مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:
ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت آیین نوروز خوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ایران خبر داد.
کد خبر: ۴۷۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ 06 August 2017
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت آیین نوروز خوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ایران خبر داد.

ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت ثبت مواریث استان گلستان علی الخصوص مواریث معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور،دهم مرداد در جلسه شورای ثبت میراث معنوی با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی، کارشناسان موزه ملی و مجموعه‌های تاریخی نیاوران، کاخ گلستان و تعدادی از استان‌ها برگزار شد 9 اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ابراهیم کریمی با اشاره به ثبت این آثار افزود: آیین نوروزخوانی  استان گلستان یکی از آثاری است که در دهم مردادماه در جلسه شورای عالی ثبت آثار به ثبت رسیده است.

او همچنین ادامه داد : آیین نوروز خوانی از نیمه های اسفند ماه، در شهرستان هایی چون کردکوی، بندرگز، علی آباد و گرگان برگزار می گردد.م نوروزخوان های محل با چوب دستی بر دست و کوله پشتی بر پشت، با خواندن اشعار نوروز، آمدن بهار و دگرگونی ایام را نوید می­دهند، آنها با خواندن اشعار نغز و پرمعنی، پیک های خوشی هستند و به خانه همه افراد می­روند و به فراخور توان مالی هرکسی انعامی دریافت می­کنند.  موقع خواندن اشعار که با صدای بلند اجرا می­شود و شماری از بچه های محل هم گرد آنها جمع می­شوند تمام اهل خانه به تماشا می­آیند، مردم آنها را طلایه داران بهار و خوشبختی می­دانند و ورودشان را به فال نیک می­گیرند. 

رییس شورای ثبت این اداره کل همچنین خاطر نشان کرد: بررسی مقدماتی این 9 موضوع جهت تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت درفهرست آثار ملی کشور صورت گرفت و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده سازی و تشکیل پرونده اقدام شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال گردید.

او اذعان داشت: پس از تشکیل پرونده و تایید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار، نسبت به ثبت ملی این 9 اثر اقدام شد.

کریمی در ادامه افزود: با ثبت این 9 اثر درفهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبتی استان به 711 اثر افزایش یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درپایان اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ، صنایع دستی و میراث معنوی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام های ارزنده ای جهت حفظ واحیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

شایان ذکر است  لوح ثبتی آثار پس از طی تشریفات قانونی توسط معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صادر و به استان ابلاغ خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار