مدیر کل شیلات استان:
مدیر کل شیلات استان گفت: به دلیل پاک بودن مجتمع پرورش میگو گمیشان و رویت نشدن هیچگونه بیماری از زمان شروع فعالیت تاکنون، استان گلستان به عنوان ذخیرگاه مولد میگو در کشور شناخته می شود که امسال برای دومین سال پیاپی مولد سازی در استخرهای گلخانه مرکز فن آوری نوین پرورش میگو استان انجام گرفته است.
کد خبر: ۴۷۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 07 August 2017
مدیر کل شیلات استان گفت: به دلیل پاک بودن مجتمع پرورش میگو گمیشان و رویت نشدن هیچگونه بیماری از زمان شروع فعالیت تاکنون، استان گلستان به عنوان ذخیرگاه مولد میگو در کشور شناخته می شود که امسال برای دومین سال پیاپی مولد سازی در استخرهای گلخانه مرکز فن آوری نوین پرورش میگو استان انجام گرفته است و علاوه بر تامین مولد برای استان گلستان به استان های جنوبی انتقال پیش مولد میگو داشته ایم.
 
مدیر کل شیلات استان گفت: به دلیل پاک بودن مجتمع پرورش میگو گمیشان و رویت نشدن هیچگونه بیماری از زمان شروع فعالیت تاکنون، استان گلستان به عنوان ذخیرگاه مولد میگو در کشور شناخته می شود که امسال برای دومین سال پیاپی مولد سازی در استخرهای گلخانه مرکز فن آوری نوین پرورش میگو استان انجام گرفته است و علاوه بر تامین مولد برای استان گلستان به استان های جنوبی انتقال پیش مولد میگو داشته ایم.
 
مهندس سید جواد قدس علوی که در جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو سخن می گفت با اعلام این خبر بیان داشت: یکی از مهم ترین دغدغه های پرورش دهندگان ما در حال حاضر تامین برق مجتمع است که با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین مرتبط به این موضوع و پیگیری های انجام گرفته در این خصوص، تامین برق مجتمع در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
 
وی امنیت مجتمع پرورش میگو گمیشان را یکی از اساسی ترین مسائل دانست و عنوان کرد: تامین امنیت مجتمع نیز در شورای تامین شهرستان گمیشان طرح موضوع شده است و امیدواریم با همکاری مسئولین و پرورش دهندگان به زودی این دغدغه نیز رفع شود.
 
مدیر کل شیلات استان رعایت نکات بهداشتی را یک مسئله اولویت دار عنوان کرد و گفت: رعایت دقیق مباحث بهداشتی به نفع همه است. چه تولید کننده و چه مصرف کننده. سعی شود تمامی نهاده های تولید و محصولات و حتی ابزار و آلات دارای مجوزهای بهداشتی لازم باشند.
 
مهندس قدس علوی دریافت کد های صادراتی را برای واحدهای تولیدی و مراکز عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو استان یک ضرورت دانست و اظهار کرد: دریافت کدهای صادراتی برای ارسال محصول با کیفیت میگو از استان گلستان یک ضرورت است. در حال حاضر 3 واحد در شرف اخذ این کد هستند. امیدواریم سایر واحدها با رفع موارد مورد نظر سازمان دامپزشکی کشور راه دریافت کدهای صادراتی را برای خود مسطح کنند. چرا که نفع استان و تولید کننده هر دو در انجام صادرات از محل تولید است.
 
وی با بیان اینکه در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید همواره این استان در تولید تمام زمینه های تولید میگو در استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، اظهار کرد: از سال 90 تاکنون پرورش میگو استان در تمام زمینه ها اعم از سطح زیر کشت، ذخیره سازی بچه میگو، میانگین وزنی، میزان تولید و راندمان تولید در هکتار، همواره و هر ساله با رشد قابل قبولی نسبت به سال قبل همراه بوده است. به عنوان مثال سطح کشت مفید در سال 90 ، 69 هکتار و در سال 96،به  8/506 هکتار، ذخیره سازی بچه میگو در سال 90 ، 15419784 قطعه و در سال 96، به  121920000قطعه، میانگین وزنی میگو در سال 90، 14 گرم و در سال 96، به 16 گرم، تولید در سال 90 از 140 تن به 1520 تن در سال 96 و راندمان تولید در هکتار از 2 تن در سال 90 به 3 تن در سال 96 افزایش یافته است.
 
هچنین معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان در این جلسه به ارائه گزارشی پیرامون تکثیر و پرورش میگو در استان پرداخت و گفت: آب مناسب دریا خزر ( به لحاظ شوری ،دما ،  غذای زنده موجود (گاماروس و...)( شوری 20 قسمت در هزار و دمای 24 -30 درجه سانتیگراد، وجود اراضی کم بازده و لم یزرع جهت توسعه پرورش میگو(28000 هکتار ) ،شوری مناسب برای پرورش گونه وانامی ( 20 تا 25 قسمت در هزار )،نبود جذر و مد دریایی ( در دسترس بودن همیشگی آب) و ... از جمله مزیت ها و ظرفیتهای مجتمع پرورش میگو گمیشان است که می تواند هر سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کند.
 
مهندس محمود سقلی با اشاره به انجام زیرساخت های در فاز یک مجتمع پرورش میگو گمیشان تصریح کرد: بخش اول زیرساخت ها در فاز یک مجتمع پرورش میگو گمیشان انجام گرفته است و مابقی نیز تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
 
وی در خصوص میزان تولید میگو استان در سال 96 گفت: در مجتمع پرورش میگوی گمیشان در سال جاری (1396)  تعداد 32مزرعه با مساحت مفید 506.8هکتار فعال بودند. این مزارع با تعداد 121،920،000   قطعه بچه میگو که از استان هرمزگان تامین شده است از تاریخ 21/2/96 ذخیره سازی گردید.
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان در پایان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه پرورش میگو در استان یادآور شد: در سال 1396 حداقل چهار دوره آموزش تخصصی در بخش میگو در استان برگزار خواهد شد. از جمله : مدیریت بهداشتی و پیشگیری بیماری  مزارع میگو (با تاکید بر لکه سفید )،مدیریت تغذیه و غذادهی میگو، آماده سازی استخر پرورش میگو  و مدیریت ذخیره سازی بچه میگو که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این دوره ها گامی موثر در زمینه رشد و ارتقا کمی و کیفی تولید میگو استان برداریم.
 
گفتنی است جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو گمیشان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان، رئیس و کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی، مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی، سازمان نظام مهندسی، صندوق تعاون روستایی، پرورش دهندگان و شرکت های فرآوری و عمل آوری میگو در محل اداره کل شیلات استان برگزار شد.
 
طی این جلسه هر کدام از پرورش دهندگان و مدیران شرکت های عمل آوری و فرآوری به ارائه گزارش از فعالت های خود پرداختد و معضلات و مشکلات زمینه فعالیت خود را بیان نمودند.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار