مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مهارت پخت نان الزویی شهرستان گالیکش در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۳۵۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 05 January 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مهارت پخت نان الزویی شهرستان گالیکش در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

مهندس ابراهیم کریمی با اعلام این خبر تشریح کرد: نان َﺍﻟزویی از جمله نان های سنتی شهرستان گالیکش از جمله روستای فارسیان فرنگ  است که جهت مصارف روزانه یا پذیرایی از میهمانان در فصل بهارپخته می شود و علت آن به این خاطر است که َﺍﻟزو تنها در ماه­های فروردین و اردیبهشت در نقاط جنگلی این منطقه می­روید.

وی افزود: الزو گیاهی است شبیه پیاز با دانه ها و گل سفید رنگ، سرشار از کلسیم و ویتامین که به صورت خودرو در رشته کوه های البرز در فصل بهار می روید.

کریمی ادامه داد: این نان از گذشته تا به امروز بصورت کاملاً سنتی تهیه و جهت مصارف روزانه یا پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می­گرفت و گاهاً زنان روستا اقدام به پخت نان­های سنتی بصورت گروهی و با همکاری فامیل مخصوصاً همسایه ­ها می­کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: فن پخت نان الزویی شهرستان گالیکش با هدف حفظ و تکریم آیین گذشتگان و با توجه به درخطر بودن شیوه پخت و رویکرد مردم در تهیه نان ماشینی و صنعتی به عنوان یک اثر میراث ناملموسارزشمند توسط دفتر ثبت آثار استان ،  پرونده ثبت تهیه که این پرونده در جلسه ششم دیماه سال جاری شورای عالی ثبت و تعیین حریم کشور که با دستور کار پرونده های میراث ناملموس تشکیل جلسه داده بود به عنوان یک مهارت آیینی در شیوه طبخ نان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت گردید .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار