مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد:
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان امروز یکم مرداد ماه 1396 خبر داد: پل تاریخی آق قلا با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی مرمت و بازسازی می شود.
کد خبر: ۴۶۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 25 July 2017
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان امروز یکم مرداد ماه 1396 خبر داد: پل تاریخی آق قلا با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی مرمت و بازسازی می شود.

مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل این دستگاه به همراه امانگلدی ضمیر فرماندار آق قلا از روند پیشرفت و مرمت پل تاریخی شهرستان آق قلا بازدید کردند.

مهندس ابراهیم کریمی در این بازدید ضمن اشاره به جذب 4 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته برای شروع عملیات  مرمت پل تاریخی آق قلا، گفت : از این اعتبار 3 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، 1 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی  و 1 میلیارد و500 میلیون ریال از اعتبارات شهرداری می باشد که اگر این اعتبارات تزریق شود  مبلغی حدود 5 میلیارد ریال نیاز است تا مرمت این پل تاریخی به اتمام برسد.

او افزود: از زمان آغاز عملیات مرمت پل تاریخی تاکنون ، شاهد 20 درصد پیشرفت فیزیکی با دیواره سازی های صورت گرفته شده و ترمیم پایه های پل را شاهد بوده ایم و امیدواریم با تلاشهای شبانه روزی پیمانکار و همدلی همه عوامل اجرایی و مسئولین دستگاههای اجرایی ، همزمان با عید سعید قربان ، شاهد تردد شهروندان از روی پل تاریخی باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به مرمت پل تاریخی در این مرحله گفت: در این مرحله از عملیات پل آق قلا استحکام بخشی شامل خاک برداری، لجن برداری و اجرای برید عرضی در یک سمت پل در حال انجام می باشد و احداث دو دهنه طاق، کف سازی عبورگاه، دست انداز پل و بازسازی مجدد پله ها  هم از استحکام بخشی و بازسازی عبورگاه می باشد.
 
"پل تاریخی آق‌قلا که بازمانده از دوران صفوی است و در منابع تاریخی به‌نام «پل پهلوی‌دژ» از آن یاد شده، به‌شماره 919 در تاریخ 1351/03/27 در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.

این پل به‌طول 75/75 و عرض گذرگاه حدود 30/4 متر و حداکثر ارتفاع 12 متر از سطح آب یکی از نمونه‌های منحصر‌به‌فرد در این منطقه است.

پل آق‌قلا چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه‌های مستحکم دارد که پس از کاوش‌های اخیر به‌نظر می‌رسد بیش از چهار چشمه داشته است. درحال‌حاضر پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق موج‌شکن‌های زاویه‌دار و در سمت غرب پشت‌بند‌های مدوّر دارد و تزیینات آجرکاری از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این سازه معماری است.

در کاوش‌های اخیر در ضلع جنوب پل تاریخی آق‌قلا یک جرز جدید کشف شده که می‌تواند چشمه پنجم جنوبی تخریب‌شده این پل باشد. کشف بقایایی از بستر آجری در کف پل آق‌قلا از دیگر دستاوردهای کاوش‌های اخیر نیز بوده است."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار