دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان:
دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان اعلام كرد: در سال جاري 13 قرارداد كاري جهت احيا و بهسازي بافت هاي تاريخي گرگان به ارزش 16.5 ميليارد ريال منعقد شده است.
کد خبر: ۳۷۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱ 13 February 2017
 دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان اعلام كرد: در سال جاري 13 قرارداد كاري جهت احيا و بهسازي بافت هاي تاريخي گرگان به ارزش 16.5 ميليارد ريال منعقد شده است.

مهندس "ابراهيم مبارك قدم" اين پروژه ها را شامل احياء و بهسازي چهار تكيه در محله پاسرو، سه تكيه در محله سرچشمه، دو   تكيه محله دربنو، دو تكيه در محله سبزه مشهد و دو تكيه محله دوشنبه اي گرگان بيان كرد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان گفت: اين قراردادها به همراه برآورد تمامي پروژه ها، استعلام از پيمانكاران ذيصلاح و برگزاري مناقصه، در تير ماه سال جاري توسط اداره كل راه و شهرسازي و شركت عمران و بهسازي شهري ايران انجام شده است.

مبارك قدم با اشاره به تفاهم نامه چهارجانبه ميان اداره كل راه و شهرسازي، استانداري، اداره كل ميراث فرهنگي و شهرداري گرگان در ارديبهشت ماه سال جاري در راستاي احياي گذرهاي فرهنگي تاريخي گرگان، افزود: احيا و بهسازي 9 تكيه در محلات پاسرو،سرچشمه و سبزه مشهد با مبلغ حدود 11 ميليارد ريال در راستاي محور اولويت اول و پنج تكيه در محلات دربنو و دوشنبه اي با مبلغي در حدود حدود 5/5 ميلياردريال در راستاي محور اولويت دوم اين تفاهم نامه منعقد شده است.

وي، هدف از احيا و بهسازي اين تكايا را، حفاظت از ارزش های کالبدی و غیر کالبدی موجود و ارتقای کیفیت همه جانبه آن از طريق خوانا سازی عناصر با ارزش در گذر تاریخی- فرهنگی، رفع خطر، استحکام بخشی و مرمت عناصر کالبدی پیرامونی، توانمند سازی عناصر بافت در مسیر وپیرامون گذر در جهت ارتقای کیفیت زندگی در بافت بيان كرد.

مبارك قدم افزود: اعطای کاربری جدید به ابنیه ارزشمند متناسب با افق گذر تاریخی- فرهنگی و به روز رسانی تمامی مولفه های حیات شهری در تمامی ساحت های کالبدی نيز جزو روش هاي ديگر حفاظت از اين ارزش ها  خواهند بود.

اين مقام مسوول در گلستان با اشاره به اينكه بازآفريني و برگرداندن حيات شهري به بافت هاي تاريخي در هر شهري مختص همان شهر و با توجه به پتانسيل هاي موجود در آن  مي باشد، افزود: بايد موتور محرك بازآفريني شناسايي و برنامه ها در آن راستا تنظيم شود.

به گفته مبارك قدم، در شهر گرگان سيستم معماري مبتني بر محلات مستقلي است كه هر محله داراي مركز محله و مركز محلات مبتني بر تكاياست و ساختار هندسي، كالبدي و هويتي محلات نيز بر مبناي تكاياست و همچنين تكاياي شهر گرگان در همه ايام سال نيز فعال مي باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار