حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد
استاد حوزه علمیه قم گفت: معرفت خداوند بالاترین معرفت است و معرفت اهل‌بیت(ع) جزئی از معرفت خدا است.
کد خبر: ۵۳۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷ 09 December 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در جلسه سخنرانی در مسجد چهارمردان با اشاره به اهمیت بحث معرفت اظهار کرد: این بحث یکی از مهمترین بحث‌ها در حوزه عقاید است و کتاب‌هایی در خصوص بحث معرفت در کشور منتشر شده است.

وی ادامه داد: معرفت و شناخت امکان دارد، اگر این گونه نبود خداوند این همه پیامبر را به سوی مردم نمی‌فرستاد و نخستین آیاتی که بر رسول اکرم(ص) نازل شد، در مورد بحث علم بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: براساس آیات قرآن هم حس و هم عقل ابزار شناخت برای انسان است، ابوذر تنها با شنیدن سخنان رسول اکرم(ص) به اسلام ایمان آورد، انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و به همین دلیل ابزار شناخت برای انسان‌ها مختلف است و هر کسی از یک راهی به معرفت می‌رسد.

رفیعی با اشاره به منابع معرفت اظهار کرد: تاریخ، طبیعت و فطرت هر کدام می‌توانند منبعی برای معرفت انسان باشند، انسان نباید راه‌های معرفت را بر خود ببندد، کافران در شهر مکه در هنگام طواف پنبه در گوش خود می‌کردند تا سخنان رسول اکرم(ص) نشنوند و تحت تاثیر این سخنان، مسلمان نشوند.

وی ادامه داد: موانعی برای معرفت وجود دارد، از جمله این موانع می‌توان به هوای نفس اشاره کرد، ابوجهل می‌دانست که حضرت محمد(ص) پیامبر و راستگو است، اما او نمی‌خواست که حاکمیتش از بین نرود و به همین دلیل با رسول اکرم(ص) مقابله کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: تعصب، تقلید کورکورانه و لجاجت جزو موانع معرفت به شمار می‌رود، کافران چون لجوج بودند، به حضرت محمد(ص) نسبت ساحر بودن دادند تا مجبور به مسلمان شدن نشوند.

رفیعی با اشاره به ویژگی‌های قرآن اظهار کرد: کافران می‌دانستند که قرآن کلام بشر نیست، آن‌ها رسول اکرم(ص) را می‌شناختند، قرآن به علوم مختلف همچون ژنتیک و زیست شناسی اشاره کرده است، این در حالی بود که پیامبر(ص) خواندن و نوشتن را بلد نبود و پیش کسی شاگردی نکرد.

وی ادامه داد: برخی از کافران وقتی آیات قرآن را می‌شنیدند، بی اختیار از این کتاب آسمانی تعریف می‌کردند، انسان اگر دل پاکی داشته باشد، موقع شنیدن آیات قرآن بی اختیار اشک می‌ریزد، رسول اکرم(ص) در میان کافران به امین بودن و راستگو بودن معروف بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: معرفت خداوند بالاترین معرفت است، انسان باید خداشناسی خود را تقویت کند و کتاب‌های زیادی در این خصوص منتشر شده، معرفت اهل‌بیت(ع) جزئی از معرفت خدا است، در فضای مجازی هم مطالب زیادی در خصوص خداشناسی وجود دارد، البته فضای مجازی هم یک تهدید و هم یک فرصت است.

رفیعی، فضای مجازی را موجب از بین رفتن فاصله‌ها بین مردم جهان دانست و تصریح کرد: با استفاده از این فضا می‌توانیم سخنان خودمان را به مردم دوردست ترین مناطق برسانیم و رهبر معظم انقلاب بر استفاده از فرصت‌های فضای مجازی تاکید دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های شناخت خداوند از طریق نفس است، انسان اگر خودش را بشناسد، خداوند را هم خواهد شناخت، طبیعت هم یکی از راه‌های شناخت خداوند است، انسان اگر به خلقت طبیعت توجه کند، می‌تواند به راحتی خدا را بشناسد، برهان‌های عقلی هم جزو راه‌های شناخت خداوند است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار