه بخش کشاورزی و تامین منابع مالی پایدار در روستاها انجام گیرد. 
وی، مشکل اصلی روستاییان را نداشتن بازار فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی دانست و یادآور شد: روستاها به تدریج دانش آموختگان دانشگاهی که بزرگترین سرمایه این مناطق است را با مهاجرت آنان به شهرها از دست می دهند. 
دیلمی بر پیگیری بیشتر طرح های هادی روستاها نیز تاکید کرد. 
قربان تاچ پوری یک بانوی کارآفرین و بافنده فرش در گلستان نیز گفت: شوراهای شهر و روستا برای تقویت توانمندی های روستاها برنامه داشته باشند. 
رییس شورای روستای قلی تپه بخش مرکزی گالیکش گفت: امروز روستاها به علت بسیاری از مشکلات از جمله نبود توجه و حمایت در حال خالی شدن از سکنه هستند. 
اسما میرشاهی افزود: البته امید داریم با رویکرد دولت یازدهم حال روستاها خوب شود که در سه سال اخیر گام های موثر و خوبی در این زمینه برداشته شده است. 
وی اظهار کرد: فعال کردن اقتصاد روستاها باعث خواهد شد تا اقتصاد کشور از تک محصولی بودن خارج شود و از سوی دیگر با توجه به امکانات روستاها باید در زمینه های گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات خانگی تدبیر لازم انجام شود. 
میرشاهی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک و زودبازده در روستاها، ضمن کاهش هزینه ها، ارزش افزوده را بیشتر کرده و اشتغالزایی در روستاها ایجاد می کند که این مهم باعث جلوگیری از مهاجرت به شهرها می شود. 
وی گفت: بانوان روستایی برای تامین و امرار معاش خانواده خود ، به مشاغل خانگی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند، اما نبود بازار عرضه و فروش این تولیدات باعث دلسردی آنان می شود که نیاز است مسوولان با کمی توجه به این مهم، فضا را برای عرضه خدمت آنان فراهم نمایند. 
رییس شورای یکی از روستاهای شرق گلستان با اشاره به بحث گردشگری و قرار داشتن استان در مسیر زائران امام رضا (ع) نیز گفت: توسعه گردشگری روستایی منبعی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای جوانان این منطقه است. 
وی همچنین دسترسی نداشتن به سرمایه، فراهم نبودن بازار عرضه کالا و خدمات، تغییر کاربری اراضی، فعال نبودن سازمان های حمایت کننده، پرداخت نشدن تسهیلات و مسیر طولانی اخذ مجوز برای کسب و کارهای کوچک را از جمله چالش ها و مشکلات در مسیر توسعه روستاها بیان کرد. 
او در ادامه تقویت نهاد شوراها، بازگشت اختیارات به این نهاد، توسعه بیمه تامین اجتماعی و تخصیص اعتبارات لازم به این مجموعه را خواستار شد. 
این همایش روز گذشته با حضور وزیر کشور و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در گرگان برگزار شد. 
تعداد روستاهای بالای 20 خانوار استان گلستان 918 روستا بوده که از این تعداد 903 روستا دارای شورای اسلامی است. 
همچنین از مجموع روستاهای گلستان 890 روستا دارای دهیاری بوده و طبق آمارها 98 درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش خدمات دهیاری ها هستند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار