رئیس جهاد کشاورزی گلستان:
رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: مخازن تجدید پذیر آب های زیرزمینی گلستان در شرایط بحرانی است.
کد خبر: ۳۶۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸ 16 January 2017
رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: مخازن تجدید پذیر آب های زیرزمینی گلستان در شرایط بحرانی است.
به گزارش خبرنگار مهر، مختار مهاجر ظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان در راستای توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی که در گرگان برگزار شد، گفت: بحث گلخانه و ضرورت توجه به آن امروزه بر همه واضح بوده و بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: زمانی استان گلستان به مخازن آب‌های زیرزمینی تجدید پذیر خود می‌بالید اما امروز این مخازن در شرایط بحرانی قرار دارد.

مهاجر اظهار کرد: اگر نتوانیم در این شرایط بحرانی استفاده از آب را مدیریت کنیم، توان بهره‌برداری ما به سمت صفر سوق پیدا می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در بازار بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید تولیدات دائمی را در برنامه خود بگنجانیم، گفت: بازار بین‌المللی منتظر مازاد بازار مصرفی ما نمی‌ماند بلکه باید نیاز به تولید را بر اساس جامعه مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته نخست جنس را می‌فروشند سپس تولید را آغاز می‌کنند و از آنجایی که قرار است کار واحدی انجام دهند دستگاه های مرتبط تصمیمات جداگانه‌ای نمی‌گیرند.

مهاجر گفت: باید قبول کنیم زمانی که می‌خواهیم کاری را به انجام برسانیم خود را حلقه‌ای از زنجیره انجام آن کار بدانیم و به بیان دیگر منافع خود را در گرو زنجیر بدانیم.

ضرورت اجرای علمی کارها در بخش کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اجرای علمی کارها در بخش کشاورزی اظهار کرد: ما شاهدیم میوه هلوی سایر کشورها تا به ایران برسد حدود ۱۰ روز زمان می‌برد و بعد از ۱۰ روز سالم است و ماندگاری دارد اما هلوی تولید داخل بعد از یک روز نرم می‌شود و آب می‌اندازد.

مهاجر گفت: در بحث مرکبات واقعیتی که وجود دارد این است که یا باید تولید گلخانه‌ای داشته باشیم و یا پایه مرکباتمان را قوی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تنوع تولیدات در بخش مرکبات داشته باشیم باید به سمت کشت گلخانه‌ای برویم همان طور که دنیا به این سمت حرکت کرده و موفق است.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در بحث الگوی کشت استان کشت مرکبات دیده نشده است، گفت: چون مردم به این سمت حرکت کرده‌اند ما هم شرایط را برایشان فراهم می‌کنیم.

مهاجر افزود: اگر کشت گلخانه‌ای همراه با اصول علمی باشد بازگشت سرمایه در آن سه ساله است.

وی در رابطه با گیاهان دارویی گفت: استان گلستان پتانسیل بالایی در زمینه کشت گیاهان دارویی دارد و حتی به پیشنهاد معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی می‌توانیم برای جلوگیری از ورود ریز گردها از برخی از گیاهان از جمله گیاه خارشتر استفاده کنیم.

مهاجر با بیان اینکه ۲۱ نمونه گیاه دارویی برای کشت در استان انتخاب شده است، افزود: ورود به بحث کشت گیاهان دارویی فرصت شغلی مناسبی را پدید می‌آورد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تشکیل گلخانه باید از دل اتاق بازرگانی بیرون بیاید، گفت: بازرگانان بگویند دقیقاً چه نیازهایی دارند و چه چیزی می‌خواهند تا به این ترتیب بتوان مسیر توسعه گلخانه را پیدا کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار