امام جمعه گنبدکاووس:
امام جمعه گنبدکاووس گفت: آستان امامزاده یحیی بن زید(ع) در این شهرستان، ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی منطقه آسیای میانه را با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران با این کشورها، دارد.
کد خبر: ۳۹۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 14 March 2017
 امام جمعه گنبدکاووس گفت: آستان امامزاده یحیی بن زید(ع) در این شهرستان، ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی منطقه آسیای میانه را با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران با این کشورها، دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی دوشنبه شب در آخرین جلسه ستاد نمازجمعه این شهرستان که در مجل امامزاده یحیی بن زید(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آستان مقدس این امامزاده که مورد احترام شیعه و اهل سنت منطقه است، ظرفیت های زیادی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی دارد.

وی، ایجاد مجتمع فرهنگی و آموزشی یا راه اندازی شعبه ای از دانشگاه رضوی، احداث حوزه علمیه، ساخت مهمانسرا و سالن های برگزاری مجالس دینی را از نیازها برای تبدیل این امامزاده به قطب فرهنگی آسیای میانه بیان کرد و گفت: با انجام این امور که می توان از ظرفیت نیکوکاران نیز استفاده کرد، این امامزاده به یکی از قطب های فرهنگی مهم کشور و نیز کشورهای آسیای میانه تبدیل می شود.

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: تولیت آستان این امامزاده با برگزاری آئین های مناسبت های مختلف فرهنگی و دینی، آن را به مردم ایران و کشورهای مسلمان منطقه بیشتر معرفی کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری نخستین کنگره بین المللی امامزاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس در سال آینده، نقطه عطفی در معرفی بیشتر این امامزاده است که برای تحقق این مهم باید اقدامات عمرانی و فرهنگی لازم در این مجموعه زیارتی انجام شود. 

در این مراسم حجت الاسلام نصرت الله جعفری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده فرهنگی و عمرانی در آستان امامزاده یحیی بن زید(ع) این شهرستان ارائه داد و گفت: طرح آرامش بهاری و مراسم تحویل سال نو همچون سال های قبل درمحل امامزاده برگزار می شود.

امامزاده یحیی بن زید، نوه امام سجاد (ع) است، از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(س) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زوار و مسافران سراسر کشور است، دارای 23 هزارو 150 مترمربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن نیز حدود یکصد زائر سرا وجود دارد.

این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه ای وسیع و رواق آیینه کاری شده است و در خارج از محوطه آن نیز پارکینگ وسیع و بازارچه ای از صنایع دستی و مواد خوراکی وجود دارد.

وجود محراب گچ بری شده از دوره سلجوقی درجوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه های این مکان مقدس است.

گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید(ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود درخراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه گردید.

والی خراسان(نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شد و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساند.

شهرستان 380 هزار نفری گنبدکاووس در شرق گلستان و درفاصله 90 کیلومتری مرکز این استان واقع است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار