مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در برنامه روزنه؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: کشاورزان 50 درصد کشت خود با آب سطحی را در تابستان کاهش دهند تا دچار خسران نشوند.
کد خبر: ۴۵۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 12 July 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: کشاورزان 50 درصد کشت خود با آب سطحی را در تابستان کاهش دهند تا دچار خسران نشوند.

علی نظری اظهار کرد: به دلیل کاهش 37 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و در نتیجه کاهش رواناب رودخانه ها و همچنین کاهش ذخایر سدها وضعیت منابع آبی ما در سال جاری مطلوب نیست و کشاورزان می بایست سطح زیر کشت خود را در تابستان کاهش دهند تا با خسران کمتری رو به رو شوند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان 343 میلی متر باران باریده است واین در حالی است که در سال گذشته تا مقطع کنونی 542 میلی متر و متوسط دراز مدت نیز 426 میلی متر بوده است و این امر نشان از کاهش 37 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و 19 درصدی نسبت به دراز مدت دارد.

مهندس نظری افزود: همچنین آب پشت سدهای استان در حال حاضر 66 میلیون متر مکعب معادل 24 درصد حجم مخازن سدهاست که در همین مقطع در سال گذشته 66 درصد حجم مخازن سدهای استان پر بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی با کاهش رواناب رودخانه های استان رو به رو هستیم و در حال حاضر در رودخانه زرین گل کاهش 30 درصدی نسبت به سال گذشته و 58 درصدی نسبت به دراز مدت، در رودخانه گرمابدشت کاهش 50 درصدی نسبت به سال گذشته و 70 درصدی نسبت به دراز مدت در رودخانه قره سو کاهش 62 درصدی نسبت به سال گذشته و 76 درصدی نسبت به دراز مدت و در رودخانه گرگان رود کاهش 40 درصدی نسبت به سال گذشته و 69 درصدی نسبت به دراز مدت را شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه سرانه مصرفی آب استان نسبت به کشور کمتر است، گفت: در کشور 86 ودر استان 76 درصد آب تجدید پذیر استان مصرف می شود و ما باید به سمتی برویم که استفاده از آب تجدید پذیر به 60 درصد کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان پتانسیل آبی استان گفت: 2 میلیارد و485 میلیون متر مکعب حجم ذخایر منابع آبی استان در شرایط نرمال است و متاسفانه در بهره برداری از آب های زیرزمینی از خطوط قرمز عبور کرده ایم و بالای 90 درصد این ذخایر استفاده می شود. در آب سطحی نیز با احداث سد ها و کانال و 72 درصد آب سطحی استان مهار شده است و تلاش داریم با ادامه سدسازی طبق مطالعات، مابقی آب های سطحی استان نیز مهار شده و فشار بر آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

مهندس نظری تصریح کرد: سه سد نرماب، چایلی و آقدکش در استان در حال ساخت است و بزرگترین سد استان یعنی نرماب با حجم تنظمی 190 میلیون متر مکعب در صورت تامین اعتبار در سال 97 به بهره برداری می رسد. سدنرماب آبرسانی به چهار شهر و 130 روستا و از ماده 56 در استان در حال اجراست.

وی افزود: مطالعات سه سد جدید شصت کلاته، قره چای رامیان و.... و همچنین در راستای زهکشی اراضی الویت دار استان از 28 هزار هکتار اجرای طرح  زهکشی 18 هزار هکتار اراضی شمال استان را طی دو قرارداد نیز در دست اقدام داریم.

مهندس نظری با بیان اینکه باید به ویژه برای استفاده از آب شرب به سمت استفاده از آب سطحی رفت، گفت: هم اکنون با تقاضای اضافه و کمبود آّب رو به رو هستیم و باید در این مقطع مدیریت عرضه و تقاضا را با هم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید برای مدیریت مصرف در بخش آب به سمت استفاده از آب نامتعارف، شیرین سازی آب دریا و ... برویم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه تصریح کرد: استفاده از کانال های بتونی برای انتقال آب از محل استحصال تا محل مصرف، حفر نکردن چاه های غیر مجاز و استفاده از چاه مطابق پروانه حفر، عدم کشت های پر آب طلب مانند شالی و نصب منصوبات کنترل برداشت آب مانند کنتور هوشمند می تواند در صیانت بیشتر از منابع آبی استان و کاهش مصرف موثر باشد.

مهندس نظری بیان کرد: در سال گذشته اطلاع رسانی و صدور اخطاریه به مردم برای جلوگیری از کشت های پر آّب طلب مانند شالی داده شد چرا که محصولی مانند شالی بهره وری مناسبی از آب ندارد و مصرف بسیار بالایی دارد.

همچنین حفر چاه های غیر مجاز موجب برداشت های اضافه از آب های زیرزمینی شده است و در نتیجه خشک شدن قنات های استان نیز متاثر از همین موضوع است و در واقع آنچه ما باید در آینده داشته باشیم در حال حاضر با این نوع مصرف کردن از دست می دهیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه گفت: طی سال گذشته 25 درصد چاه هایی که به ما مراجعه شده است یا نیاز به لایروبی یا کف شکنی و یا حفر چاه به جای چاه بود که این نشان از برداشت های بیش از حد از آب زیرزمینی است. ادامه این روند می تواند منجر به تداخل آب شور و شیرین  و در نتیجه شور شدن خاک و بیابان زایی خاک را به همراه داشته باشد و این اصلا مطلوب نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار