نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان:
آیت الله سید کاظم نورمفیدی، اظهار کرد: چند سال قبل به صورت الهام به ذهنم رسید که راهی پیش روی شعرای استان برای هدفمند شدن در زمینه شعر عاشورایی باز شود و امروز شاهد این مسیر هستیم و امیدواریم هرچه بیشتر و عمیق تر این مسیر ادامه پیدا کند.
کد خبر: ۳۳۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 27 November 2016
آیت الله سید کاظم نورمفیدی، شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از شاعران آئینی گلستان با عنوان نشست شعرخوانی «خط الموت» که همراه با رونمایی از کتاب «طوق مرگ» به همت موسسه فرهنگی میرداماد گرگان بود اظهار کرد: چند سال قبل به صورت الهام به ذهنم رسید که راهی پیش روی شعرای استان برای هدفمند شدن در زمینه شعر عاشورایی باز شود و امروز شاهد این مسیر هستیم و امیدواریم هرچه بیشتر و عمیق تر این مسیر ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر این که سیدالشهدا (ع)مانند زندگی در طول زمان جریان دارد، افزود: سیدالشهدا و عاشورا برای تاریخ نیست بلکه برای زندگی است و زندگی امروز و دیروز ندارد.

آیت الله نورمفیدی سیدالشهدا را الگوی جریان زندگی برای انسان ها دانست و با اشاره به اربعین حسینی، گفت: پیاده روی اربعین در تاریخ بی سابقه است و این حضور میلیونی تا به حال دیده نشده است.

وی ادامه داد: صهیونیست ها و شبکه های تبلیغاتی آن ها سعی کردند این اجتماع باشکوه را نمایش ندهند اما امام حسین (ع) و عاشورا مانند خورشید تابنده ای است که اگر پشت ابر هم باشد باز می تابد.

امام جمعه گرگان بیان کرد: امام حسین الگوی زندگی است و از گوشه گوشه زندگی او می توان برای خود درس بگیریم.

وی تصریح کرد: زندگی امام حسین (ع) از مسائل اخلاقی او تا مسائل انسانی پر از درس های زندگی است و امروز بیش از گذشته نیازمند ایشان هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه شعر را بهترین هنر برای پیام سیدالشهدا دانست و گفت: ظرفیت هایی که در شعر است، در سایر هنرها نیست و شاعر بهتر می تواند فضیلت های عاشورا را بیان کند.

وی دلیل مخالفت با برخی فیلم ها را ظرفیت محدود سینما در انعکاس فضایل امام حسین (ع) دانست و گفت: من هر دو فیلم محمد رسول الله را دیده و متاسفانه علی رغم تلاش های شده فقط ظاهر رسول اکرم (ص)را به نمایش گذاشتند و حقیقت رسول گرامی اسلام را نمایش ندادند.
 
شعر باید در دسته ها و عزاداری های ما ورود پیدا کند
 
آیت الله نورمفیدی با تاکید بر این که زبان شعر می تواند در همه عرصه ها وارد شود، بیان کرد: شعر ابعاد مختلف دارد که یک بعد آن تخصصی است و در محافل شعرا استفاده می شود، اما بعد دیگر آن عامه پسند است و برای همه قابل درک است.

وی ادامه داد: شعر باید در دسته ها و عزاداری های ما ورود پیدا کند، زیرا ما در عزاداری گرفتار شکل شده ایم و این یک آسیب است.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: اعتقادم این است که شعر باید به شکلی باشد که بتواند در دسته جات مردمی استفاده شود. اشعاری باید سروده شود که همه گیر باشد و در مسیر زندگی افراد وارد شود.

وی بیان کرد: در بین دستجات کشور، شهر یزد هم از نظر و ظاهر خوبی برخوردار است و هم شعرهای که سروده می شود بسیار قشنگ و پر مغز است.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که شعر باید در مسیر زندگی انسان ها تاثیربگذارد، گفت: شهید مطهری می گویند شخصیت های اسلام هر کدام کلید شخصیت خاص خود را دارند و اگر کسی به آن کلید دست یابد خطا نمی کند. کلید امام علی (ع) عدالت او و کلید امام حسین (ع) هم عزت او است. عزت یعنی روح صلابتی که شکسته نمی شود.

وی خواستار تامین نیازهای شعری مداحان در استان شد و گفت: اشعار استان باید هم در هیئت های استان و هم مداحان خارج استان استفاده شود.

در ادامه این جلسه، اسماعیل جاجرمی، رئیس انجمن شاعران آئینی استان با بیان این که اشعار شاعران گلستانی توسط مداحان مطرح کشوری تبدیل به نوحه شده است، گفت: در همایش شعر خوانی «خط الموت» تعداد زیادی اثر به دبیرخانه رسید که از میان آن ها 6 نفر توسط هیئت داوران انتخاب شدند.

سپس 4 نفر از 6 برگزیده این همایش شامل قاسم بای، خانم مینا سراوانی، خانم ندبه محمد و آقای رضا نودهی به شعرخوانی در محضر نماینده ولی فقیه در استان گلستان پرداختند.

احمد خواجه نژاد مدیرموسسه فرهنگی میرداماد هم در این نشست گفت: با تاکید حضرت آیت الله نورمفیدی، تصمیم گرفته شد اشعار شعرا به سمت آئینی برود و محتوا از کلام معصومین (ع)به خصوص خطبه های امام حسین(ع) باشد.

وی افزود: امسال تصمیم گرفته شد از خطبه معروف امام حسین با نام «خط الموت» که در مکه خوانده شده بود، به صورت جزوه ای به شعرای استان فراخوان داده شد تا هم با محتوای خطبه آشنا شوند و هم این خطبه تبدیل به شعر شود.

خواجه نژاد اضافه کرد: حدود 80 اثر به دبیرخانه ارسال شد که حدود 50 اثر مرتبط با فراخوان بود. این اثار در کتابی با عنوان «طوق مرگ» گردآوری شد و در این جلسه از آن رونمایی شد.
وی بیان کرد: به 6 اثر که توسط هیئت داوران انتخاب شد جوایزی اهدا شد.

گفتنی است در ابتدای این نشست از کتاب «طوق مرگ» برگزیده اشعار متناسب با خطبه خط الموت رونمایی شد. همچنین یکی از شاعران با اهداء هدیه و سرودن قطعه شعری در وصف آیت الله نورمفیدی از حمایت های وی تشکر کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار