مدیر کل تعاون، کار گلستان:
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: هدف اصلی از اجرای طرح روستای بدون بیکار توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت های محلی است.
کد خبر: ۴۴۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 18 June 2017
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: هدف اصلی از اجرای طرح روستای بدون بیکار توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت های محلی است.

دکتر سعید مازندرانی در جلسه هم اندیشی که با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‎های اجرایی استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: باید در سایه همفکری و همگرایی در راستای تحقق مطالبات مردم گام برداریم؛ مشکل اشتغال تنها مربوط به استان و یا کشور ما نیست بلکه این موضوع یک مشکل جهانی مخصوصا در منطقه خاورمیانه است. 

وی با تاکید بر اینکه بیکاری مطلق یا اشتغال مطلق معنی‎دار نیست، افزود: در هیچ جای جهان بیکاری صفر وجود ندارد بنابراین باید تلاش کرد تا بستر مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مختلف به ویژه در روستاها ایجاد شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تاکید بر اینکه باید به یک هم فکری و هم نوایی در این موضوع برسیم، گفت: ما اگر بخواهیم می توانیم شعاری عمل کنیم و روستاهایی که وضعیت خوبی را دارند انتخاب کنیم و از مدتی ادعا کنیم که کار عملی شده است، اما ما با این کار به هدف اصلی خود دست نمی یابیم. هدف اصلی از اجرای طرح روستای بدون بیکار باید توانمند سازی جوامع و تشکل ها محلی و جلب مشارکت های محلی باشد.

وی تصریح کرد: تنها راهکار برون‎رفت از وضعیت موجود این است که ایجاد تحرک بین جوامع محلی و تشکل‎های مختلف به وجود آید تا اینها به خودشان آیند و از ظرفیت‎های موجود استفاده کنند.

مازندرانی با اشاره به اینکه باید پایه توانمندی روستاهای استان احصاء و شناسایی شوند، ابراز کرد: پایه اصلی ظرفیت روستاها در بخش‎های مختلف کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و ... باید شناسایی شود و در کنار آن از افراد حمایت کرد، بخش تعاون در روستاها باید فعال شوند، در دهیاری‎ها کارهای خوبی انجام گرفته و در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه در این کار نیاز به مشاوره داریم، افزود: در این راستا می توانیم از ظرفیت مرکز مشاوره کارآفرینی، کانون کار آفرینان و نظام های مهندسی مختلف استان بهره ببریم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تاکید بر اینکه هدف ما در این اشتغال ها باید اشتغال پایدار باشد، گفت: اجرای طرح روستای بدون بیکار باید با در نظر گرفتن توسعه پایدار، منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی باشد.

وی ادامه داد: ممکن است گردشگری را در روستایی باب کنیم و اما بعد از مدتی نه تنها توسعه گردشگری نکرده ایم، بلکه منابع طبیعی، محیط اکوسیستم و مسائل فرهنگی را در آن منطقه از بین بردیم.

مازندرانی تقویت صندوق های خرد در روستاها را با اهمیت دانست و افزود: در روستاها افرادی به صورت خودجوش کارهای مالی انجام می دهند که باید آنها را شناسایی کرد و در جهت تقویتشان گام برداشت.

وی بر توجه به بازارچه های محلی و پیگیری صادرات کالا به استانها و کشورهای همجوار تاکید کرد و گفت: نیاز است اتاق بازرگانی استان در این زمینه فعال شود. متاسفانه بخش مهمی از ضعف ما، فروش تولیدات روستایی است.

مدیرکل تعاون، کار و ر فاه اجتماعی گلستان بر لزوم سرلوحه قرار دادن شاخص‎های علمی تاکید و خاطرنشان کرد: در کنار این موضوعات باید مسائل فرهنگی و اجتماعی را در نظر بگیریم، حاشیه‎نشینی و مهاجرت معکوس را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه موازی‎کاری در اجرای طرح روستای بدون بیکار نتیجه‎بخش نخواهد بود، تاکید کرد: قبل از اینکه هر دستگاهی به مسیر خودش برود باید اهداف‎مان را متمرکز کنیم تا بعدا اختلاف ایجاد نشود و در قالب مرامنامه در راستای یک هدف گام برداریم.

مازندرانی در پایان با بیان اینکه اجرای این طرح به معنای فراموش شدن روستاهای دیگر استان نیست، اظهار کرد: وظیفه ما همچنان در قبال تمامی روستاها، شهرها و مردم استان پابرجا است. ما می خواهیم اینها را به عنوان پایلوت در نظر بگیریم و نتیجه اقدامات انجام شده را در صورت مثبت بودن به مناطق دیگر استان تعمیم دهیم و در صورت منفی بودن، ضعف را برطرف کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار