مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: رویداد فرهنگی نوروزگاه با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ های بومی اقوام در استان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 05 March 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: رویداد فرهنگی نوروزگاه با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ های بومی اقوام در استان برگزار خواهد شد.

مهندس ابراهیم کریمی با اعلام این خبر تشریح کرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه گلستان در نوروز 1396 با هدف آگاهی افزایی، حفاظت و احیای فرهنگ و آداب و رسوم سنتی نوروز در حوزه فرهنگی اقوام رنگارنگ استان برگزار خواهد شد.

 وی افزود: با توجه به ثبت جهانی نوروز در فهرست آثار ناملموس یونسکو و لزوم پاسداری از این اثر ارزشمند تلاش داریم تا این رویداد فرهنگی را گسترده تر از سال گذشته و با کیفیتی متفاوت برگزار کنیم.

 کریمی خبر داد: در این راستا نوروزگاه 1396 در سه شهرستان، گنبد، آق قلا و گرگان برگزار می شود.

 وی همچنین با اشاره به آنکه <<نوروز متفاوت >> شعار گردشگری امسال است که توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای نوروز در نظر گرفته شده و این اداره کل خدمات متعددی را در این ایام خواهد داشت گفت : با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط ستاد فرهنگی نوروزگاه، دراین ایام در شهرستان های مذکور به ارایه برنامه های نمایشی - آیینی پیشواز نوروز، ادبیات شفاهی، بازی ها و آداب آموزشی فرهنگی، سفره های نوروزی و غذاهای نوروزی در حوزه نوروز ایرانی اقوام، معرفی آثار ثبت شده میراث ناملموس مرتبط با نوروز، معرفی پتانسیل های صنایع دستی و گردشگری پرداخته خواهد شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: برپایی جشنواره و نمایشگاه های صنایع دستی و فروش محصولات سوغات، برپایی جشن های مفرح نوروزی از دیگر برنامه های اجرایی در این ایام می باشد.

 وی اشاره کرد: جامعه هدف این طرح در مرحله اول مردم بومی استان و در مرحله بعد گردشگرانی هستند که در ایام نوروز به شهرستان های استان سفر می کنند.

 ابراهیم کریمی افزود: همچنین با همکاری دهیاران روستاها در ورودی و خروجی استان داشته های تاریخی و سنتی گلستان در زمینه های کلبه های روستایی، پخت و پز، برنامه های آیینی و سوغات به نمایش گذاشته خواهد شد.

 وی همچنین افزود:در ایام نوروز اتوبوس های گردشگری در دو شهرستان گرگان و گنبد کاووس فعال وبه گردشگران جهت بازدید از موزه ها و مراکز گردشگری خدمات رسانی خواهند کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح نوروزگاه بتوان نقش موثری در شناسایی و معرفی میراث معنوی نوروز و آداب و سنن اقوام استان گلستان، نگارستان ایران برداشت.

 لازم بذکر است طرح نوروزگاه در سال 1395 برای نخستین بار در استان گلستان و یازده استان دیگر به صورت موفق برگزار و امسال به صورت متمرکز در همه استان های کشور برگزار خواهد شد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار