در سال‎های اخیر کشاورزی گلستان با مشکلات عدیده‎ای مواجه شده است مشکلاتی که موجب کاهش بهره‎وری محصولات و زیان کشاورزان در این خطه شده است.
کد خبر: ۳۱۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 19 October 2016
در سال‎های اخیر کشاورزی گلستان با مشکلات عدیده‎ای مواجه شده است مشکلاتی که موجب کاهش بهره‎وری محصولات و زیان کشاورزان در این خطه شده است. در این میان یکی از مشکلات مهم در بخش کشاورزی،  فقدان نیروی کار متخصص و با مهارت است عاملی که گاه هزینه و ضرر زیادی را عاید کشاورز می‎کند. البته این مشکل با ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی قابل رفع است در واقع کاربرد ماشین در چرخه تولید موجب افزایش سرعت کار، کاهش هزینه‎های کارگری، اقتصادی نمودن تولید و افزایش بهره‎وری خواهد شد.

با این وجود در حالیکه گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود در سال‎های اخیر از قافله مکانیزاسیون عقب افتاد تا جایی که بنابر گزارش کارشناسان کشاورزی عمر مفید استفاده از ماشین آلات در گلستان بین 10 تا 13 سال است اما این آمار در کشور رقمی بین هفت تا 10 سال را دارد.

در چندسال گذشته با افزایش تحریم‎ها واردات ماشین آلات کشاورزی به کشور محدود  و از سویی تولیدات داخلی نیز پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی نبودند این عوامل نیز در کاهش مکانیزاسیون بخش کشاورزی تأثیرگذار بودند از این‌رو وزارت جهاد کشاورزی در بحث ارتقا وضع مکانیزاسیون خط اعتباری را جزو برنامه‎های خود قرار داد و به تقویت تولید داخلی پرداخت.

بی کیفیتی قطعات تراکتورهای داخلی و تعویض پس از خرید

اگرچه تقویت تولید داخلی می‎تواند از مشکلات زیادی در زمان تحریم‎ جلوگیری کند و از طرفی باعث افتخار و مباهات هر ایرانی است که از تولیدات داخلی کشورش استفاده کند اما در این میان نباید کیفیت تولیدات به فراموشی سپرده شود و تنها به فکر کمیت تولید بود. متأسفانه عدم توجه به کیفیت ادوات کشاورزی در تولید داخلی موجب نارضایتی و گلایه‎مندی کشاورزان گلستانی شده است.

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان با ابراز نارضایتی از قیمت بالای تراکتورهای داخلی اظهار کرد: جهاد کشاورزی برای خرید تراکتور ،کشاورزان را به بانک معرفی تا به آنها تسهیلاتی ارائه شود، اکثر کشاورزان استان خرده‎پا هستند و از وضعیت اقتصادی مناسب برخوردار نیستند با این حال برای توسعه کار خود حاضر هستند با قیمت بالایی نسبت به خرید ادوات کشاورزی اقدام کنند.

مهدی برزگر ادامه داد: گذشته از قیمت بالای تراکتورهای داخلی، این ادوات اصلا کیفیت ندارند در واقع به محض خرید، باید یکسری قطعات به دلیل عدم کیفیت تعویض شود که این امر، هزینه اضافی را بر دوش کشاورز می‎گذارد.

وی ادامه داد: یک کشاورز برای خرید تراکتور 60 میلیون تومان هزینه می‎کند بنابراین اگر مشکلی برای این وسیله ایجاد شد باید نمایندگی مجاز پاسخگو باشند متأسفانه نمایندگی‎های مجاز سرویس‌دهی مناسبی نمی‎دهند گویی گارانتی هیچ ارزشی ندارد.

این کشاورز گلستانی در ادامه خطاب به مسؤولان گفت: سؤال من از مسؤولان این است اگر قطعات کیفیت ندارد چرا بر روی تراکتور نصب می‎کنند چرا از ابتدا کارخانه قطعات با کیفیت نصب نمی‎‎کند؟ به دلیل محدود بودن تراکتورهای خارجی و قیمت بالای آن، کشاورزان مجبور به خرید تولید داخلی هستند در حال حاضر یک تراکتورسازی مشهور در کشور وجود دارد اما قرار نیست با هر کیفیت پایین محصولات خود را در بازار و به کشاورزان عرضه کند.

کیفیت ادوات کشاورزی افزایش می‎یابد

اگرچه کشاورزان گلستانی از کیفیت تراکتورهای داخلی ناراضی هستند اما رئیس اداره امور فناوری‎های مکانیزه جهاد کشاورزی استان معتقد است با برگزاری جلسات مختلف با مسؤولان تراکتورسازی مشکلات مربوط به کیفیت پاییین قطعات بسیار کم شده است.

در همین رابطه عیدمحمد فاروقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: با توجه به تحریم‎هایی که در سال‎های اخیر در کشور وجود داشت شاهد محدودیت در تولید و ادوات کشاورزی در کشور بودیم از این‌رو برای اینکه در نیروی محرکه کشاورزی خلأ نباشد تولید داخلی را افزایش دادیم البته بر روی کیفیت نیز کار شد با این وجود بعضا شاهد بودیم که تراکتورهایی دچار مشکل می‎شوند که نمایندگی‎های مجاز باید سرویس‎های لازم را ارائه دهند.

وی بیان کرد: تا یکسال قبل مشکلات در بخش کیفیت ادوات کشاورزی محسوس‎تر بود و کشاورزان زیادی به اداره مراجعه و نسبت به کیفیت ادوات اعلام نارضایتی می‎کردند بنابراین با توجه به شکایات کشاورزان در سال 1394 این موضوع پیگیری شد و گزارشی را مبنی بر شکایات کشاورزان به شرکت تراکتورسازی ابلاغ کردیم.

وی افزود: سال گذشته به اتفاق برخی مسؤولان جهاد کشاورزی استان بازدیدی از خط تولید شرکت تراکتورسازی تبریز انجام شد و مشکلات را به انها انتقال دادیم.

به گفته رئیس اداره امور فناوری‎های مکانیزه جهاد کشاورزی استان سال گذشته تیم فنی تراکتورسازی دایر شد و آنها نامه‎هایی که به عنوان مشکل ارسال شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا بعد از آن کیفیت افزایش یابد.

فاروقی با بیان اینکه در خلال انبوه هزاران تولید بعضا شاهد مشکلاتی هستیم در پایان خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر افزایش قیمت در تراکتورهای داخلی نداشتیم امیدواریم امسال شرکت تراکتورسازی به‌گونه‎ای عمل کند تا بهره‎برداران رضایت کامل را از ادوات داشته باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار