مدیر عامل آبفا گلستان:
مدیر عامل آبفا گلستان گفت: پروژه آب شیرین کن از طریق فاینانس با سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد که با ظرفیت 7600 متر مکعب در شبانه روز قسمت اصلی آب شرب گمیشان و بندرترکمن را تامین می کند.
کد خبر: ۴۷۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 02 August 2017
مدیر عامل آبفا گلستان گفت: پروژه آب شیرین کن از طریق فاینانس با سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد که با ظرفیت 7600 متر مکعب در شبانه روز قسمت اصلی آب شرب گمیشان و بندرترکمن را تامین می کند.

محمد هادی رحمتی در گفتگو با پایگاه خبری گلستان ما اظهار کرد :این شرکت 22 شهر در استان گلستان و 99/9 درصد جمعیت شهری را از نوکنده تا مراوه تپه تحت پوشش خود دارد.
رحمتی با اشاره به اینکه از بحران آبی خارج شده و به مرحله تنش رسیده ایم ، تصریح کرد: بارندگی کم سالیان گذشته ، برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی ، نداشتن زیرساختهای مناسب برای تامین آب استان که 95 درصد آن زیر زمینی است و کشاورزی در تابستان مخصوصا شالیکاری باعث شده تا به این مرحله از تنش برسیم.

وی گفت: در سالهای گذشته با تمهیدات صورت گرفته و طرح های انجام شده در شهرهای کلاله ، گنبد ، مینودشت ، علی آباد ، گالیکش مشکلات بحران آبی آنها حل شده است اما در مرکز استان با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه هستیم.

از هیچ سدی برای تامین آب شرب شهرها استفاده نمی کنیم

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان گلستان خاطرنشان کرد: در گلستان از هیچ سدی برای تامین آب شرب شهرها استفاده نمی کنیم و این یک مشکل حاد و اساسی است و باعث شده تا در شهری چون گرگان که 420 هزار نفر جمعیت دارد و در آن از 84 حلقه چاه آب و دو حلقه رودخانه زیارت و الگندره ، در تابستان آبدهی کم شود .

رحمتی ادامه داد : این وضعیت باعث شده تا در گرگان از سیستم مدیریت فشار استفاده کنیم یعنی شبها فشار آب برخی قسمتها را کم کنیم و با آبگیری مجدد دوباره فردا جریان آب را برقرار کنیم اما تا چند سال دیگر می توانیم از این روش برای تامین آب استفاده کنیم  و عملا چاره ای نداریم تا در سالهای آینده به سمت منابع آبی پایدار برویم چون تعداد جمعیت و مشترکین سالانه 15 درصد در حال افزایش است .

عملیات اجرایی سد شصت کلاته بزودی آغاز می شود

وی اضافه کرد : سد شصت کلاته طراحی و مطالعاتش به پایان رسیده و در شرکت آب منطقه ای تامین اعتبار شده و بزودی عملیات ارجایی آن آغاز می شود و چاره ای نداریم برای تامین آب که به سمت سد سازی برویم چون منابع آبی ما در حال نقصان است و باید همین امروز به فکر باشیم که فردا خیلی دیر است .

رحمتی یادآور شد : در شهرستان علی آباد کتول در دهه فجر سال گذشته 11 میلیارد برای مخزن ، خط انتقال و حفر چندین چاه هزینه شد ، در گنبد ، مینودشت ، کلاله و گالیکش و ... نیز با همین روش پیشرفتیم و الحمدللله مشکلی نداریم اما پاشنه آشیل ما گرگان است و اگر چه امسال را تامین آب کردیم ولی برای سالهای بعد دغدغه داریم .

این مقام مسئول بیان کرد : در سالهای گذشته با بازسازی تاسیسات و چاه های حفر شده قبلی ، اسید شویی و پیستون زنی و در برخی مواقع دوجداره کردن و تعویض پمپ ها میزان آبدهی را بالا بردیم ، فی المثل چاهی بود که هشت لیتر بر ثانیه آب می داد اما با پیستون زنی و اسید شویی به 20 لیتر بر ثانیه رسید و یا در گرمابدشت چندین چاه داشتیم که با جابجایی پمپ ها و منطبق کردن بر شرایط فنی آبدهی چاهها 160 لیتر بر ثانیه اضافه شد ، این موارد به همراه حفر چاه در سیاهتلو ، اطراف گرگان ، عیسی محله گرگان ، گرمابدشت و ... باعث شد تا از بحران عبور کنیم که همه این اقدامات از محل درآمد و اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان هزینه شده است .

آب شیرین کن بندرترکمن و گمیشان هفته دولت به بهره برداری می رسد 

رحمتی تاکید کرد : از اول سال تاکنون 9 چاه در استان حفر شد که یکی در بندرگز ، 3 تا در گنبد ، یکی در خان ببین و 4 تا در گرگان حفر شد و از طرفی پروژه آب شیرین کن بندرترکمن و گمیشان را هم داریم که از طریق فاینانس با سرمایه گذاری بالغ بر 30 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد که با ظرفیت 7600 متر مکعب در شبانه روز قسمت اصلی آب شرب گمیشان و بندرترکمن را تامین می کند ضمن اینکه 25 درصد به قرار داد اضافه کردیم تا روستاهای مسیر هم از این آب شرب بهره مند شوند .

مدیر عامل آب و فاضلاب استان گفت : قرار داد ما با فاینانسر متر مکعبی 994 تومان است اما پولی که از مصرف کننده می گیریم 250 تومان است یعنی دولت به هر متر مکعب دارد نزدیک به 700 تومان سوبسید می دهد این شرکت آب شیرین کن را می سازد ، بهره برداری می کند ، مالکش خودش است و  بعد از 15 سال همه تاسیسات را به ما محول می کند  و این پروژه ، اولین پروژه سرمایه گذاری استان است .

رحمتی تصریح کرد : اگر پروژه آب شیرین کن را انجام بدهیم فشار به منابع زیر زمینی کمتر می شود و سفره ها بازسازی می شوند ، ما مشکلی که داریم اینست که با برداشت بی رویه کمک می کنیم که زمین نشست کند و اگر زمین نشست کند ما مخزن های طبیعی را از دست می دهیم چون زمین نشست بکند فضای خالی در لای هها نشست می کند و قابل برگشت نیست  و در سطح کشور آماری داریم که به ازای هر یک سانتی متر نشست زمین ما 8 میلیارد متر مکعب مخزن طبیعی را از دست می دهیم و این باید کنترل بشود .

سرانه مصرف آب مردم استان دو برابر استاندارد جهانی است

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب مردم استان متاسفانه 220 لیتر در شبانه روز است گفت : استاندارد جهانی 120 لیتر است ولی ما دو برابر استاندارد جهانی مصرف داریم و از این مقدار سهم آشامیدن 3 تا 4 لیتر است و بقیه صرف نظافت و استحمام و مستقیما فاضلاب می شود .

رحمتی تاکید کرد : قسمت اعظم هدر رفت آب مربوط به بحث های فرهنگی و آموزشی است یعنی این آبی که از کیلومترها دورتر با هزینه فراوان به ما رسیده خیلی راحت هدر می رود مثلا از فشار آب به عنوان جارو استفاده می کنیم و با فشار آب نوک شیلنگ حیاط را تمیز می کنیم و یا در حیات منزل ماشین می شوییم در حالیکه در کشورهای پیشرفته در دستشویی یک پمپ دارند که آب غیر شرب را پمپ می کند برای شستن دست در دستشویی و این کار در چند شهر کشور ما در حال انجام است اما همه گیر نشده است .

80 درصد آب شرب ما تبدیل به فاضلاب می شود

وی اذعان کرد : 80 درصد آب شرب ما تبدیل به فاضلاب می شود ، از طرفی قسمت اعظم پروژه فاضلاب در گرگان انجام شده و وقتی که 80 درصد آب به فاضلاب تبدیل می شود، جمع اوری ،  انتقال ، دفع فاضلاب فرایندی زمان بر و سرمایه پذیر است لذا باید هزینه کرد . 

رحمتی با بیان اینکه در تمام دنیا هزینه تصفیه فاضلاب گران تر از هزینه تصفیه  آب است ، تصریح داشت :  قیمت تمام شده آب در کشور ما مر  مکعبی 1000 تا 1100 است اما دولت متر مکعبی 250 تومان می گیرد ، یک لیتر آب معدنی را 1200 می خرید این قیمت واقعی است . حال ببینید  ما چه منابعی را از دست می دهیم و قدرش را نمی دانیم و  تاز مانی که قیمت ها واقعی نشوند شاهد هدر رفت آب خواهیم بود .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار