به یاد امام جمعه فقید اهل سنت بندرترکمن
این عالم دینی به عنوان امام جمعه اهل سنت بندرترکمن، مدیر و مدرس حوزه علمیه قبا بندر ترکمن و بعنوان اولین مفسر قرآن کریم به زبان ترکمنی در خدمت مومنان این دیار محسوب می گردید.
کد خبر: ۳۶۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 15 January 2017
زندگی نامه استاد حاجی محمد آخوند عابدی کر

این عالم دینی به عنوان امام جمعه اهل سنت بندرترکمن، مدیر و مدرس حوزه علمیه قبا بندر ترکمن و بعنوان اولین مفسر قرآن کریم به زبان ترکمنی در خدمت مومنان این دیار محسوب می گردید.

وی یکی از روحانیون و شخصیت های برجسته و معروف اهل سنت ترکمن محسوب می شد.

نگاهی به زندگی نامه استاد حاجی محمد آخوند عابدی کر

استاد عابدی کر تحصیلات اولیه خود را در مدرسه دینی هجو آخوند طلابي در گمیشان گذراند و سپس به گلیداغ رفت و از محضر استاد استاد عبدالقادر آخوند داغستاني و ابراهيم آخوند داغستاني فیض برد.

وی در کنار فعالیت های دینی خود، به مدت 13 سال به عنوان معلم در روستای صحنه مشغول تدریس شد و بعد برای تکمیل تحصیلات خود به تهران و در مدرسه سپهسالار سابق و شهید مطهری کنونی درس خواند و فارغ التحصیل گردید.

وی از سال 1360 به عنوان امام جمعه بندرترکمن منصوب شد و در سال 1368 نیز حوزه علميه قبا شهرستان بندر ترکمن را تاسیس نمود و تاکنون نیز بعنوان امام جمعه بندرترکمن در این سمت در خدمت مومنان این دیار بود.

استاد عابدی کر سالها به عنوان مفسر قرآن کریم با بخش دینی برنامه ترکمنی صداوسیمای گلستان نیز همکاری داشت.

وی از سال 1338 دربرنامه ای که از رادیو گرگان پخش می شد تفسیر قرآن می کرد.

در سال 1349 مردم ترکمنستان از آن مرحوم خواستند تا برایشان احکام بگوید. به همین خاطر ایشان تفسیر قرآن را از همان جا شروع کرد و به مدت 31 سال طول کشید.(1349تا1380) و تا به امروز هم 7 بار تجدید چاپ شده است.

این فرهنگی بازنشسته، مسلط به زبان هاي عربي، انگليسي، ترکي و ترکمني بود و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدرسي منقول  بوده است و تفسیر چهار جلدی قرآن کریم وی به زبان ترکمني مشهور به تفسير عابدي هم اکنون مورد استفاده اکثر اهل سنت و ترکمن های ایران و سایر کشور های دنیا است .

وی برای این که این تفسیر مورد استفاده مردم ترکمنستان و ترکمن های چین، پاکستان، افغانستان و ترکیه و مکه و مدینه قرار بگیرد آن را به زبان ترکمنی به نگارش در آورد. این تفسیر به همه ی این کشورها فرستاده شده است.

این استاد برجسته دانشگاه، یکی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات سرشناس اهل سنت ترکمن استان گلستان بوده است که به مدت چهار سال در  دانشگاه جامعه المصطفی(ص)، تفسير و فقه تدریس می کرد که سخنرانی ها و پژوهش های وی در در زمینه های علوم دینی و قرآنی شهرت زیادی دارد.

یاد آور می شود، استاد حاجی محمد آخوند عابدى کر فرزند سید قلی در سال 6/11/1305 در گمیشان به دنیا آمد و دو دوره عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور بود وهمچنین به عنوان مشاور عالي دبير شوراي عالي مدارس علوم ديني اهل سنت منصوب شد ایشان بیش از 90 سال سن داشت و چندی پیش نیز به علت عارضه قلبی در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان بستری شده بود و در روز شنبه 25 دی ماه 95 دعوت حق را لبیک گفت.

روحش شاد یادش گرامی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار