رئیس سازمان شیلات ایران:
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: از مهم ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس که اولین قدم برای اجرایی کردن این دو طرح در استانهای مجری، مصوب نمودن آن در شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی هر استان می باشد.
کد خبر: ۴۶۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 27 July 2017
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: از مهم ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس که اولین قدم برای اجرایی کردن این دو طرح در استانهای مجری، مصوب نمودن آن در شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی هر استان می باشد.

دکتر صالحی که در دومین گردهمایی مدیران شیلات کشور سخن می گفت با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور بیان داشت:مصرف آبزیان در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی پایین است در بعضی از استان ها از متوسط کشوری هم پایین تر است که باید این افزایش سرانه مصرف صورت پذیرد.

وی گفت: در زمینه پرورش ماهیان سطح زی ریز بعضی از استانها خصوصا استان های شمالی و جنوبی استعداد خوبی دارند که با پیگیری و جدیت همکاران در مراکز این استانها می توان در این زمینه از رشد قابل توجهی برخوردار شد.

دکتر صالحی با بیان اینکه آیین نامه جدید پرورش ماهی در قفس ابلاغ شده است تصریح کرد:  خوشبختانه با پیگیری هایی انجام شده توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی، آئین نامه پرورش ماهی در قفس به استانهای مربوطه ابلاغ شد که از این به بعد بر اساس این آیین نامه فعالیت های مربوط به این طرح پیگیری و انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص محتوای این ابلاغیه اظهار کرد: در این ابلاغیه آمده است سازمان شیلات ایران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه شیوه نامه نظارت عالیه بر نحوه و فرآیند صدور مجوزهای تفویض شده خود به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را تدوین و ابلاغ کند.

دکتر صالحی تصریح کرد: بدیهی است سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و واحدهای استانی آن موظف اند در خصوص صدور پرورانه تاسیس و پروانه بهره برداری برای متقاضیان صرفا بر اساس شیوه نامه نظارت عالیه پرورش ماهی در قفس و طبق ابلاغیه از سوی سازمان شیلات ایران عمل کنند.

همچنین مدیر کل شیلات گلستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل شیلات استان پرداخت و گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی دراستان گلستان، در سطح 400 هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول 220 هکتار مساحت خواهد داشت و 8200 تن گوشت و 420 تن خاویار تولید خواهد نمود.

مدیر کل شیلات گلستان پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی در استان را نیز یکی از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی دانست واظهار کرد: وجود حدود 18000 حلقه چاه های کشاورزی موجب گردید که یکی از سیاستهای اداره کل شیلات گلستان استفاده بهینه از این منابع در قالب پرورش ماهی باشد . با برنامه ریزی انجام گرفته در افق 1404 ، 18 هزار تن تولید در این زمینه خواهیم داشت که ماهیت آن با با شاخص های اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دو طرح تکثیر نسل اول کپور چینی برای اولین بار توسط اداره کل شیلات گلستان در کشور و ایجاد لاین های 2 و 3 کانال آبرسان به مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز از مهم ترین طرح های شیلات گلستان بوده است گفت: امسال برای سومین سال متوالی تکثیر هر 4 نوع کپور ماهیان چینی به پرورش دهندگان معرفی خواهد شد. همچنین لاین های 2 و 3 کانال آبرسانی مجتمع پرورش میگو گمیشان در ادامه کانال 1 در دست اقدام است چرا که هدف ما رساندن آب با کیفیت و سالم به مجتمع، جهت تولید میگو با کیفیت است.

مهندس قدس علوی از برخورد قاطع با صیادان غیر مجاز در استان سخن گفت و بیان داشت: برای مهار صیادان غیر مجاز که به عنوان یک معضل در استان گلستان مطرح شده بودند از تمام ظرفیت ها اعم از شورای تامین استان، شورای حقوقی حفظ بیت المال، شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کیمته امنیت دریانوردی به عنوان 4 مرجع مهم کمک گرفتیم و توانستیم با صدور احکام قضایی تا حد زیادی این معضل را مهار و کنترل کنیم.

مدیر کل شیلات گلستان در پایان راهیابی محصولات شیلاتی استان به بازارهای جهانی را یکی از اهدف اصلی این اداره کل دانست و تصریح کرد: هدف ما راهیابی به بازارهای بین المللی است که در همین راستا رایزنی هایی با تولید کنندگان کشورهای قزاقستان و ترکمنستان داشته ایم که امیدواریم بتوانیم از طریق این دو کشور به بازارهای جهانی و از جمله بازار بزرگ روسیه دست یابیم.

گفتنی است سال گذشته یک میلیون و هفتاد تن محصولات آبزی در کشور تولید شده است که 45 درصد آن در زمینه آبزی پروری بوده است. متوسط سرانه ماهی به 6/10 کیلوگرم در کشور رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار