استان گلستان به سبب ویژگی های طبیعی و جغرافیایی در تیررس بلایای طبیعی قرار دارد و در سال های اخیر در مقابل حوادث قهری بویژه سیل و زلزله آسیب پذیر شده است.
کد خبر: ۴۹۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 10 September 2017
 استان گلستان به سبب ویژگی های طبیعی و جغرافیایی در تیررس بلایای طبیعی قرار دارد و در سال های اخیر در مقابل حوادث قهری بویژه سیل و زلزله آسیب پذیر شده است.

به اعتقاد کارشناسان امر، عواملی همچون به هم ریختگی چرخه هیدرولوژیکی در سالیان اخیر باعث شده این مشکل خودنمایی بیشتری کرده و اثرات خود را بر بخش های مختلف منطقه تحمیل کند.
به گزارش ایرنا و مطابق آمار رسمی دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان در سه سال اخیر بیش از هزار زمین لرزه در این استان رخ داده که اگر چه خسارت زیادی به دنبال نداشت ولی تعداد بالای وقوع زلزله، مطالعه جدی گسل ها و راه های مقابله و کنترل آسیب های آن را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.
اهمیت این موضوع وقتی بیشتر نمایان می شود که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان هنوز مطالعات لازم و پهنه بندی زلزله در این استان انجام نشده است.
صادقعلی مقدم همچنین اظهار داشت: مراکز حساس استان گلستان نظیر بیمارستان ها حتی در مقابل زلزله هایی که قدرت تخریب بالا ندارند، آسیب پذیر هستند زیرا تجهیزات آنها مهار و مقاوم سازی نشده و ممکن است با لرزش های کم رها شوند.
یک مدرس دانشگاه هم گفت: گلستان در مسیر زلزله قرار دارد و وجود گسل در آن حتمی و تایید شده اما گسل‎های فعال آن هنوز شناسایی نشده‎ است. 
مریم آق آتابای در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نخستین قدم در مطالعه زمین‌لرزه، بررسی گسل‌ها به عنوان چشمه‌های لرزه‌ای است که در قالب شکستگی‌هایی پوسته زمین، عامل جابه‌جایی زمین به شمار می‎روند.
وی بیان کرد: حرکت این گسل‌ها موجب رها شدن انرژی ذخیره و بروز زلزله‌های مکرر شده و تلفات جانی و خسارت‌های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال خواهد داشت.
آق آتابای افزود: برای شناسایی گسل‎ها و برآورد خطر زلزله، ایجاد یک شبکه محلی لرزه ‎نگاری در استان گلستان ضروری است و طبق بررسی‎ها این شبکه باید شامل پنج ایستگاه لرزه‎نگاری و یک پایگاه مرکزی باشد. 
به جز زمین لرزه، گلستان مستعد بروز حادثه طبیعی دیگری است که بر خلاف زلزله، وقوع مکرر آن علاوه بر خسارت های مالی سنگین منجر به بروز مرگ و میرهای فراوانی شده و با وجود تلاش های فراوان مسوولان، گلستانی ها همچنان از وقوع آن در هراس هستند. 
بارش های تابستانی و تند که عمدتا تبدیل به سیلاب ویرانگر و مرگبار می شوند، رقم زننده خاطرات تلخی برای مردم گلستان هستند که وقوع مداوم و همیشگی آن شاید نتیجه قهر طبیعت از رفتارهای مخرب بشر در دست اندازی به جلوه های طبیعت است.
استاندار گلستان در این خصوص به ایرنا گفت: در 30 سال گذشته بیش از 110 سیل مخرب در این استان جاری شد که علاوه بر تلفات بالای انسانی، خسارات زیادی به بخش های مختلف استان وارد کرد.
حسن صادقلو با تاکید بر ضرورت احداث سازه های پیشگیرانه، سدسازی را یکی از نیازهای جدی استان گلستان برای مهار آب های سطحی ناشی از بارش های تند و شدید دانست. 
وی اظهار کرد: ممکن است سدسازی در برخی استان ها دارای توجیه علمی نباشد اما گلستان با توجه به حجم فراوان آب های سطحی، نیازمند ساخت چندین سد است.
وی بیان کرد: ساخت سد در استان گلستان علاوه بر پیشگیری از وقوع سیل، از شکل گیری مانداب ها و شوره زار شدن زمین های شمال استان جلوگیری خواهد کرد.
صادقلو گفت: گلستان برای پیشگیری از وقوع سیل به 70 سازه در سرمنشاء رودخانه ها احتیاج دارد تا با احداث آن ها قدرت فراوان رودخانه های استان کنترل شده و این نعمت خدادادی به آغازگر بحران سیل تبدیل نشود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز معتقد است: اجرای طرح های آبخیزداری راهکاری موثر برای مهار سیلاب ها است و تکمیل زیرساخت های مرتبط با آن در این استان نیازمند اعتبار بیش ازسه هزار و 860 میلیارد ریالی است.
ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: یکی از راه حل های جلوگیری از بروز خسارت های سیل در گلستان، احداث طرح هایی مانند سد سرشاخه گیر، سازه سنگی و اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی ابراز داشت: در کنار اجرای طرح های پیشگیرانه باید عوامل اصلی بروز سیل های مخرب گلستان را شناسایی و برای حل و برطرف کردن آن هم برنامه ریزی کرد.
قزلسفلو گفت: به نظر می رسد با تغییرات به وجود آمده در اقلیم، الگوی بارش ها در گلستان از این پس سریع، با حجم بالا و منطقه ای باشد که اگر سازه های لازم برای کنترل سیلاب ها ساخته نشود، خسارت ها در آینده بسیار بیشتر و غیرقابل جبران تر خواهد بود.
وی افزود: به هم ریختگی چرخه هیدرولوژیکی (نظم جوی) در گلستان باعث کاهش دوره بارندگی و در مقابل افزایش حجم و رگباری شدن بارش ها شده که به تبع آن هر از چندگاه وقوع سیلاب های مخرب در گلستان را شاهدیم بدون اینکه برنامه مدونی برای مهار آنها داشته باشیم.
به گزارش ایرنا استان گلستان دارای اقلیم متنوع اعم از ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان است و اختلاف ارتفاع زیاد زمین های آن باعث پدید آمدن شیب های تند و دره های عمیق شده که به تبع آن سیلاب های کوچک هم قدرت تخریبی بالایی دارد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار