مدیرکل بهزیستی استان گلستان:
مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ معلول گلستانی در نوبت دریافت مستمری هستند، گفت: در حال حاضر ماهیانه ۴۵۰ میلیون تومان مستمری به معلولان استان پرداخت می شود.
کد خبر: ۳۳۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 03 December 2016
مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ معلول گلستانی در نوبت دریافت مستمری هستند، گفت: در حال حاضر ماهیانه ۴۵۰ میلیون تومان مستمری به معلولان استان پرداخت می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم غفاری ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که با نیم ساعت تاخیر برگزار شد، گفت: سوم دسامبر روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده تا در این روز یادآوری شود تا اقدامات مناسب برای این قشر از جامعه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در گلستان وجود بین ۴۸ تا ۵۰ هزار معلول ثبت شده است که با خانواده آن‌ها جمعیت ۱۰۵ هزار نفری را شامل می‌شود، افزود: این تعداد معلول حدود دو و نیم درصد جمعیت گلستان را تشکیل می‌دهند که استان گلستان در زمینه تعداد معلولان به نسبت جمعیت یک درصد از میانگین کشوری جلوتر است.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان به نسبت جمعیت رتبه ۲۲ کشور است اما به لحاظ ثبت معلولان در سامانه کشوری رتبه هفت را داراست که کاهش معلولان نیازمند تلاش بیشتر دستگاه‌های مرتبط است.

غفاری افزود: بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر در نوبت بهره مندی از مستمری ماهانه بهزیستی هستند و ما در حال حاضر ماهیانه ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان مستمری به معلولان استان پرداخت می‌کنیم.

وی در رابطه با توانمندسازی دانش و سطح سواد معلولان گفت: از سال ۹۴ شهریه دانشگاهی تمام معلولان دانشجو پرداخت‌شده و در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۵، ۱۱۳ دانشجو از این خدمات بهره بردند و در سال تحصیلی جدید تعدادشان به ۳۰۳ نفر افزایش یافته است.

غفاری افزود: یک هزار و ۷۶۶ دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف از خدمات کمک‌هزینه تحصیلی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان از وجود ۶۲ مرکز نگهداری معلولان در استان خبر داد و گفت: حدود سه هزار نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند که حدود ۳۷۰ نفر از آن‌ها مجهول‌الهویه هستند.

هزینه ۳۵ میلیون تومانی کاشت حلزون گوش

غفاری گفت: از آنجایی که ریاست سازمان بهزیستی توجه ویژه‌ای به پیشگیری از معلولیت دارد یکی از اقدامات انجام‌شده در راستای کاهش شنوایی بحث کاشت حلزون بوده است.

وی تصریح کرد: هرچه مشکل شنوایی در سنین پایین تر تشخیص داده شود و عمل کاشت حلزون هم زودتر انجام شود ما در سال‌های بعد زبانی تحت عنوان زبان اشاره نخواهیم داشت.

غفاری در رابطه با هزینه کاشت حلزون اظهار کرد: هزینه کاشت حلزون ۳۵ میلیون تومان است که خانواده بیمار تنها سه میلیون تومان آن را می‌پردازند و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه ۲۶ مجتمع خدماتی بهزیستی غیردولتی در استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۱۰۰ درصد روستاهای گلستان تحت پوشش خدمات cbr قرار دارند و در واقع کاری که انجام می‌شود این است که بعد از شناسایی معلولان در سطح روستا، ارائه خدمات مانند فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و ...در همان مکان انجام می‌شود.

غفاری گفت: امیدواریم این CBR روستایی به شهری تبدیل شود گرچه در حال حاضر خدمات به معلولان ضایع نخاعی در حال انجام است و ۵۲۶ ضایع نخاعی از صد در صد خدمات بهزیستی برخوردارند.

وی افزود: این افراد بر اساس نوع و شدت ضایعه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه دریافت می کنند و ما از شرکت‌های بیمه تقاضا داریم در حل مشکلات افراد ضایع نخاعی که عمدتاً در تصادف رانندگی به این مشکل رو به رو شده‌اند با بهزیستی در این مسئولیت اجتماعی همراهی داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان افزود: در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات توان‌بخشی خریداری شده است، در سه ماه گذشته هم حدود ۳۰۰ میلیون تجهیزات خریداری‌شده و این مبلغ تا پایان سال افزایش می‌یابد.

با ایده آل های مناسب سازی شهری برای معلولان فاصله داریم

غفاری در رابطه با بحث مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان گفت: ما از استانداری و شهرداری انتظار داریم با جدیت این بحث را ادامه دهند شاید از این حیث با ایده آل خیلی فاصله داشته باشیم اما اگر بخواهیم با پنج سال پیش این وضعیت را مقایسه کنیم باید بگویم رشد خوبی نسبت به گذشته داشته‌ایم.

غفاری گفت: در سطح استان ۱۲۹ خانواده دارای دو معلول به بالا هستند و در زمینه تهیه مسکن این افراد تمهیداتی در نظر گرفته شده است به طور مثال به افراد ساکن روستا وام ۱۸ میلیون تومانی بلاعوض و به معلولان شهرنشین وام ۳۰ میلیون تومانی بلاعوض برای تهیه مسکن در اختیارشان قرارمی گیرد.

در ادامه معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان گلستان از مناسب‌سازی ادارات و منازل مسکونی برای معلولان خبر داد و گفت: در سال گذشته برای ۵۰ معلول و در سال جاری برای ۱۵۰ معلول مناسب‌سازی منزل را انجام داده‌ایم.

کمال سلمانی اظهار کرد: رویکرد ما طی سال‌های گذشته به این شکل بوده است که مراکز شبانه تبدیل به مراکز روزانه و بعد از آن تبدیل به مراکز سیار برای ارائه خدمت شوند که خوشبختانه به این هدف رسیده‌ایم.

سلمانی افزود: در حال حاضر در حال آموزش اعضای خانواده معلولان هستیم تا با دریافت مستمری به معلول خود خدمات ارائه کنند و از سه هفته دیگر ۳۰ خانواده در سطح شهرستان این کار را انجام می‌دهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار